از فیلم‌سازی فامیلی تا سینمای خانوادگی؛ بازخوانی یک بُحران جمعی با تحلیل جامعه‌شناختی فیلم «روغن مار»

 

یک‌بار دیگر اثری شاخص و مستقل؛ بازآفرینی هنری و تجربی زندگی روزمره‌ی ایرانی توسط فیلم‌سازی اندیشمند. روغن مار (1394) آخرین ساخته‌ی علیرضا داوود نژاد است که در دوره‌ی جدید اکران در سینماهای گروه هنر و تجربه به نمایش درآمده و تاکنون استقبال منتقدان و نویسندگان سینمایی را به همراه داشته است. فارغ از اینکه پرداختن به مسائل و موضوعات خانوادگی (مسئله‌ی این فیلم) چه میزان به لحاظ کمی و کیفی در سینمای ایران در یکی دو دهه قبل مورد بررسی و توجه فیلم‌سازان قرار گرفته اما می‌توان ادعا کرد این اثر سینمایی واجد ویژگی‌های درخوری است که در ژانر سینمای اجتماعی چه به لحاظ فُرم و چه از جهت محتوا و مضمون موفق عمل کرده است. در این جُستار تلاش خواهد شد تا توضیح داده شود که چرا می‌توان از چنین آثار سینمایی دفاع کرد، از ساخته و اکران شدنش محظوظ شد و از آن نکته‌ها آموخت.

 

 

برای خواندن اصل مقاله کلیک کنید

 

 

 

 

 

 

 

 

 

درباره نویسنده :
دکتر آرش حسن‌پور
نام نویسنده: دکتر آرش حسن‌پور

سمت در آکادمی هنر: دبیر جامعه‌شناسی و هنر

 

 

  • سوابق تحصیلی:

دکتری جامعه‌شناسی

 

  • زمینه پژوهش:

جامعه‌شناسی هنر، جامعه‌شناسی فیلم، مطالعات بصری