اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

ایدلکو انیِدیِ مجارستانی؛ فاتح خرس طلای 2017

 

 

شصت و هفتمین جشنواره فیلم برلین برندگانش را شناخت. خرس طلایی برلیناله به فیلم «در جسم و روح» ساخته  ایلدکو اِنیِدی فیلمساز مجارستانی تعلق گرفت: فیلمی درباره عشق بین دو انسان درونگرا و زخم‌پذیر در یک سلاخ‌خانه.

 

ایدلکو انپدی، هنگام دریافت جایزه‌اش در کاخ جشنواره فیلم برلین گفت: «ما می‌خواستیم فیلم ساده‌ای بسازیم، به سادگی نوشیدن یک لیوان آب. نمی‌دانستیم که آیا تماشاگران این فیلم را می‌پسندند یا نه. برای دیدن و لذت بردن از این فیلم می‌بایست قلب بزرگی داشت.»

 

«در جسم و روح» روایتگر عشق زنی ترسخورده و آزاردیده به نام ماریا به مردی‌ست که یک دست او فلج است. آن‌ها که در یک سلاخ‌خانه کار می‌کنند، در رویاهایشان به یکدیگر پناه می‌برند.

 

سایر جوایز برلیناله:

 

  • خرس نقره‌ای (جایزه بزرگ هیأت داوران جشنواره فیلم برلین)

«فلیسیته» ساخته آلن گومیز محصول مشترک فرانسه، سنگال، بلژیک، آلمان و لبنان

 

  • خرس نقره‌ای بهترین کارگردان

برای آکی کوریسماکی به خاطر فیلم «آن سوی امید» از فنلاند

 

  • خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد

گٰئورگ فریدریش به خاطر نقش‌آفرینی در فیلم «شب‌های روشن»به کارگردانی توماس آرسلان، محصول مشترک آلمان و نروژ

 

  • خرس نقره‌ای بهترین بازیگر زن

برای کیم مین هی به خاطر بازی در فیلم «کنار ساحل تنها در شب» به کارگردانی ونگ سانگ‌سو از کره جنوبی

 

  • خرس نقره‌ای بهترین فیلم‌نامه

برای سباستین للیو و همکارش گونزالو مازا به خاطر فیلمنامه فیلم «زن خارق‌العاده» به کارگردانی سباستین للیو

 

  • خرس نقره‌ای برای کار هنری برجسته

برای دانا بونسکو، تدوینگر فیلم «آنا، عشق من» از رومانی

 

در این دوره از جشنواره فیلم برلین برای نخستین بار از سینمای مستند هم تقدیر شد: «شکار اشباح» ساخته رائد عندونی، فیلمساز فلسطینی به عنوان بهترین مستند برلیناله برگزیده شد. علاوه بر این جایزه آلفرد باوئر (برای بهترین فیلم با چشم‌اندازی نوین) به فیلم «پوکوت» آگنیشکا هولاند، فیلمساز لهستانی تعلق گرفت. آگنیشکا هولاند هنگام دریافت جایزه‌اش گفت: «ما در دوره دشواری زندگی می‌کنیم. به فیلم‌هایی نیاز داریم که چشم اندازهای تازه‌ای مقابلمان قرار دهند. فیلم‌هایی که به موضوعات مهمی مانند آینده کره زمین بپردازند.»

 

پل ورهوفن، سینماگر برجسته هلندی ریاست هیأت داوران این دوره از جشنواره فیلم برلین را به عهده داشت. از ایران فقط یک فیلم از مجاری رسمی در برلیناله شرکت داده شد: فیلم تمارض ساخته عبد آبست در بخش پانوراما که موفقیتی هم به دست نیاورد.

 

در آذر سال جاری، آنکه لویکه، نماینده جشنواره فیلم برلین برای گزینش محصولات سینمایی ایران و شرکت دادن برخی فیلم‌ها در بخش‌های مختلف برلیناله به تهران سفر کرده بود که هنگام بازگشت به آلمان ابتدا گذرنامه مترجم دو تابعیتی او، نوش‌آفرین دستوری را توقیف کردند و سپس فیلم‌هایی را که نماینده جشنواره فیلم برلین برای گزینش انتخاب کرده بود.

 

شصت و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین ۱۹ فوریه ۲۰۱۷ به کارش پایان می‌دهد.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما