فیلم‌های او و فرانتز با 11 نامزدی پیشتاز اسکار فرانسوی (جوایز سزار) هستند

نامزدهای جوایز سزار فرانسه او و فرانتز

 

"او" و "فرانتز" در 11 بخش و "خلیج اسلک" در 9 بخش نامزد دریافت جایزه هستند.

 

به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر "او" Elle به کارگردانی پل ورهوفن با بازی ایزابل هوپر بازیگر نامزد اسکار، درام تاریخی "فرانتزFrantz به کارگردانی فرانسوا اوزون و "خلیج اسلک" Slack Bay به کارگردانی برونوو دومون، پیشتاز نامزدهای چهل و دومین دوره جوایز سزار هستند که از آن به عنوان معادل فرانسوی جوایز اسکار یاد می‌شود.

 

 "از سرزمین ماه" From the Land of the Moon به کارگردانی نیکول گارسیا نیز در هشت بخش شانس دریافت جایزه را دارد.

 

"او" که اولین بار در دنیا ماه مه پیش در بخش مسابقه رسمی جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد، پیش از این یک جایزه گلدن گلوب برای و نامزدی اسکار در بخش بهترین بازیگر زن را برای هوپر به همراه داشته است.

 

هوپر در این فیلم نقش مدیر ارشد یک شرکت تولید بازی‌های ویدیویی را بازی می‌کند که وقتی در خانه‌اش مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرد، به شیوه خودش با این مسئله روبرو می‌شود. از "او" به عنوان یک تریلر قدرتمند با موضوع تجاوز-انتقام توام با طنز تلخ یاد می‌شود. هوپر به تازگی از وزارت فرهنگ فرانسه یک جایزه افتخاری دریافت کرد.

 

"او" نماینده فرانسه در بخش اسکار فیلم خارجی‌زبان بود، اما نتوانست به فهرست نامزدها راه پیدا کند. این اولین فیلم فرانسوی‌زبان پل ورهوفن کارگردان هلندی است که با فیلم‌هایی چون "غریزه اصلی" و "دختران نمایش" شهرت دارد.

 

هوپر برای شانزدهمین بار نامزد دریافت جایزه سزار شده است. او تنها یک بار برای "مراسم" به کارگردانی کلود شابرول برنده این جایزه شده است.

 

فیلم سیاه و سفید "فرانتز" اولین بار در دنیا سپتامبر پیش در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره ونیز روی پرده رفت و برنده جایزه مارچلو ماسترویانی بهترین بازیگر مرد یا زن جوان جشنواره برای پائولا بیر بازیگر آلمانی شد.

 

داستان فیلم بعد از جنگ جهانی اول در یک دهکده کوچک در آلمان روی می‌دهد. زنی جوان به نام آنا عزادار نامزدش فرانتز است که در نبردی در فرانسه کشته شده است و برای دیدن او هر روز به قبرستان می‌رود. روزی، یک مرد فرانسوی جوان به نام آدرین هم گلی روی سنگ قبر می‌گذارد. حضور او بعد از شکست آلمان یک ارتباط جدید را به همراه دارد و...

 

"خلیج اسلک" که مانند "او" در بخش مسابقه اصلی جشنواره کن نمایش داده شد، یک کمدی سیاه است که داستان آن تابستان 1910 در شمال فرانسه روی می‌دهد. در سواحل شانل چند توریست ناپدید می‌شوند. مشین و مالفوی دو بازرس بدنام برای بررسی موضوع وارد عمل می‌شوند.

 

فابریس لوکینی و ژولیت بینوش در این فیلم بازی می‌کنند که روایتی سورئال از دو خانواده از دو طبقه اجتماعی متفاوت ساکن در این ساحل است. بینوش در فیلم نقشی زن بورژوا را بازی می‌کند. دومون در فیلم جدید خود ژانر کمدی و تریلر را با عناصر نامتعارف تلفیق کرده است.

 

"از سرزمین ماه" نیز اولین بار در دنیا در بخش مسابقه اصلی جشنواره کن به نمایش درآمد. داستان فیلم که از روی رمانی ایتالیایی نوشته میلنا آگوس ساخته شده است، بین 1943 تا اواسط دهه 1960 روی می‌دهد و درباره روابط عاشقانه زنی جوان با بازی ماریون کوتیار بازیگر برنده اسکار است. لویی گارل دیگر بازیگر "از سرزمین ماه" است.

 

"قدیسان" اولین تجربه کارگردانی هدا بنیامینا که در جایزه دوربین طلایی کن را برد، یکی دیگر از رقبای قوی این دوره جوایز سزار است. این فیلم نامزد جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم خارجی‌زبان شد و اکنون در هفت بخش شامل بهترین فیلم و بهترین فیلم اول شانس دریافت جوایز سزار را دارد. داستان فیلم درباره دو دوست است که قصد دارند سریع پولدار شوند و زندگی بهتری را در پیش بگیرند.

 

"منچستر کنار دریا" کنت لونرگان از آمریکا، "من، دانیل بلیک" کن لوچ از بریتانیا، "تونی اردمان" مارن آده از آلمان، "فقط پایان دنیاست" زاویه دولان از کانادا، "فارغ‌التحصیل" کریستیان مونگیو از رومانی، "برج دلو" کلبر مندوسا از پرتغال و "دختر ناشناس" برادران داردن از بلژیک، نامزدهای جایزه سزار بهترین فیلم خارجی هستند.

 

جوایز سزار امسال تا حد زیادی متاثر از جنجال‌ها درمورد انتخاب رومن پولانسکی کارگردان فرانسوی و لهستانی به عنوان رئیس مراسم است. بعد از اعتراض‌ها به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی فرانسه برای این انتخاب و تهدید گروه‌های فمینیست به تحریم جوایز و تهیه طوماری با حدود 60 هزار امضاء، پولانسکی اعلام کناره‌گیری کرد. تعدادی از گروه‌های حفظ حقوق زنان خواستار برگزاری تجمع اعتراضی در مراسم فرش قرمز شده بودند.

 

آمریکا از سال‌ها پیش در ارتباط با محکومیت پولانسکی در دهه 1970 در پرونده اتهام ارتباط غیرقانونی با دختری 13 ساله، به دنبال استرداد او به این کشور بوده است. پولانسکی از آن زمان تاکنون بیشتر در فرانسه زندگی می‌کند.

 

آلن ترزن رئیس آکادمی سزار چهارشنبه ظهر در یک نشست خبری، پیش از اعلام نامزدها به کناره‌گیری پولانسکی از ریاست مراسم اشاره کرد و گفت: تصمیم رومن پولانسکی، انتخاب بی چون و چرای یکی از تحسین‌شده‌ترین فیلمسازان دنیا است. و این تنها چیزی است که ما در پی آن هستیم؛ توجه به هنرمندان و دستاوردهای آن‌ها و این کاری است که ما انجام می‌دهیم.

 

ترزن همچنین به انبوه جوایز بین‌المللی که پولانسکی در دوران کاری خود دریافت کرده است، شامل چهار گلدن گلوب و یک اسکار اشاره کرد و در عین حال گفت او در 1991 رئیس داوران جشنواره فیلم کن بود.

 

مراسم چهل و دومین دوره جوایز سزار 24 فوریه (6 اسفند) برگزار می‌شود.

 

آکادمی سزار سال 1976 تأسیس شد و با بیش از چهار هزار عضو شامل دست‌اندرکاران سینمای فرانسه، پس از آکادمی علوم و هنرهای سینمایی، بزرگ‌ترین آکادمی سینمایی دنیاست.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر