اختصاصی

  • نامزدهای جوایز گلدن گلوب معرفی شدند؛ داستان ازدواج صدرنشین فهرست

    ساعتی پیش نامزدهای بهترین آثار سینمایی و تلویزیونی گلدن گلوب 2020 معرفی شدند. به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر نامزدهای هفتاد و هفتمین دوره از مراسم اهدای جوایز «گلدن گلوب» معرفی مشدند که بدون تردید مسیر فصل اهدای جوایز ۲۰۱۹-۲۰۲۰ را تعیین می‌کنند. «اتحادیه‌ی خبرنگاران خارجی هالیوود» (HFPA) که از ۹۰ ژورنالیست در سراسر د...
دکتر آرش حسن‌پور

دکتر آرش حسن‌پور

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

سمت در آکادمی هنر: دبیر جامعه‌شناسی و هنر

 

 

  • سوابق تحصیلی:

دکتری جامعه‌شناسی

 

  • زمینه پژوهش:

جامعه‌شناسی هنر، جامعه‌شناسی فیلم، مطالعات بصری

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.38 (4 رای)

فیلم رضا

کیستم؟/ یک تکـه‌ی تنـهایی/ چیستم؟/ یک پیله‌ی دلتنگی.
مهدی اخوان ثالث

 

فیلم «رضا» اثر علیرضا معتمدی در گروه هنر تجربه به نمایش درآمد. آنچه در ادامه خواهد آمد توصیف و تفسیری درون‌متنی و نقدی درون‌نگر به فیلم با تأکید بر مضامین جنسیتی، سوژه پردازی و شهر است. در این متن و جستار برآنم که فیلم به‌هیچ‌عنوان در معنای حقیقی کلمه مدرن نیست و بی‌دلیل و متظاهرانه در بخش هنر و تجربه نمایش داده‌شده است. می‌شود در صداوسیما پخش شود و مخاطب عام قطعاً از پیشبرد قصه و پایان‌بندی آن کیف خواهد کرد. فیلم فروشگاهی چند نبش با ویترینی شکیل در فروشگاهی است که محصولات وارداتی مانند خانه و کاشانه را به فروش می‌رساند. در ادامه تلاش می‌کنم با توصیف و تفسیر فیلم به مثابه متن مدعای خود را تایید نمایم.

ادامه مطلب نقد فیلم رضا ساخته علیرضا معتمدی؛ آقا رضا: چه رضایتی؟!
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.50 (1 رای)
داستین هافمن و مریل استریپ در کریمر علیه کریمر

کریمر علیه کریمر (1979) فیلمی به نویسندگی و کارگردانی رابرت بنتون است. این فیلم با محوریت جدایی و بحران در روابط خانوادگی اثری درخور توجه در حوزه‌ی سینمای اجتماعی و به‌طور خاص خانواده بوده که موفق به اخذ پنج جایزه اسکار گردیده است. در این جستار در چارچوب جامعه‌شناسی خانواده و مباحث جامعه‌شناسی جنسیت تلاش خواهد شد که این امر تشریح شود که چرا این فیلم، در ژانر و موضوع خود، اثری برجسته و قابل‌تأمل بوده و وجوه تمایزساز آن کدام است.

 

ادامه مطلب کریمر علیه کریمر؛ اشاراتی جامعه‌شناختی به مضمون
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (2 رای)

حیات زن

مقدمه:
نمایشگاه ویدئو آرت در گالری اکنون شهر اصفهان با عنوان «حیات - زن» از 28 آبان ماه تا 9 آذر به نمایش درآمد. آثار به نمایش درآمده محصول آکادمی بین‌المللی ویدئو آرت فم‌لینک1 کشور فرانسه بود. کیوریتور خارجی نمایشگاه را ورونیک ساپین و نمایشگاه گردانی گالری اکنون را مینو ایران‌پور برعهده داشت. در مجموعه جستارهای ذیل تلاش شده تا یادداشت‌های بر ویدئو آرت نگاشته و آثار به‌صورت اجمالی توصیف و خوانش شوند.

ادامه مطلب گِردِ شهر؛ با چراغ (تأملی بر ویدئوآرت‌های نمایشگاه حیات - زن)
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.50 (2 رای)

 

 

"زمین بی‌رطوبت به بیابان برهوت تبدیل می‌شود. همه‌ی ما نگران گسترش یافتن بیابان‌های جهان هستیم. ما باید به نگران بیابان شدن زندگی عاطفی‌مان هم باشیم."
ایوان کلیما

ادامه مطلب واقعیتِ متجسم
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.00 (1 رای)

دختر ناشناخته


بر پایه‌ی گفت‌وگو با برادران داردن در جشنواره کن، آنان می‌گویند به زنان برای پیشرفت‌های آینده اعتقاد و ایمان دارند و ممکن است فیلم جدیدشان را به مثابه نوعی استمداد برای مسئولیت جمعی عظیم‌تر در اروپا مورد خوانش قرار دهیم.

فیلمسازان معدودی مانند برادران داردن کارکشته بلژیکی در جشنواره فیلم کن وجود داردند که برنده دو نخل طلای کن شده باشند و همه فیلم‌های‌شان در کوازِت کن مورد تمجید و تحسین قرار گرفته باشد.

ادامه مطلب لوک داردن: «زنان مسلمان، آینده جامعه‌اند»
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.75 (2 رای)

زن ناشناخته برادران داردن


برادران داردن برنده‌ی دو نخل طلا در جشنواره‌ی کن هستند و اخیرا نیز بخاطر درام‌های رئالیستی اجتماعی تند و تیز و تکان‌دهنده شهرت و آوازه یافته‌اند. هر کاری که آنان انجام میدهدند از روی علقه و دلیل (خاصی) است و آخرین اثرشان فیلم دختر ناشناخته نیز واجد لحظات روشن‌بینانه و بارقه‌هایی از هوشمندی و فراست است. اما این بهترین اثرشان نیست و بسیار از جایگاه رفیع فیلم دو روز و یک‌شب (2014) و تصاویر سرسام‌آورش از محیط‌کار، فاصله دارد. دختر ناشناخته راجع به فردی عجیب، و به لحاظ دارماتیک تصنعی است که در شبه‌فرایندی بدون شور و هیجان پیگیر و دلمشغول مرگی مرموز است؛ این امر بخاطر مجموعه‌ای از موارد نامتقاعدکننده و در واقع خط داستانی نامعقول، مُهمل، قصه‌ی مغشوش و بازی و اجرای بی‌روح ادل هانیل است که بارقه‌های فکری معمول‌اش بخاطر خودآگاهی فردی، فروکش کرده و به خاموشی می‌گراید.

ادامه مطلب نقد فیلم دختر ناشناخته، روایت حاشیه‌ای و بی‌شور و هیجان از برادران داردن
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (2 رای)

 

یک‌بار دیگر اثری شاخص و مستقل؛ بازآفرینی هنری و تجربی زندگی روزمره‌ی ایرانی توسط فیلم‌سازی اندیشمند. روغن مار (1394) آخرین ساخته‌ی علیرضا داوود نژاد است که در دوره‌ی جدید اکران در سینماهای گروه هنر و تجربه به نمایش درآمده و تاکنون استقبال منتقدان و نویسندگان سینمایی را به همراه داشته است. فارغ از اینکه پرداختن به مسائل و موضوعات خانوادگی (مسئله‌ی این فیلم) چه میزان به لحاظ کمی و کیفی در سینمای ایران در یکی دو دهه قبل مورد بررسی و توجه فیلم‌سازان قرار گرفته اما می‌توان ادعا کرد این اثر سینمایی واجد ویژگی‌های درخوری است که در ژانر سینمای اجتماعی چه به لحاظ فُرم و چه از جهت محتوا و مضمون موفق عمل کرده است. در این جُستار تلاش خواهد شد تا توضیح داده شود که چرا می‌توان از چنین آثار سینمایی دفاع کرد، از ساخته و اکران شدنش محظوظ شد و از آن نکته‌ها آموخت.

 

ادامه مطلب از فیلم‌سازی فامیلی تا سینمای خانوادگی؛ بازخوانی یک بُحران جمعی با تحلیل جامعه‌شناختی فیلم «روغن...
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.25 (2 رای)

 

برادران داردن، ادل هانل را در بین گروه عوامل مرسوم فیلم‌سازی‌شان، که شامل فابریزیو رونگیون، توماس دوره، مورگان مارین، اولیویر گورمه و کریستِل کورنیل می‌شود، دارند. لوک و ژان پی‌یر داردن، هفته‌ی گذشته در و حومه‌ی لی‌یژ فیلم‌برداری فیلم دختر ناشناخته (La Fille inconnue , The Unknown Girl) را شروع کردند. این فیلم که دهمین اثر داستانی آنان است، اکنون در اوج فعالیت و جریان خود قرار دارد. در این فیلم ما مسیر و روند کنش‌های شخصیتی به نام جنی – پزشک عمومی جوان- را دنبال می‌کنیم که بخاطر باز نکردن در مطبش به‌روی دختری جوان که اندکی بعد او را مرده می‌یابد، احساس گناه می‌کند. وی بعداً بواسطه‌ی پلیس درمی‌یابد که هویت این دختر جوان در پرده‌ای از ابهام بوده و اکنون جنی تلاشی را برای کشف نام این دختر آغاز می‌کند. در طول این کاوش و جستجو، دکتر به مرور، حقیقت را کشف خواهد کرد. 

ادامه مطلب برادران داردن فیلم دختر ناشناخته را فیلم‌برداری می‌کنند

بانک اطلاعات هنری