اختصاصی

دکتر مجید رحیمی جعفری

دکتر مجید رحیمی جعفری

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

سوابق تحصیلی: دکتری تئاتر دانشگاه تهران – کارشناس ارشد ادبیات نمایشی با پایان‎نامه بررسی روابط بینامتنی در سینمای ایران (1390-1370) – مهندس تکنولوژی نساجی با پایان‎نامه تأثیر مُد در طراحی ماشین آلات.

 

عرصه فعالیت: مدیرمسئول مجموعة هنری آکادمی هنر / مدرس مقطع کارشناسی ارشد رشته های پژوهش هنر، ارتباط تصویری و تصویرسازی؛ مقطع کارشناسی طراحی لباس / طراح دو دوره سوالات کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد در رشته‌های طراحی لباس، ارتباط تصویری و تصویرسازی / منتقد و پژوهشگر هنر / تهیه کننده تئاتر / نمایشنامه و فیلمنامه‎نویس / عضو سابق  گروه پژوهشی نشانه‎شناسی هنر خانة هنرمندان ایران / دبیر اجرایی چندین همایش‎ علمی / همکاری با نشریات علمی-پژوهشی (همکاری در مقام داور فصلنامه جستارهای زبانی دانشگاه تربیت مدرس، روایت شناسی انجمن علمی نقد ادبی ایران) و تخصصی (از جمله فارابی و صنعت سینما)


نظریه ها: نظریه بیناجسمی / تئوریزه کردن نظریه بینارسانه در سال 1390 /  همکاری با دکتر حمیدرضا شعیری در تئوریزه کردن نظریه ناسرگی 1389

 

زمینه پژوهش: نشانه شناسی گفتمانی / بینامتنیت / نقد ادبی / جلوه‎های نمایشی / سینمای آمریکا / فشن آرت / ژانر / سینمای گرایندهاوس / ارتباط تصویری

 

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (1 رای)

 

برج میلاد سالن همایش ها

هر سال یادداشت‌هایی را در مورد سیستم مدیریتی جشنواره فیلم فجر در سالن اصلی نوشته‌ام و این بار نیز به رسم هر سال و یک جمع‌بندی از 5 سال برگزاری جشنواره در برج میلاد می‌نویسم. سینما صحرا با گنجایش 900 نفر در سه طبقه ابتدا سینمای اصلی جشنواره فیلم فجر محسوب می‌شد و  استاندارد نبودن آن جای خود را به سینما فلسطین داد، اما از آن‌جا که سینما فلسطین در کنار سینما سپیده سینمای اصلی دانشجویان شناخته می‌شد و شهردار تهران نیز قول برگزاری این فستیوال را در محلی دیگر داده بود، سالن همایش‌های برج میلاد در سال 1388 تبدیل به کاخ جشنواره فیلم فجر شد. کاخی که افتتاحیه خود را با فیلم به رنگ ارغوان توقیفی معرفی کرد. سال اول با مدیریت حبیب ایل بیگی سال خوبی را پشت سر گذاشت اما همواره مشکلات وجود دارد تا جایی که در این سال‌های اخیر کاخ جشنواره در کنار هنرمندان و نویسندگان سینمایی میزبان افراد عجیب غریب نیز بوده است که برخی از این اتفاق‌ها را با هم مرور می‌کنیم:

ادامه مطلب برج میلاد و جشنواره فیلم فجر در طی 5 سال / کاخی در انحصار هنرمندان، نویسندگان سینمایی و عجایب...
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (2 رای)

 

مرگ سینما

چندی پیش که دعوای حوصله سر بر خانه سینمای 1 و 2، وزارت ارشاد اسبق و پیشنهادات آن‌ها به معاونت سینمایی جدید را مورد نقد قرار دادم –که مطلب را در اینجا می‌توانید مطالعه کنید- این‌بار گویا خود سینماگران و مدیران جدید نیز قبول کرده‌اند که همه چیز از دست رفته و اوضاع از آسیب‌شناسی خطیرتر است.

 

ادامه مطلب پس از صدای لا اله الا الله پشت تابوت، این‌بار همه برای خرما و حلوا آمده‌اند
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (3 رای)

 

مجید رحیمی جعفری

در زبان فارسی جهل (ضد علم) معادل نادانی است. از این‌رو فردی که علم ندارد جاهل یا نادان خوانده می‌شود. در دین ما خداوند در قرآن کریم در آیات متعدد مومنین را به عقل‌گرایی و پرهیز از جهالت فراخوانده است.[1]  امام رضا (ع) در این مورد فرموده است: «صَدِيقُ كُلِّ امْرِئٍ عَقْلُهُ وَ عَدُوُّهُ جَهْلُهُ ؛ دوست هر انسانی عقل او و دشمن او جهل او است».[2] مرز جهل و عقل آن‌قدر در دین ما اهمیت دارد که در طول دوران فقها و اندیشمندان نیز به آن بسیار پرداخته‌اند. چطور می‌شود که با گذر کوتاهی در جامعه و نوشته‌های افراد مختلف با چنین فقر علمی روبه‌رو می‌شویم.

