اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

2 خبر عجیب از جشنواره کن 2018؛ سلفی گرفتن و نتفلیکس ممنوع

نتفلیکس و سلفی گرفتن جشنواره کن 2018

تیری فرمو یکی از چهره‌های خبرساز دنیای سینما در یک روز گذشته با دو خبر ممنوعیت بوده است.

 

به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر به نقل ونتی فیر، تیری فرمو دبیر هنری جشنواره فیلم کن با وضع قوانین و مقرراتی جدید، گرفتن عکس سلفی در مراسم فرش قرمز و اکران صبحگاهی فیلم‌ها برای اهالی رسانه را پیش از اکران شبانه آن ممنوع اعلام کرد. طبق این برنامه جدید، منتقدین و خبرنگاران باید فیلم‌ها را به همراه میهمانان مراسم در سالن تئاتر دبوسی و در تالار اصلی تماشا کنند. این تغییرات به منظور بالا بردن اعتبار و حیثیت جشنواره انجام می‌شود.

 

جشنواره کن که در ماه می آینده وارد هفتاد و یکمین دوره می‌شود، همواره به خاطر نقدهای سرسختانه منتقدین که پیش از اکران شبانه منتشر می‌شد مورد انتقاد قرار می‌گرفت. رسم قبلی جشنواره فیلمسازان و استودیوهای بسیاری را وادار کرد که آثارشان را در جشنواره‌های ونیز و تورنتو اکران کنند، جایی که منتقدین با فیلم‌ها رفتاری ملایم‌تر دارند.

 

چیزی از خبر اول نگذشته بود که خبر دوم همه را شوکه کرد. فرمو با اعلام عدم حضور نتفلیکس در بخش رقابتی گفت: دست‌اندرکاران شبکه نتفلیکس دوست داشتند روی فرش قرمز با دیگر فیلم‌ها شرکت کنند اما حالا درک می‌کنند که مدل کاری آنها با دیگر شرکت کنندگان مغایر است و به همین دلیل نتفلیکس به صورت رسمی از بخش رقابتی جشنواره کن کنار گذاشته شد.

 

با این حال فرمو گفت شبکه‌های آنلاین می‌توانند هنوز فیلم‌هایشان را در بخش خارج رقابت به نمایش درآورند، ولی نمی‌توانند به بردن نخل طلا فکر کنند. این تصمیم جدید دست اندرکاران جشنواره است. این در حالی است که فرمو روز جمعه در گفتگو با «لو فیلم فرانسز» از ممنوع شدن سلفی گرفتن روی فرش قرمز خبر داده بود.

 

سال پیش وقتی دو فیلم «اوکجا» ساخته بونگ جون-هو و «داستان‌های مه‌یروویتس» ساخته نوآ بام‌باخ در بخش رقابتی شرکت کردند، سروصدای زیادی به پا شد. این تصمیم با اعتراض فیلمسازان فرانسوی و اتحادیه‌ها روبه رو شد و این تصمیم سرانجام سال ۲۰۱۸ تغییر کرد. سال پیش در نهایت مانعی برای نمایش این دو فیلم ایجاد نشد، اما آنها سهمی در میان جوایز به دست نیاوردند.

 

فرمو گفت تصمیم به حضور این فیلم‌ها در جشنواره خطری بود که او آن را پذیرفت تا مانع ایجاد رکود در جشنواره شود، در حالی که می‌دانست این تصمیم می‌تواند جنجال برانگیز شود، اما فستیوال می‌خواست فیلم‌های فیلمسازان معتبر را به نمایش درآورد تا آنها سراغ جشنواره‌های دیگر نروند.

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما