اختصاصی

  • خرس طلای برلین 2020 برای «شیطان وجود ندارد» از ایران

    جشنواره فیلم برلین 2020 ساعتی پیش برندگان خود را شناخت و فیلمی از ایران توانست جایزه اصلی را از آن خود کند. به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر به نقل از ورایتی، هیات داوران هفتادمین دوره برلیناله از میان هجده فیلم، خرس طلایی سال ۲۰۲۰ را به فیلم "شیطان وجود ندارد" محمد رسول‌اف، کارگردان ایرانی اهدا کرد. این فیلم پیشتر جوا...

ظهور انسان شناسی هنر: فاگ، مان، فورگ و بیبویک

 

انسان شناسی و هنر

چکیده: انسان‌شناسی هنر، «فهم» هنر از دیدگاه فرهنگ و جامعه آفریننده است. اگرچه توجه انسان‌شناختی به هنر، هم‌زمان با پیدایش آکادمیک انسان‌شناسی در اواسط قرن نوزدهم و حتی پیش از آن در بررسی‌های موزه‌شناختی، قابل پیگیری است، اما در واقع، در اواسط قرن بیستم و از میانه دهه 1940 و به ویژه دهه 1950 است که کارهای میدانی مهمی توسط انسان‌شناسانی صورت می‌گیرد که هنر را بدل به موضوع محوری پژوهش مردم‌نگارانه خود کرده­اند. لذا «نسل دوم انسان‌شناسان هنر» ظهور می‌کنند؛ پس از نسل اول که بدون محوریت بخشیدن هنر در پژوهش‌هایشان از دهه 1870 تا 1930 به فعالیت پرداخته‌اند.

محصول کارهای میدانی نسل دوم که شاخص‌ترین آن ها ویلیام فاگ، نانسی مان، آنتونی فورگ و دنیل بیبویک هستند عمدتاً از دهه 1960 تا 1970 منتشر می‌شوند؛ انتشار این آثار، دهه‌های 1960 و 1970 را دهه‌های تعیین‌کننده و بنیانگذار در تاریخ انسان‌شناسی هنر می‌کند. این متفکرین، بنیادهای رویکردی‌ای را می‌آفرینند که تا دهه‌های بعد و تا حال حاضر نیز آثار نسل‌های بعدی انسان‌شناسانِ هنر را تحت تأثیر قرار می‌دهند. کارهای میدانی فاگ در بین یوروباها (آفریقای غربی)، مان در بین والبیری‌ها (استرالیای مرکزی)، فورگ در بین آبلام‌ها (گینه نو)، و بیبویک در بین لگاها (آفریقای مرکزی)، چارچوب اولیه و اصول بنیادی انسان‌شناسی هنر را پی می‌افکنند. مبانی انسان‌شناسی هنر این چهار متفکر به طور کلی عبارتند از: 1) اثر هنری، بیانگر ارزش‌های جامعه آفریننده است؛ 2) اثر هنری یک ساختار است؛ 3) اثر هنری معنا دارد؛ 4) هدف اثر هنری ایجاد ارتباط است؛ 5) اثر هنری با حوزه‌های قدسی سروکار دارد؛ 6) خلق اثر هنری، خلق خود فرهنگ یا بازآفرینی آن است؛ و در نهایت، 7) فهم اثر هنری برای انسان‌شناس فقط با دانش فرهنگی از جامعه آفریننده ممکن می‌‌‌گردد.

 

کلیدواژه­ ها: انسان‌شناسی هنر، نسل دوم انسان‌شناسان هنر، ویلیام فاگ، نانسی مان، آنتونی فورگ، دنیل بیبویک، تاریخ انسان‌شناسی هنر.

 

دانلود فایل اصلی مقاله با حجم 994 کیلوبایت

 

 

 

 

 

درباره نویسنده :
دکتر اصغر ایزدی جیران

 استادیار انسان شناسی دانشگاه تهران

سمت در آکادمی هنر: دبیر انسان‎شناسی و هنر

 

تحصیلات: دکتری جامعه‌شناسی دانشگاه تهران با رساله تجسم فرهنگ در هنر: مردم‌نگاری ورنی‌های قره‌داغ آذربایجان- کارشناس ارشد انسان‌شناسی با پایان‌نامه بازنمود فرهنگ در هنر: انسان‌شناسی رقص‌های مردمی آذربایجان

 

عرصه فعالیت: پژوهشگر هنر / پژوهشگر ادراک حسی / مدیر گروه انسان‌شناسی هنر، موسسه انسان‌شناسی و فرهنگ / برگزاری کارگاه‌های تخصصی انسان‌شناسی هنر، خانه هنرمندان ایران / عضو شورای پژوهش در هنرهای سنتی، سازمان میراث فرهنگی

 

زمینه پژوهش: انسان‌شناسی هنر / انسان‌شناسی حسی / زیبایی‌شناسی حسی / هنر معاصر و انسان‌شناسی / زیبایی‌شناسی زندگی روزمره / بدن و هنر / فرهنگ و هنر آذربایجان / فرهنگ و زیبایی‌شناسی تهران

صفحه دکتر اصغر ایزدی جیران در تارنمای دانشگاه تهران: کلیک کنید

 


دیدگاه‌ها  

0 #1 هدا تجلی 1392-12-23 15:07
بسیار سپاسگذار از این استاد گرامی با مقاله بسیار مفیدشان بسیار به بنده کمک کردند.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل رویکرد

  • در باب پستی

    مقدمه: "تراکینگ شات کاپو" فرمولی از ژاک ریوت بود که در دستان سرژ دنی و تنی چند از روشنفکران دیگر [در گذر زمان] بدل به اسطوره‌ی سینه‌فیل‌های ارتدوکس ش...

بانک اطلاعات هنری