 

ادامه مطلب مرز جهل و عقلی که با آن روبه‌رو هستیم
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (1 رای)

 

حدس‌های زیر را بر اساس روند شناخت از نوع جایزه گوی بلورین در زیر لیست کرده‌ام و هنوز نیمی از فیلم‌های زیر را ندیده‌ام. این گمان‌ها به هیچ وجه انتخاب‌های شخصی‌ام نیست و البته این نکته را هم انکار نمی‌کنم روند بالا آمدن فیلم کاپیتان فیلیپس نزد منتقدان رو به افزایش است و برای من یک فیلم بسیار معمولی بود و شاید نگاه شخصی هم چند درصدی نیز در این حدس و شایدها دخیل شده است. (در هر صورت پس از اعلام نامزدهای این جوایز به این مطلب سری می‌زنم و اشتباهات را با رنگ دیگری درج می‌کنم؛ پس تا آن روز)

ادامه مطلب حدس‌های من برای نامزدهای گلدن گلوب 2013 – (انتشار تنها در صفحه شخصی)
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (2 رای)

نمایش قرار سیامک احصایی 

 

فرهنگ و سنت همواره امری در تغییر هستند؛ اما این تغییر در لحظه یا مدت زمان کوتاه صورت نمی­گیرد. زبان به مثابه بخش اصلی مرکز یافته در فرهنگ از نسلی به نسل دیگر تفاوت­های بسیاری می­یابد. زبان در بافت یک فرهنگ در کنار روابط اجتماعی، نهادها و فرهنگ ابزاری سبب تغییر در آن می­شود. فرهنگ ذهنی جامعه به تأسی از نهادها و کمک ابزار تغییر می­کند و ساختارهای مختلف را شکل می­دهد. تئاتر نیز یک نهاد اجتماعی است که می­تواند خود بستری برای نمایشی کردن فرهنگ و در سطح کلان فرهنگ­ساز جزئی باشد.

ادامه مطلب مطالعه‏‌ی فرهنگی نمایش قرار اثر سیامک احصایی
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (1 رای)

اپرای اشک ها و لبخندها

 

دولت تدبیر و امید با آمدنش موجی از نشاط را به جامعة ما آورده است؛ گرچه هنوز در خیلی از بخشها تغییراتی صورت نگرفته است. این را از این بابت می­گویم که حس می­کنم بیشترین توجه دولت بر مسئلة هسته­ای و برون­رفت از تحریم­های کمرشکن است –که البته بی­راه هم نیست- و هنوز تمرکز بر تغییر در لایه­های زیرین و ارائه برنامه به خصوص در جزئیات دیده نشده است. برای مثال در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که به شخصه با آن زیاد سر و کار دارم، ادارات هم­چنان پا در هوا هستند و مدیرکل­ها نمی­دانند کِی و چه زمانی عذر آن­ها را می­خواهند و به همین دلیل هیچ تصمیم کلانی گرفته نمی­شود.

 

ادامه مطلب مطالبه آواز خواندن بانوان و تجربة اپرای فارسی
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (2 رای)

 

نمایش سیندرلا

سیندرلا نام آخرین اثر جلال تهرانی است که در سالن اصلی تئاتر شهر از شهریورماه 1392 در حال اجراست. نمایشی که گویا مخاطبان‌اش یا طرفدار یا مخالف سرسخت آن هستند. نمایشی بسیار پردیالوگ که پر از راز و رمز است و مخاطب در پی کشف نمادها و تأویل‌های شخصی است.

ادامه مطلب نگاهی به نمایش «سیندرلا» / ناآشنامایه‌هایی که گفتمان رسانه‌ای را عقیم می‌کند
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (7 رای)

 

مجید رحیمی جعفری

در یکی دو هفته اخیر دعوای سینماگران آن‎قدر بالا گرفته است که حال خود به جان یکدیگر افتاده‎اند. اگر در محافل غیر هنری و حتی به منزل اقوام نیز سری بزنید، در میان گران شدن اجناس و افت و خیزهای طلا و ارز حرف از خانة سینما نیز زده می‎شود.

ادامه مطلب این سر و صداهای اخیر صدای لا اله ال الله پشت تابوت سینمای ایران است...

تحلیل رویکرد

  • در باب پستی

    مقدمه: "تراکینگ شات کاپو" فرمولی از ژاک ریوت بود که در دستان سرژ دنی و تنی چند از روشنفکران دیگر [در گذر زمان] بدل به اسطوره‌ی سینه‌فیل‌های ارتدوکس ش...

بانک اطلاعات هنری