اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

جشنواره فیلم لندن 2013 + لیست کامل بخش مسابقه

 

جشنواره فیلم لندن 2013

پنجاه و هفتمین دوره جشنواره فیلم لندن، چهارشنبه گذشته (نهم اکتبر) با نمایش فیلم کاپیتان فیلیپس به کارگردانی پل گرین گرس در سینما ادئون در لستر اسکوئر شهر لندن گشایش یافت.


به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر، جشنواره فیلم لندن را مؤسسه فیلم بریتانیا (‌BFI) برپا می‌کند و از آن به عنوان بزرگترین رویداد سینمایی بریتانیا یاد می‌شود. این دوره از جشنواره با حضور فیلمسازان سرشناس رونق خاصی یافته است که میتوان به حضور برادران کوئن (با فیلم درون لوین دیویس)، جیم جارموش (با فیلم تنها عشاق زنده ماندند) استیون فریرز (با فیلم فیلومنا)، استیو مک کوئین (با فیلم ۱۲ سال بردگی)، آندره وایدا (با فیلم والسا، مرد امید)، عبداللطیف کشیش (آبی گرم ترین رنگ است)، پل گرین گرس (کاپیتان فیلیپس) و الکساندر پاین (با فیلم نبراسکا) اشاره کرد.

 

از فیلم های نام برده شده کاپیتان فیلیپس، بر اساس داستان واقعی، حمله دزدان دریایی سومالی به یک کشتی آمریکایی در سال ۲۰۰۹ ساخته شده و برای اولین بار در اروپا در جشنواره لندن به نمایش درآمده است. این فیلم به ماجرای واقعی ربوده شدن کشتی آمریکایی "مرسک آلاباما" با فرماندهی "کاپیتان ریچارد فیلیپس" توسط گروهی دزد دریایی سومالیایی در سال ۲۰۰۹ می پردازد و تام هنکس در آن نقش کاپیتان فیلیپس را بازی می کند. "کاپیتان فیلیپس"، در واقع اقتباسی از کتاب "وظیفه یک کاپیتان: دزدان دریایی سومالی، یگان ویژه نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا و روزهای خطرناک در دریا" نوشته ریچارد فیلیپس و استفن تاتی است.

 

کاپیتان فیلیپس

فیلم های بخش مسابقه اصلی جشنواره لندن 2013:


1-    "سوءاستفاده از نقطه ضعف" Abuse of Weakness ساخته کاترین بریو از فرانسه


2-    "آیدا" Ida ساخته پاول پاولیکوفسکی از لهستان


3-    "همزاد" The Double ساخته ریچارد ایودا از فرانسه


4-    "مثل پدر، مثل پسر" Like Father, Like Son ساخته هیروکازو کوره از کره جنوبی


5-    "ظرف غذا" The Lunchbox ساخته ریتش باترا از هند


6-    "یک گزارش خوب" Of Good Report ساخته جمیل ایکس تی کبکا از آفریقای جنوبی


7-    "پارک لند" Parkland ساخته پیتر لندزمن از آمریکا


8-    "پاره پوره" Rags & Tatters ساخته احمد عبدالله از مصر


9-    "غول خودخواه" The Selfish Giant ساخته سلیو برنارد از انگلستان


10-    "ستاره دار" Starred Up ساخته دیوید مکنزی از کانادا


11-    "تام در مزرعه" Tom at the Farm ساخته اگزویه دولان از کانادا


12-    "رد پاها" Tracks ساخته جان کوران از ایتالیا


13-    "زیر پوست" Under the Skin ساخته جاناتان گلیزر از آمریکا

 

"جاده اسرارآمیز" ساخته فیلمساز استرالیایی ایوان سن، "ما بهترین ایم" ساخته لوکاس مدیسن، "حرکت های شبانه"، ساخته کلی ریشارت، "حماسه اورست" ساخته مستند کاپیتان جان نوئل درباره فتح اورست در سال ۱۹۲۴ و "دون ژوان" اولین ساخته جوزف گوردون لویت (با بازی اسکارلت یوهانسن) از جمله فیلم هایی است که در بخش گالای جشنواره نمایش داده می شوند.

 

از سینماگران ایرانی نیز، فیلم های گذشته از اصغر فرهادی، پرده از جعفر پناهی و کامبوزیا پرتوی و دست نوشته ها نمی سوزند ساخته محمد رسول اف، در جشنواره فیلم لندن به نمایش درمی آید.

 

در بخش فیلم های کوتاه نیز دو فیلم از ایران شرکت کرده است: دو ساعت بیشتر ساخته علی عسگری که نامزد دریافت نخل طلای بهترین فیلم کوتاه در کن بود و فیلم انیمیشن روباهی که به دنبال صدا رفت ساخته

 

این جشنواره روز ۲۰ اکتبر با فیلم دیگری از تام هنکس به نام نجات آقای بنکس که در آن تام هنکس در نقش والت دیسنی ظاهر شده و ماجرای ساخته شدن فیلم موزیکال مشهور مری پاپینز را روایت می کند، به پایان می رسد.

 

 

 

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما