هفت نقل قول از کنستانتین برانکوشی به مناسبت 141اُمین سالگرد تولدش

 

 

 

کنستانتین برانکوشی  مجسمه‌ساز، نقاش و عکاس اهل رومانی بود که در فرانسه به فعالیت هنری پرداخت. او به دلیل دستیابی به فرم ناب و ایجاز بیان، یکی از چهره‌های درخشان در پیکرسازی مدرن است.


آکادمی هنر به نقل از آرت نت - مجسمه‌‌های برانکوشی به‌طور کلی همگی حکایت از نوعی «مطلق‌گرایی» دارد. وی در پس فرم‌‌های منحنی و خطوط نرم در پی یافتن حقیقتی بود که در جهان خارج و در شکل ظاهر به چشم نمی‌آید.


کارهای او همگی دارای محتوای مذهبی هستند. اگر چه موضوعات او را داستان‌ها و اشخاص مذهبی و قدیسان تشکیل نمی‌دهند، اما در درون این مجسمه‌‌های صیقل یافته و آرام، نوعی تلاش برای رسیدن به «حقیقتی بسیار ژرف‌تر» به چشم می‌خورد. کنستانتین برانکوشی یک «هنرمند عارف» به تمام معنا است. خود او معتقد است: «در تلاش برای پی‌بردن به راز من بر نیایید»


وی با نگاهی عمیق و موشکافانه در موضوعات انتخابیش آنقدر پیش می‌رفت و تأمل می‌کرد تا به «ذات» آن شیئی یا موجود نزدیک شود و پی ببرد و از بینندگان آثارش نیز همین انتظار را دارد؛ چنانکه می‌گوید:  «دیدن، یک چیز است و به آن گرویدن، چیز دیگر»

 

او معتقد است که شکل ظاهری واقعی نیست، بلکه حقیقت هر شیء در سرشت و ذات آن است. برانکوزی می‌کوشد این «حقیقت و حالت» را به بیننده منتقل کند. او در ساختن یک پرنده سعی دارد «معنی پرواز» را به ذهن برساند و حقیقت پرنده را نمایان سازد.

 

در هنگام کار بر روی سنگ یا چوب، برانکوشی سعی دارد «روح اشیاء» را کسب کند و این نکته‌ای است که کارهای وی را عمومیت داده و جهانی ساخته است. مسئله مطرح ساختن یک چهره خاص یک حیوان خاص یا یک موجود خیالی نیست. مسئله مطرح کردن و نمایان ساختن «سرشت» است. از سوی دیگر، برانکوشی فلسفه و جهان‌بینی شخصی خود را نیز دارد. وی به تقدیر و سرنوشت معتقد بود و وجود نیروی عظیمی برای «هدایت و زندگی‌بخشی» به انسان‌ها را می‌ستود. او عمیقاً به «خداوند» و «عدالت مطلق» اعتقاد دارد و آن را در گوشه و کنار زندگی جست و جو می‌کند و «زیبایی» را در طبیعت می‌یابد. طبیعتی که سال‌‌های نخستین زندگیش را در دامان آن گذرانده و در عین حال، منشاء تمام بدی‌ها را نیز در طبیعت جست و جو می‌کند. او به انسان‌ها نگاه عمیق به زندگی را می‌آموزد تا در درون آن، معجزات زمان خود را بیابند.


برانکوشی همچنین منابع الهام خود را در هنر سنتی کشورش جست و جو می‌کند. بسیاری از آثار او نیم نگاهی بر هنر گذشته رومانی دارد. استفاده از موضوعات اساطیری مانند «مایسترا» و همین‌طور عوامل سنتی مانند پرنده در کارهایش متداول است. خروس و ماهی و پرنده عناصری هستند که در هنر بومی مردم رومانی در گذشته‌‌های دور مکرراً برای تزئین سفال‌ها، پارچه‌ها و بافته‌ها استفاده می‌شده‌اند. اما این استفاده از عناصر گذشته باعث ایجاد جزم و خشکی در آثار برانکوزی نشده است؛ بلکه او با نگاهی به هنر تزئینی کشورش به بیان خاص خود رسیده و به زبان زمان خود سخن گفته است. از سوی دیگر «نگرش شخصی‌اش» را به جهانیان انتقال داده است. او در تمامی آثارش به نوعی سادگی و راحتی بیان رسیده و از آن دسته هنرمندانی است که «کودک بودن» و «نگاه کودکانه» را می‌ستاید. (به عبارت واضح‌تر نگاه خالصانه و شفاف) «زمانی که دیگر بچه نیستیم، مرده‌ایم»

 

سایت آرت نت به مناسبت 141اُمین سال تولد این هنرمند  مدرن 7 نقل قول از او را منتشر کرده است:

 

1. در باب سادگی و سهولت

 

سادگی غایت هنر نیست اما ما به دلیل حرکت به سمت بازنمایی ذات اشیا مجبور هستیم آن را جدی بگیریم.

 

2. در باب متریال‌های مجسمه‌سازی

 

یک متریال باید زندگی پیشین خود را حتی در حال تغییر شکل دادن در دستان یک مسجمه‌ساز حفظ کند.

 

3. در باب کار

 

مانند خدا خلق کن، مانند یک پادشاه فرمان بده و مانند یک برده کار کن.

 

4. در باب زندگی

 

زمانی که دیگر بچه نیستیم، مرده‌ایم.

 

5. در باب معماری

 

معماری همان هنر مجسمه‌سازی در ابعاد بزرگ‌تر است.

 

6. در باب شکل و ذات

 

آنچه واقعی است شکل بیرونی چیز نیست بلکه ذات آن است.

 

7. در باب همکاری با آگوست رودن 

 

در زیر سایه‌ی یک درخت پربار و رفیع، هیچ چیزی رشد نمی‌کند. 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر