برندگان سی و ششمین جشنواره فیلم فجر معرفی شدند؛ تنگه ابوقریب با شش جایزه پیشتاز بود

برندگان سیمرغ جشنواره فجر 1396

مراسم اختتامیه جشنواره ساعاتی قبل از ساعت ۱۹ روز یکشنبه بیست و دوم بهمن ماه در سالن همایش‌های برج میلاد با اجرای رضا رشیدپور شروع شد.

 

به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر، در این مراسم که شش جایزه نصیب تنگه ابوقریب شد، دیگر جوایز بین برگزیدگان تقسیم شدند و هر فیلم سهمی از جوایز داشت. اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی، ابراهیم داروغه‌زاده دبیر جشنواره و جمع گسترده‌ای از هنرمندان از جمله حاضران در مراسم اختتامیه هستند.

 

به رسم سخنرانی‌های هر دوره ابراهیم داروغه زاده و محمدمهدی حیدریان سخنرانان اصلی مراسم بودند و سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای قرایت پیام رئیس جمهور روی سن حاضر شد و سخنان او را خواند.

 

 

اسامی برگزیدگان سی و ششمین جشنواره فیلم فجر به ترتیب زیر است:


سیمرغ بلوررین بهترین فیلم کوتاه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر به فیلم «حیوان» ساخته بهمن و بهرام ارک اهد شد.

سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه بصری به فرید ناظر فصیحی برای طراحی جلوه‌های ویژه بصری «چهار راه استانبول» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین جلوه های ویژه میدانی به محسن روزبهانی برای «تنگه ابوقریب» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین چهره‌پردازی به سعید ملکان برای طراحی «تنگه ابوقریب» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه به عباس بلوندی برای فیلم «سرو زیر آب» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس به سارا خالدی‌زاده برای «بمب، یک عاشقانه» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری به علیرضا علویان برای «به وقت شام» و «مغزهای کوچک زنگ‌زده» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری به رشید دانشمند برای «تنگه ابوقریب» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن به کارن همایونفر برای «به وقت شام» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین تدوین به بهرام دهقانی و محمد نجاریان برای «عرق سرد» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری به علیرضا زرین‌دست برای «سرو زیر آب» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم هنر و تجربه به فیلم سینمایی «مغزهای کوچک زنگ زده» ساخته هومن سیدی اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول به رضا مقصودی کارگردان «خجالت نکش» اهدا شد.

سیمرغ بلورین نقش مکمل زن به سحر دولتشاهی برای فیلم‌های «عرق سرد» و «چهار راه استانبول» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین نقش مکمل مرد به جمشید هاشم‌پور برای فیلم «دارکوب» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین نقش اول زن به سارا بهرامی برای فیلم «دارکوب» اهدا شد.

دیپلم افتخار بهترین نقش اول مرد به امین حیایی برای فیلم «شعله‌ور» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد به امیر جدیدی برای «تنگه ابوقریب» و «عرق سرد» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه به کامبوزیا پرتوی برای «کامیون» اهدا شد.دو سیمرغ بلورین در بخش فیلمنامه به کامبوزیا پرتوی برای «کامیون» و هومن سیدی برای «مغزهای کوچک زنگ زده» اهدا شد.

سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیات داوران به پیمان معادی برای «بمب، یک عاشقانه»‌ اهدا شد.سیمرغ بلورین بهترین فیلم به «تنگه ابوقریب» به تهیه‌‌کنندگی سعید ملکان اهدا شد.

سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی به سیدحامد حسینی تهیه‌کننده «سرو زیر آب»‌ اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران به سعید سعدی و هومن سیدی برای «مغزهای کوچک زنگ زده» اهدا شد.

دو سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به ابراهیم حاتمی‌کیا برای فیلم «به وقت شام» و بهرام توکلی برای «تنگه ابوقریب» اهدا شد.

برای تقدیر از خبرنگاری که فعالیت او برای پوشش مبارزات با داعش در مستند «زنانی با گوشواره‌های باروتی» مورد توجه بوده، خانواده شهید معز غلامی، ابراهیم داروغه‌زاده و مرتضی شعبانی تهیه‌کننده این مستند روی سن حاضر شدند. با حضور این افراد از خانم نورالحلی خبرنگاری که در مستند «زنانی با گوشواره‌های باروتی» مورد توجه فیلمساز قرار گرفته تقدیر شد.

 

حواشی مراسم
- رضا رشیدپور در ابتدای مراسم از حاضران در سالن خواست با تشویق‌های خود مشخص کنند کدام فیلم جشنواره را بیشتر می‌پسندند که بیشترین تشویق متوجه «مغزهای کوچک زنگ زده» شد.

 

- رشید دانشمند برگزیده بخش صدابرداری بعد از کسب جایزه از یدالله نجفی یاد کرد که که دو سال قبل از دنیا رفت. او از بهرام توکلی و سعید ملکان و از امیرحسین قاسمی تشکر کرد و گفت: «اگر صدای خوب او نبود من نمی توانستم کاری کنم.» او سیمرغ خود را به مادرش تقدیم کرد.

 

- کارن همایونفر که برای ساخت موسیقی «به وقت شام» جایزه گرفته بود از هیئت داوران و ابراهیم حاتمی‌کیا تشکر کرد و گفت: «این جایزه برای ابراهیم حاتمی‌کیاست. من هر بار با او کار می‌کنم سیمرغ می‌گیرم.»

 

- بهرام دهقانی جایزه بهترین تدوین را کسب کرد و او با اشاه به برادرش خسرو دهقانی که در جمع داوران این دوره از جشنواره بود گفت:‌«امیدوارم خسرو به من رای نداده باشد.» و دهقان با اشاره گفت نه. او در ادامه ضمن تشکر از گروه فیلم «عرق سرد» و سهیل بیرقی گفت: «اگر باران (کوثری) عزیزم که نمی‌دانم چند سال پیش تولدش را سر صحنه جشن گرفتیم نبود این فیلم به این خوبی پیش نمی‌رفت.»

 

- هومن سیدی که با تشویق گسترده حاضران در سالن برای دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه هنر و تجربه روی صحنه حاضر شد تاکید کرد اصلا از وجود این جایزه خبر نداشت و همچنین یادآور شد که جایزه خود را از مردم گرفته است.

 

- رضا مقصودی بعد از دریافت بهترین فیلم اول تاکید کرد حضور احمد مهرانفر در فیلم «خجالت نکش» بسیار مهم بوده و از حضور او تشکر کرد.

 

- سحر دولتشاهی بعد از دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن با تشکر از هیات داوران از مصطفی کیایی کارگردان «چهار اره استانبول» قدردانی کرد. او همچنین خطاب به سهیل بیرقی کارگردان «عرق سرد» گفت:‌ «عجب کارگردانی کردی آقای بیرقی هر پنج نفر بازیگرانت نامزد شدند.»

او همچنین گفت: «امیدوارم جشنواره فیلم فجر جشن واقعی خانواده سینما باشد و ما خانواده سینما به دور از دلخوزی و با همدلی با هم تجدید دیدار کنیم.»

 

- سارا بهرامی بعد از کسب جایزه گفت: «این سیمرغ خیلی برایم ارزشمند است. ممنونم از هیئت داوران و از بهروز شعیبی. ممنونم از محمود رضوی و همه کسانی که تشویق و حمایتم کردند. ممنونم از همه گروه دارکوب که اگر هر کدامشان نبودند من الان اینجا نبودم
تشکر از نویسنده ها برای شاه نقشی که برایم نوشتند. آقای حیایی ممنون از شما که پارتنر خوبی بودید شما راست گفتید هر کسی نردبان خودش را دارد.»

 

- هومن سیدی بعد از دریافت جایزه بهترین فیلمنامه گفت: «من کم‌کم فکر کردم سالن جشنواره را اشتباه آمدم و سالن بغلی مراسم است.» او همچنین از بازی فرهاد اصلانی و نوید محمدزاده یاد کرد و از سعید سعدی تهیه‌کننده‌اش تشکر کرد‌.

 

 

- ابراهیم حاتمی کیا کارگردان فیلم سینمایی «به وقت شام» در مراسم اختتامیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را به صورت مشترک به همراه بهرام توکلی برای فیلم «تنگه ابوقریب» دریافت کرد.

این کارگردان پس از دریافت جایزه با حضور روی صحنه، ضمن انتقاد از رویکرد تلویزیون و رضا رشیدپور در پرداختن به فیلم «به وقت شام» گفت: «من فیلمساز وابسته‌ام. من فیلمساز این نظامم. من ۳۰ سال است که روی این سن می‌آیم و می‌روم، بار اولم نیست. باید تقدیر کنم از سازمان اوج که واقعا سربازان گمنام هستند. افرادی مانند رشیدپور واژه‌هایی در این باره می‌سازند که مطرح می‌شود. من اعتراض می‌کنم به صداوسیما و از شبکه سه شکایت به خدا می‌برم.

حاج قاسم سلیمانی می‌گوید من برای «به وقت شام» گریه کردم اما اُف بر آن کسی که می‌گوید این فیلم کمدی است. من افتخار می‌کنم فیلمی درباره مدافعان حرم ساخته‌ام و افتخار می‌کنم بابت ساخت این فیلم از عزیزی مثل حاج قاسم سلیمانی هدیه گرفتم.»

او افزود: «افرادی مانند رشیدپور واژه‌هایی در این باره می‌سازند که مطرح می‌شود. من اعتراض می‌کنم به صداوسیما و از شبکه سه شکایت به خدا می‌برم. حاج قاسم سلیمانی می‌گوید من برای به وقت شام گریه کردم اما ااف بر کسانی که می‌گویند این فیلم کمدی است. افتخار می‌کنم فیلمی درباره مدافعان حرم ساخته‌ ام و افتخار می‌ کنم بابت ساخت این فیلم از عزیزی مثل حاج قاسم سلیمانی هدیه گرفتم.»

حاتمی کیا همچنین گفت: «من اعتراض مي كنم به تلويزيون. من از مسئولان شبكه ٣ و ٢ شكايتم را به خدا مى برم. اين لجبازي و نگاه زشت را به خدا شكايت مى برم.»

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر