جشنواره فیلم مسکو 2017 / مرغِ مقدس از چین بهترین فیلم شد

 

 

 

بخش مسابقه جشنواره امسال مسکو، میزبان سیزده فیلم از کشورهای مختلف بود؛ از جمله سه فیلم از سینمای روسیه.


جشنواره مسکو جدا از نمایش صدها فیلم از سراسر جهان در بخش‌های مختلف، فرصت مناسبی است برای تماشای فیلم‌های تازه روسی که در بخش ویژه سینمای روسیه به نمایش درمی‌آیند و گزیده‌ای از آنها هم در بخش مسابقه حضور دارند.

 

امسال سه فیلم روسی در بخش مسابقه حضور داشت: «منو بخر» ساخته وادیم پرلمان - سازنده فیلم تحسین شده «خانه‌ای شن و مه» با بازی شهره آغداشلو- این بار در سوژه جنجالی‌اش درباره دختری که در آرزوی مدل شدن به امارات متحده عربی می‌رود، به موفقیت چندانی نمی‌رسد.

 

اما فیلم «ماهی» ساخته ولادیمیر کوت، فیلم جمع و جور و دیدنی است که تنهایی‌های یک پیرزن را در فضایی کمدی به تصویر می‌کشد و در واقع به طنز تلخی می‌رسد که می‌تواند مخاطب خاص و عام را یکجا راضی کند. شوخی‌های حساب شده با مرگ، برداشت عمومی از مرگ و زندگی را به چالش می‌کشد و می تواند لحظات نابی خلق کند.

 

اما پر سر و صداترین فیلم روسی جشنواره امسال، اثر فیلمساز کهنه کار رستم خمداموف با نام «کیف بدون انتها» بود که در فضایی نمادین و ضد قصه خلق شده بود و توانست جایزه ویژه داوران را به دست بیاورد.

 

جایزه بهترین فیلم جشنواره نصیب فیلم «مرغ مقدس» ساخته کیائو لیانگ از چین شد که در نماهایی حساب شده داستان خبرنگاری را می‌گوید که پس از سال‌ها به دهکده محل تولدش بازمی‌گردد و با واقعیت‌های تلخی مواجه می‌شود. به رغم کارگردانی دقیق صحنه‌ها، فیلم بی‌جهت طولانی است وهمراهی با شخصیت اصلی مشکل به نظر می‌رسد.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر