صدف طلایی جشنواره فیلم سن‌سباستین برای فیلم «من مادام بواری نیستم»

 

سن سباستین

 

شصت و چهارمین دوره جشنواره فیلم سن سباستین با اهدای صدف طلایی٬‌ جایزه اصلی‌اش به فیلم «من مادام بواری نیستم» ساخته فنگ ژیائوگانک٬ کارگردان چینی به کار خود پایان داد. فن بینگبینگ بازیگر این فیلم نیز جایزه بهترین بازیگر زن را گرفت.


جایزه صدف نقره‌ای که به بهترین کارگردان اعطا می‌شود٬ امسال برای کارگردانی فیلم «خودت و آنچه داری» به هونگ سانگ سو٬ فیلمساز اهل کره جنوبی تعلق گرفت. ادوارد فرناندز برای بازی در فیلم اسپانیایی "دود و آینه" جایزه بهترین بازیگر مرد را دریافت کرد.


ریاست هیئت داوران جشنواره امسال را بیل آگوست٬ کارگردان دانمارکی بر عهده داشت و سینماگرانی چون آنایی برنری٬ کارگردان آرژانتینی٬ استر گارسیا٬ تهیه‌کننده اسپانیایی و جیا ژانگ که٬ کارگردان چینی او را همراهی می‌کردند.


هیئت داوران بخش مسابقه برندگان شش جایزه اصلی این جشنواره را انتخاب می‌کنند. امسال جایزه ویژه دونستیا (اسم شهر سن‌سباستین در زبان باسک)‌ به سیگورنی ویور و ایتان هاوک٬ بازیگران آمریکایی داده شد. گائل گارسیا برنال٬ بازیگر مکزیکی نیز جایزه افتخاری ژگه لو-کوتر برای سینمای آمریکای لاتین را گرفت.


جشنواره سن سباستین مهمترین رویداد سینمایی اسپانیا و از جشنواره‌های درجه یک جهان است. این جشنواره در سال ۱۹۵۲ با هدف مروری بر آثار اسپانیایی زبان سال برپا شد، اما خیلی زود به یکی از جشنواره‌های بین‌المللی جهان تبدیل شد. سینمای ایران امسال حضور مهمی در این جشنواره نداشت، اما در سال‌های گذشته چندین جایزه از این جشنواره گرفته است.


بهمن قبادی٬ موفق‌ترین کارگردان ایرانی در جشنواره سن‌سباستین بوده که برای فیلم‌های «لاک‌پشت‌ها هم پرواز می‌کنند» و «نیوه مانگ» جایزه صدف طلایی را گرفت و برای «فصل کرگدن» نیز نامزد این جایزه شد.


در سال ۲۰۱۲ هم فیلم «پرویز» ساخته مجید برزگر برنده جایزه ویژه هیئت داوران شد.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر