اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

تا ساعاتی دیگر هفتادمین دوره جشنواره ونیز آغاز می‌شود + گزیده‌ی خبرها

جشنواره ونیز 2013

جشنواره فیلم ونیز 2013 تا ساعاتی دیگر آغاز خواهد شد و تا 16 شهریور ادامه خواهد داشت.


به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر، قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی جهان که در کنار جشنواره فیلم کن مهم‌ترین رویداد سینمایی محسوب می‌شود هفتادمین سال خود را پشت سر می‌گذارد که گزیده‌ای از خبرهای مرتبط با آن در زیر آورده شده است:


فیلم جاذبه Gravity به کارگردانی آلفونسو کارون با بازی جرج کلونی و ساندرا بولاک فیلم افتتاحیه جشنواره امسال است. این فیلم در بخش خارج از مسابقه روی پرده می‌رود.


برناردو برتولوچی فیلمساز ایتالیایی ریاست هیئت داوران بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره را به عهده دارد و ویلیام فریدکین کارگردان آمریکایی جایزه شیر طلای یک عمر دستاورد سینمایی را دریافت می‌کند.

جشنواره ونیز امسال یک روز پیش از افتتاح رسمی با نمایش نسخه بازسازی شده فیلم کلاسیک دست‌ها روی شهر ساخته فرانچسکو رزی آغاز می‌شود. نسخه ترمیم‌شده فیلم فرانچسکو رزی اولین بار در دنیا بیرون از کاخ جشنواره در میدان کامپو سنت پولو نمایش داده می‌شود. آرشیو فیلم چینه‌تکا ناتسیوناله در ایتالیا عملیات ترمیم دیجیتالی دست‌ها روی شهر را انجام داده است.

آلبرتو باربرا مدیر هنری جشنواره ونیز به ورایتی، گفت: «برای هفتادمین سال تولد جشنواره ونیز نمی‌خواستم جشنواره‌ای برگزار کنم که تنها از خودش تجلیل می‌کند و نگاهش به گذشته است. برای همین گفتم: اجازه بدهید تن به خطر بدهیم. اجازه بدهید نگاهمان به آینده باشد و چند فیلمساز تازه‌کار را کنار نام‌هایی قرار بدهیم که این روزها ستون‌های فیلمسازی هستند.»
از ایران فیلم ماهی و گربه به کارگردانی شهرام مکری با بازی بابک کریمی و سعید ابراهیمی‌فر در بخش مسابقه افق‌ها رقابت می‌کند. این فیلم ماجرای گروهی دانشجوست که در جریان سفر به شمال کشور و حضور در یک اردو درگیر اتفاقات عجیبی می‌شوند. فیلمبرداری ماهی و گربه برای یک پلان سکانس کامل طراحی و به مدیریت محمود کلاری انجام شد. این فیلم دومین فیلم بلند داستانی مکری پس از اشکان، انگشتر متبرک و چند داستان دیگر است.


در بخش خارج از مسابقه 11 فیلم برای نمایش در جشنواره ونیز حضور دارند که از سرشناس‌ترین آن‌ها می‌توان به ولسا، مردی از جنس امید ساخته‌ جدید آندری وایدا، تنگه‌ها ساخته‌ پل شرایدر و همچنین فیلم موبیوس ساخته کیم کی دوک با بازی ژان دوژاردین اشاره کرد.

20 فیلم در بخش مسابقه بین‌الملل برای دریافت جایزه شیر طلای قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی دنیا رقابت می‌کنند. فهرست فیلم‌های بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره ونیز 2013 به شرح زیر است :


فیلومنا، استفن فریرز (بریتانیا)
Via Castellana Bandiera، اما دانته (ایتالیا-سوییس-فرانسه)

زیر پوست، جاناتان گلیزر (بریتانیا-آمریکا)

پشت بام‌ها، مرزاک آلواشه (الجزایر-فرانسه)
L'intrepido، جانی آملیو (ایتالیا)
حرکت‌های شبانه، کلی رایکارت (آمریکا)
Miss Violence، الکساندروس آوراناس (یونان)
فرزند خدا، جیمز فرانکو (آمریکا)

تام در مزرعه، زاویه دولان (کانادا-فرانسه)
Tracks، جان کوران (بریتانیا-استرالیا)
باد شدید می‌وزد، هایائو میازاکی (ژاپن)
قانون صفر، تری گیلیام (بریتانیا-آمریکا)
La Jalousie، فیلیپ گارل (فرانسه)
همسر افسر پلیس، فیلیپ گرونینگ (آلمان)
معلوم نامعلوم: زندگی و دوران دانلد رامسفلد، ارول موریس (آمریکا)
Ana Arabia، آموش گیتای (اسرائیل-فرانسه)
جو، دیوید گوردون گرین (آمریکا)
Sacro Gra، جان‌فرانکو رزی (ایتالیا)
سگ‌های پوشالی، تسای مینگ-لیانگ (تایوان-فرانسه)
پارک‌لند، پیتر لندزمن (آمریکا)

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما