اسکار ۲۰۱۶: معرفی نامزدهای جایزه بهترین هنرپیشه مرد نقش اصلی

 

 

این مطلب نگاهی است به کارنامه آثار و بازی مردانی که نامزد جایزه بهترین بازیگر مرد نقش اول اسکار ۲۰۱۶ شده‌اند. مراسم معرفی برندگان و اهدای جوایز اسکار شامگاه یکشنبه ۲۸ فوریه در لس آنجلس برگزار خواهد شد.

 

برایان کرانستون ۵۹ ساله، «ترامبو»

 

شخصیت: او نقش یک فیلمنامه نویس هالیوود در دهه پنجاده میلادی را بازی می کند که به خاطر گرایش های کمونیستی در فهرست سیاه قرار می گیرد و ممنوع القلم می شود.

 

سوابق اسکار: این اولین باری است که در جوایز اسکار نامزد می شود.

 

نظر منتقدان: روزنامه تورنتو استار نوشت: "برایان کرانستون بازیگر مجموعه تلویزیونی «برکینگ بد» با شوخ طبعی، خیلی واقعی نقش ترامبو را بازی می کند. بازی او دلیل اصلی رفتن و دیدن این فیلم است و در نقش مردی که از روی گناه به گناهکاری محکوم شده تماشایی است."

 

مت دیمون ۴۵ ساله، «مریخی»

 

شخصیت: یک فضانورد آمریکایی به نام مارک واتنی که در سیاره مریخ سرگردان شده و برای بقا و بازگشت به زمین باید تمام خلاقیت ها و شوخ طبعی ممکن را به کار ببندد.

 

سوابق اسکاری: سال ۱۹۹۸ با فیلم «ویل هانتینگ خوب» جایزه بهترین فیلمنامه اوریجینال را دریافت کرد و به دلیل همان فیلم در رشته بهترین بازیگر مرد نقش اول نامزد شد. در سال ۲۰۱۰ به خاطر فیلم «شکست ناپذیر» در رشته بهترین بازیگر مرد نقش مکمل نامزد شد.

 

نظر منتقدان: نیویورکر نوشت: "مت دیمون هیچگاه به اندازه این فیلم که میلیونها کیلومتر با زمین فاصله دارد، به این راحتی و با این اطمنیان خاطر بازی نکرده است. آیا هیچ بازیگر دیگری می توانست این بار سنگین را با این همه وقار بر دوش بکشد؟"

 

لئوناردو دی کاپریو ۴۱ ساله، «برخاسته از گور»

 

شخصیت: هیو گلاس، شکارچی پوست، پس از اینکه بر اثر حمله یک خرس وحشی به شدت زخمی می شود و همراهانش او را رها می کنند، راهی طولانی و خطرناک برای بازگشت و انتقام را در پیش می گیرد.

 

سوابق اسکاری: سال ۲۰۰۵ برای فیلم «هوانورد»، در سال ۲۰۰۷ برای فیلم «الماس خونین» و سال ۲۰۱۳ برای فیلم «گرگ وال استریت» در رشته بهترین بازیگر مرد نقش اول نامزد شد. در سال ۱۹۹۴ برای فیلم «چه چیزی گیلبرت گریت را آزار می دهد» در رشته بهترین بازیگر مرد نقش مکمل و در سال ۲۰۱۳ نیز برای فیلم «گرگ وال استریت» به عنوان تهیه کننده در رشته بهترین فیلم نامزد شده است.

 

نظر منتقدان: مجله تام نوشت: "لئوناردو دی کاپریو در نقش هیو گلاس تحمل می کند و طاقت می آورد. او به این فیلم یک قلب تپنده می دهد، آنرا ارتقا می دهد و از نظر فرم نیز با جان کندن و خون ریختن، داستان را با تشریفات به بیننده تقدیم می کند. بازی او تکان دهنده ترین عنصر داستان است و حس انتقام جویی را به بهترین شکل بروز می دهد."

 

مایکل فسبندر ۳۸ ساله، «استیو جابز»

 

شخصیت: او نقش استیو جابز، از بنیانگذاران شرکت اپل و نابغه محصولات فناوری جدید، را بازی می کند که داستان آن در پشت صحنه تولید و رونمایی از سه محصول جدید این شرکت اتفاق می افتد.

 

سوابق اسکاری: در سال ۲۰۱۴ به دلیل بازی در فیلم «دوازده سال بردگی» در رشته بهترین بازیگر مرد نقش مکمل نامزد شد.

 

نظر منتقدان: روزنامه دیلی تلگراف نوشت: "بازی مایکل فسبندر چنان ذره ذره دقیق و حساب شده است که چشم و قلب بینندگان را به خود جذب می کند تا حدی که ممکن است احساس کنید تحت تاثیر توانایی بازیگری او، شخصیت حقیقی استیو جابز تاثیر گذارتر و ترسناک تر شده است."

 

ادی ردمین ۳۴ ساله، «دختر دانمارکی»

 

شخصیت: او نقش لیلی البه، هنرمند دانمارکی و نخستین فرد مشهوری را که تغییر جسنیت داده بازی می کند. لیلی البه در سال ۱۸۸۲ با نام اینار وگنر متولد شد.

 

سوابق اسکاری: سال ۲۰۱۵ برای فیلم «تئوری همه چیز» جایزه بهترین بازیگر مرد نقش اول را دریافت کرد.

 

نظر منتقدان: مجله امپایر نوشت: "چهره استخوانی و ظریف ادی ردمین مهمترین عامل در طبیعی جلوه کردن این داستان است. ولی شاید از آن مهمتر قدرت بازیگری اوست که با معجونی از کم حرفی، بروز دادن هراس و آسیب پذیر بودن شخصیت داستان، آن را به خوبی به نمایش می گذارد. بازی او در این فیلم به نسبت «تئوری همه چیز» حاشیه و زرق و برق کمتری دارد ولی به همان اندازه گیرا، رضایت بخش و ارضا کننده است."

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر