اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

حضور کمرنگ سینمای ایران در چهل و یکمین جشنواره فیلم تورنتو

 

 

چهل و یکمین جشنواره جهانی فیلم تورنتو روز پنجشنبه ۸ سپتامبر با نمایش فیلم هفت دلاور ساخته آنتونی فوکوآ افتتاح شد. این وسترن آمریکایی نسخه بازسازی شده فیلمی به همین نام در سال ۱۹۶۰ به کارگردانی جان استرجس است که خود این فیلم نیز بر اساس فیلم ژاپنی هفت سامورایی در سال ۱۹۵۴ساخته شد.


در این فیلم بازیگرانی همچون کریس پرت، دنزل واشنگتن، هیلی بنت و ایتن هاک ایفای نقش می‌کنند. در جشنواره امسال ۲۸۷ فیلم بلند و ۱۱۰ فیلم کوتاه از ۸۳ کشور جهان در ۱۶ بخش به نمایش در خواهند آمد. پیرز هندلینگ مدیر جشنواره تورنتو در یک جلسه مطبوعاتی اعلام کرد که با توجه به فیلمهای انتخابی استقبال خوبی را از جشنواره امسال پیش بینی می شود. او اضافه کرد: "فیلم‌های جسورانه و و حادثه جویانه توسط کارگردان های تازه کار و کهنه کار کشورهایی چون : کانادا، فرانسه، آفریقای جنوبی، ایرلند، بریتانیا، استرالیا، آمریکا، کره جنوبی، آلمان، دانمارک، شیلی، هند و چین پرده های سینما و فرش قرمز را در جشنواره ۱۱ روزه ماه سپتامبر نورانی خواهد کرد.

 


کامرون بیلی، مدیر هنری با سابقه جشنواره تورنتو نیز در همین جلسه عنوان کرد که پیام های جهانی و داستان های دگرگون کننده و چشم انداز های گوناگون فیلم های جشنواره منعکس کننده حال و هوای سینمای امروز است.

 


بزرگداشت کیارستمی

 


جشنواره تورنتو امسال بخش رقابتی سکو یا پلتفرم را به یاد عباس کیارستمی به این سینماگر فقید تقدیم کرد. برایان دی پالما ،صالح هارون و ژآنگ ژی، سه سینماگری هستند که به عنوان داوران این بخش، جایزه 25 هزار دلاری را به فیلم منتخب بخش سکو اهدا خواهند کرد. نام پلتفرم یا سکو وامدار فیلمی به همین نام ساخته "جیا ژآنگ که" فیلمساز مطرح چینی است و ۱۲ فیلم که دارای استحقاق هنری و نگاه قدرتمند سینمایی هستند در این بخش به رقابت می پردازند.

 


در جشنواره امسال اصغر فرهادی اولین برنده جایزه اسکار در تاریخ سینمای ایران با فیلم فروشنده در بخش نمایش ویژه به عنوان تنها نماینده سینمای ایران حضور خواهد داشت. اولین نمایش مطبوعاتی و عمومی این فیلم روز پنج ۸ سپتامبر به نمایش در آمد و با استقبال خوب تماشاگران و منتقدان روبرو شد.
فروشنده داستان زوج جوانی به نام های رعنا و عماد است که به دلیل خطر ریزش محل مسکونی‌شان مجبور میشوند به آپارتمان جدیدی نقل مکان کنند که قبلا زنی روسپی به نام آهو در آن سکونت داشته است. ورود به این خانه با اتفاقی همراه می‌شود که رابطه این دو را مختل می‌کند. فروشنده چندی یپش جوایز بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر نقش اول مرد (شهاب حسینی) را در جشنواره کن کسب کرد. ترانه علیدوستی و بابک کریمی از دیگر بازیگران اصلی فیلم هستند.

 


دمیتری اپیدس، کارشناس یونانی الاصل سینما که بیش از سه دهه مسئول انتخاب فیلم های ایرانی در جشنواره تورنتو بوده است در ارتباط با معیار انتخاب فیلمهای آسیایی و به خصوص ایرانی گفت: "من فیلم هایی را انتخاب می‌کنم که دارای سبک و نشانگر ذائقه خلاق و سینمای انسانی باشند. به عقیده من سینما باید برای همه ملیت ها با زبان و فرهنگ های گوناگون ملموس باشد. این چیزی است که همیشه برای من جاذبه داشته است. همیشه مجذوب سلیقه های مختلف فرهنگی و گوناگونی جهانی بوده ام که با دیدن فیلمی از کشورهای مختلف دنیا می توان کشف کرد. برای من این چیزی است که باید در ابعاد وسیعتری در دسترس عموم تماشاگران قرار بگیرد".

 


اپیدس که از دوستداران سینمای ایران و به ویژه عباس کیارستمی است و یکی از کسانی است که تعداد زیادی از فیلم های ایرانی را در دهه هشتاد و نود به جشنواره تورنتو معرفی کرد در پرسش به دلایل حضور کمرنگ سینمای ایران در جشنواره تورنتو که امسال به یک فیلم ختم شده گفت: "با توجه به سینمای کنونی ایران گمان می‌کنم چند فاکتور است که کاملا روی دید و حضور این سینما اثر گذاشته اما باید به یاد داشته باشیم که فیلمسازی در ایرا ن با دشواری های زیادی روبروست و فیلمسازان برای ساخت فیلم های دلخواه خود با موانع مختلفی روبرو می‌شوند. سینما همواره دوره هایی‌ را پشت سر می‌گذارد ولی سینمای ایران هنوز با اوج خود فاصله دارد و قطعا مثل ققنوس از خاکستر خود دوباره زنده خواهد شد."

 


سینماگران ایرانی در تولیدات غیر ایرانی

 


در جشنواره امسال اما نام چند سینماگر ایرانی نیز به چشم می خورد. شهره آغداشلو با یک فیلم بلند داستانی به نام قول ساخته تری جورج محصول آمریکا و صداپیشگی در یک انیمیشن به نام پنجره اسب ها مهمان جشنواره تورنتو خواهد بود.قول داستان یک مثلث عشقی در دوران کشتار ارمنیان توسط عثمانی است. پنجره اسب ها ساخته آن ماری فلمینگ داستان دختر شاعر چینی تباری به نام رزی مینگ است که در شهر ونکوور (کانادا) زندگی می کند و پدر ایرانی اش در ۴ سالگی او را رها کرده و به ایران رفته است.

 


دریافت دعوتنامه ای از یک شب شعر در شیراز انگیزه ای می شود تا رزی به ایران سفر کرده و با ناشناخته هایی از از فرهنگ و هنر کهن ایران آشنا شود. در این انیمیشن در کنار شهره آغداشلو، صداپیشه هایی چون ساندرا او بازیگر کانادایی و برنده جایزه گلدن گلاب برای نقش دکتر کریستین یانگ در سریال آناتومی گری، پیمان معادی ، امید ابطحی، نوید نگهبان و هوشنگ توزیع در نقش های اصلی و فرعی حضور دارند.

 


گلشیفته فراهانی دیگر هنرپیشه ایرانی که در سینمای هالیوود فعالیت دارد امسال در فیلم پترسون ساخته جیم جارموش فیلمساز نامدار سینمای مستقل آمریکا بازی کرده است. فیلم روایت داستان زندگی یکنواخت یک راننده اتوبوس شهری است که همسرش بر خلاف او به دنبال تغییر و تنوع در زندگی شان است. در بخش فیلم کوتاه نیز فیلم در تپه ها ساخته حمید احمدی فیلمساز مقیم انگلستان به نمایش در خواهد آمد. این فیلم ۲۱ دقیقه ای داستان مهاجر جوانی به نام شهرام است که تلاش می کند در جامعه اش حضور پر رنگی داشته باشد اما واقعیت های پیرامونش متفاوت از پندارهای اوست.

 


از دیگر نام های ایرانی در جشنواره امسال فریبرز کامکاری فیلمساز مقیم ایتالیا است که با فیلم آب و شکر در بخش مستند جشنواره حضور خواهد داشت. آب و شکر به بررسی زندگی و آثار کارلو دی پالما فیلمبردار مطرح سینمای ایتالیا و همکاری اش با کارگردانانی چون وودی آلن و میکل آنجلو آنتونیونی می پردازد.

 


جشنواره جهانی فیلم تورنتو بیشتر به عنوان یک بازار جهانی مهم فیلم شهرت دارد و مانند جشنواره های کن و ونیز دارای بخش های مهم رقابتی نیست. این جشنواره که به یازده روزه یکشنبه ۱۸ سپتامبر با برگزاری مراسم اختتامیه و اعلام جوایز برندگان به کار خود پایان خواهد داد.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما