اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

شیر طلای افتخاری شصت و هشتمین دوره جشنواره ونیز به فیلمساز ایتالیایی می‌رسد

 

مارکو بلوکیو در شصت و هشتمین دوره جشنواره فیلم ونیز جایزه شیر طلای یک عمر دستاورد را دریافت خواهد کرد.
مارکو بلوکیو فیلمساز ایتالیایی

به گزارش آکادمی هنر، این نویسنده و کارگردان ایتالیایی که جوایزی چون جایزه هیئت داوران کن، خرس طلایی برلین و جوایز معتبری دیگر را در کارنامه دارد با وجود بارها نامزدی در جشنواره فیلم ونیز هیچ گاه نتوانست جایزه اصلی یعنی شیرطلایی را از آن خود کند. این بار در ونیز 2011 شیر طلایی به او تعلق خواهد گرفت.

بلوکیو با اولین فیلم خود مشت‌ها در جیب  درباره زندگی پرتنش خانواده‌ای ایتالیایی، خود را به عنوان یکی از کارگردانان شاخص سینمای ایتالیا مطرح کرد. وی تاکنون بیش از 20 فیلم ساخته و آخرین بار فیلم موفق وینچره  Vincere را روی پرده سینماها داشت. این فیلم که نخستین بار در جشنواره کن 2009 نمایش داده شد درباره بنیتو موسولینی رهبر ایتالیای فاشیستی، زنی که در خفا دوست داشت و فرزند نامشروع آنهاست.

مارکو مولر، مدیر هنری جشنواره ونیز گفت: «مارکو بلوکیو با هر فیلم جدید شما را به مقصد دیگری می‌برد، مقصدی متفاوت با آنچه فکر می‌کنید به آن رسیده‌اید و کشف کرده‌اید.»

برگزارکنندگان جشنواره ونیز موفقیت جهانی «وینچره» را تاییدی بر این مسئله دانستند که مارکو بلوکیو در کنار برناردو برتولوچی (برنده شیر طلای افتخاری ونیز در 1975) و ارمانو اولمی (برنده شیر طلای افتخاری ونیز در 2008)، یکی از سه فیلمساز شاخص و در قید حیات سینمای ایتالیاست. البته در این مورد نباید نقش سیاست ایتالیا را هم در این زمینه نادیده گرفت که به مولر توصیه شده بود در این سال به سینمای کشورش بیشتر بها دهد و بلوکیو شخصی است که می تواند چنین جایزه ای به او تعلق گیرد.

البته این موارد از ارزش های بلوکیو نخواهد کاست او فیلم های خوبی چون به نام پدر Nel nome del padre، فیلم تاریخی شاهزاده هامبورگ  Il principe di Homburg، لبخند مادرم Il sorriso di mia madre و درام سیاسی صبح بخیر، شب  Buongiorno, notte را در کارنامه دارد.

شصت و هشتمین جشنواره فیلم ونیز 31 اوت تا 10 سپتامبر (9 تا 19 شهریور) برگزار می‌شود.

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما