اختصاصی

فیلموسوفی (رویکرد بینارشته‌ای فیلم و فلسفه)

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (2 رای)
تحلیل فیلم قارة هفتم در بستر فلسفة اگزیستانسیالیسم
    چکیده:این مقاله در رابطه با تاثیرات و تقابل‌هایی است که فلسفه و فیلم همچون دو مسیر تفکر بر یکدیگر دارند. فصول مشترکِ بسیاری میان فلسفه و فیلم وجود داردکه آن ها را به یکدیگر نزدیک کرده است. از جمله مباحثی چون وجود، زمان، پرسش از هستی و دعوت انسان به اندیشیدن. همچنین باید دقت داشت که رابطه‌ی فیلم و فلسفه رابطه‌ای یک سویه نیست و فیلم به صرف، وسیله‌ای برای آموزش فلسفه محسوب نمی‌شود، تا آن‌جا که
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 3.98 (27 رای)
تحلیل فیلم Nymphomaniac
تازه‌ترین اثر لارس فون تریر از همان آغاز با نام خود و پس از مشخص شدن موضوع، قیمت بلیت (بیش از 250 دلار) و ویدئوهای منتشر شده از آن به یک بمب خبری تبدیل شد؛ اما برخلاف تمامی این حواشی فیلم زن شهوت‌خواه Nymphomaniac یک فیلم آرام با ظاهری پرآشوب است. برای آشنایی با آن باید صبور بود و همراه با کوچک‌ترین جزئیات شد تا بتوان در مورد آن نظر داد. برای خوانش زن شهوت‌خواه باید با زبان آشنا بود تا بتوان با
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (1 رای)
خشونت... نه خون  و نه فریاد / بررسی خشونت در فیلم‌های میشاییل هانکه
  در اغلب فیلم های هالیوودی، خشونت امری است جسمانی که با فریاد، وحشت، پاشیدن خون، بریده شدن پوست و قطعات بدن و یا با صحنه‌های مشمئزکنندة حیوانات و حشرات خود را نشان می‌دهد. می‌توان گفت خشونت‌های بازنمایی شده در فیلم‌های هالیوودی بازنمایشی فرمی و ظاهری در تصاویر هستند. خشونت‌های ظاهری که برای تزئین فیلم به وجود می ‌آیند. هدف از نشان دادن این نوع خشونت ها در اکثر فیلم‌های هالیوودی، جذب مخاطب و با
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (2 رای)
دربارة هانکه و مفهوم بیگانگی
برداشت خاص کریستوا از سوژة در فرایند وجه ثبات یافته و نمادین موجود سخن‌گو را با مفهومی از امر نشانه‌ای درمی‌آمیزد که در جریان سرپیچی از هر گونه ساختار متعارف، دلالت و نیز هویت او را با نامتجانسی، جنبندگی و گسستگی مواجه می‌کند. این وجه برون زبانی هویت (هویت متنی یا سوبژکتیو)، هر چند تابع سامانه‌های قاعده‌مند نحوی و دستوری نیست، اما می‌تواند به گونه‌ای نمادین یا در قالب کردار دلالتی پدیدار شود. با
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (2 رای)
مثل فیلم... مثل فلسفه
      -تقابل‌های فیلم و فلسفه: سینما پدیده‌ای است که با روح و تفکر و اوقات فراغت انسان سر وکار دارد. در این میان علوم دیگری مانند ادبیات، نقاشی، فلسفه و... با سینما پیوند برقرار می‌کنند. در رابطه با ارتباط فلسفه و سینما معمولا حالت افراط و تفریط پیش می‌آید. حالت افراطیِ فهمِ این رابطه این است که فلسفه را مدرس سینما دانسته و با بی‌تفاوتی نسبت به ماهیت زیبایی‌شناختی سینما، خواهان نگاه تام و تمام

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما