اختصاصی

  • برندگان اسکار 2019 معرفی شدند؛ رُما تاریخساز نشد

    هم اکنون نود و یکمین دوره جوایز اسکار در حال معرفی بهترین‌های خود در رشته‌های مختلف است. به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر، رُما ساخته آلفونسو کواران که قرار بود به اولین فیلم غیرانگلیسی زبان در تاریخ نود و یک ساله اسکار تبدیل شود که اسکار بهترین فیلم را ببرد؛ اما نماینده مکزیک عرصه را به کتاب سبز همچون برخی جوایز دیگر ...

بهترین های سال 2018  بهترین های منتقدان سینما


اسکار 2019

 

جامعه شناسی هنر

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.75 (2 رای)
تحلیل جامعه‌شناختی فیلم انزجار repulsion رومن پولانسکی؛ پناه در سایه کابوس
پولانسکی در انزجار (1965) دومین تجربه خود به سراغ پروژه‌ای می‌رود که از لحاظ موضوع و محتوا در مسیر فیلم قبلی (چاقو در آب) قرار دارد. فیلمی که بر مبنای انگیزه‌های شخصی و روانی پی‌ریزی شده است، اما از لحاظ فرم و میزانسن در قالبی کاملاً نو و متفاوت و در مقابل تجربه‌ی قبلی قرار می‌گیرد؛ در «چاقو در آب»، حوادث در لوکیشن‌هایی مانند جنگل، قایق و دریا می‌گذرد؛ اما در فیلم «انزجار» حوادث و ماجرا در کلان
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.79 (33 رای)
تحلیل فیلم لاکی با رویکرد اگزیستانسیالیسم سارتر؛ دلهره انتخاب یا لبخند به سرنوشت
"زندگی تا وقتی زیسته نشده باشد هیچ است، اما این در اختیار شماست که به آن معنا بدهید و ارزش چیزی نیست به‌جز معنایی که شما انتخاب می‌کنید." ژان پل سارتر فیلم لاکی[1] به کارگردانی جان کارول لینچ[2] محصول سال ۲۰۱۷ است. این فیلم جایزه جشنواره لوکارنو را به خود اختصاص داده است و نظر مثبت بسیاری از منتقدان را نیز جلب کرده است. داستان فیلم روایت کننده زندگی روزمره مردی سالخورده است که در شهری کوچک در
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (2 رای)
تحلیل دلالت‌های عمیق فیلم آباجان؛ جنگ منافع در لباس ارزش‌ها
متن حاضر، سعی دارد تا با روشی نشانه‌شناختی، به تحلیل رمزگانِ موجود در فیلم «آباجان» به کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی هاتف علیمردانی بپردازد که در سال 1395 در سینماهای ایران اکران شد. بدین منظور، تلاش می‌شود تا فارغ از ملاک قرار دادن معیارهای فنی و زیباییشناختی، نظام نشانهای فیلم تشریح و در ارتباط با جامعه‌ی کنونی و پیشین ایران خوانش شود. هدف فراتر رفتن از دلالتهای نخستین نشانه‌ها و راه بردن
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (3 رای)
تحلیل فیلم ژوان مادر فرشتگان Mother Joan of the Angels؛ سفری هبوط انگیز به ناخودآگاه دین
ذهن انسان به تعبیر فروید در سه سطح تقسیم‌بندی می‌شود؛ اگو یا من که انسان رفتاری نرمال و طبیعی دارد. سوپراگو یا فرامن که انسان با دستورات بی‌پایان و ناممکن امرونهی می‌شود، در مقابل ما هیچ‌گاه نمی‌توانیم این‌همه مطالبه را برآورده کنیم و هر چه بیشتر از آن اطاعت کنیم بیشتر ما را گناهکار و محکوم می‌کند و اید یا نهاد سطحی ست که مخزن رفتارهای لذت جویانه و ممنوع است. آنچه مطلوب ماست پیوند عمیقی ست که از
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 3.67 (23 رای)
روایتی قدیمی در دل واقعیتی امروزی، متنِ فرهنگی: «فروشنده»ی اصغر فرهادی
مقدمه: فرهنگ، قالبی از معناهاست، متولد شده در طول تاریخ؛ سیال و پویا در طول زمان؛ از جامعه‌ای به جامعه‌ی دیگر، از سرزمینی به سرزمین دیگر و از قلمی به قلم دیگر منتقل می‌شود، رشد می‌کند و عینیت می‌یابد؛ گاه این معنا برای انتقال خود فرمی سمبولیک و نمادین پیدا می‌کند که بر آن نامی همچون اثر هنری اطلاق می شود. این اثر هنری، خواه در قالب نوشتار، خواه در قالب شنیدار، خواه بصری، تمام معناهای فرهنگی را
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.11 (9 رای)
نقد فیلم مادر ساخته دارن آرنوفسکی؛ نگاهی به اسطوره‌های پدرسالارانه و اصالت طبیعت
  فیلم سینمایی مادر، به کارگردانی و نویسندگی دارن آرنوفسکی و با بازی بی‌نظیر جنیفر لاورنس و خاویر باردم توسط کمپانی پارامونت پیکچرز، در سال 2017 ساخته شد. در کارنامه‌ی این کارگردان، آثاری چون "مرثیه‌ای برای یک رویا"، "قوی سیاه" و "کشتی‌گیر" می‌درخشند، اما شاید بتوان گفت که او در فیلم مادر طرحی نو درانداخته است؛ با رویکردی تازه به سراغ موضوعی کهن رفته و موتیف‌های اساطیری را با استفاده از ابزارها

بانک اطلاعات هنری