شیرهای هفتادمین دوره جشنواره ونیز برندگان خود را شناختند + لیست برندگان کلیه جوایز لیدو 2013

 

فرانچسکو رزی sacro gra

فیلم مستند Sacro Gra به کارگردانی جان‌فرانکو رزی فیلمساز ایتالیایی جایزة شیر طلای هفتادمین دوره جشنواره فیلم ونیز را دریافت کرد.

به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر، مراسم اختتامیه قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی دنیا شنبه شب هفتم سپتامبر برگزار شد و داوران بخش مسابقه بین‌الملل به ریاست برناردو برتولوچی با وجود حضور 19 فیلم داستانی جایزه را به تنها رقیب مستند، یعنی مستند ایتالیایی Sacro Gra ساخته جان‌فرانکو رزی اعطاء‌ کردند. این مستند  اولین فیلم مستندی است که تاکنون برنده جایزه برتر جشنواره ونیز شده و همین طور پس از 15 سال اولین فیلم ایتالیایی است که این جایزه را دریافت می‌کند. Sacro Gra درباره کسانی است که در «گرانده راکوردو آنولاره» جاده کمربندی بزرگ شهر رم زندگی و کار می‌کنند.

 

 

الکساندر آوراناس


الکساندروس آوراناس کارگردان یونانی برای فیلم خشونت پنهان Miss Violence شیر نقره‌ای بهترین کارگردان را برد. آنجلیکا دختر 11 ساله در روز تولدش از بالکن اتاق خود را به پایین پرت و خودکشی می‌کند. مرگی با یک لبخند بر روی لب. پلیس و نهادهای اجتماعی هنگامی که با جسد آنجلیکا روبه‌رو می‌شوند شروع به تحقیق می‌کنند؛ اما هر چه می‌خواهند موضوع را ساده پندارند نمی‌توانند؛ زیرا خانواده آنجلیکا خیلی سریع از مرگ او می‌گذرد و برایشان زیاد آنجلیکا مهم نیست. این فیلم از یک خشونت پنهان خانوادگی پرده بر می‌دار و از روی داستانی واقعی در آلمان ساخته شده است که در آن یک پدربزرگ، دختر و نوه‌اش را به روسپیگری وادار کرد. تمیس پانو که در فیلم نقش پدر دختر را بازی می‌‌کند، برنده جایزه بهترین بازیگر مرد شد.


تسای مینگ-لیانگ برای فیلم سگ‌های پوشالی تولید مشترک چین تایپه و فرانسه جایزه بزرگ هیئت داوران را دریافت کرد که امسال برای اولین بار اعطاء شد. این فیلم داستان خانواده‌ای بی‌خانمان است که در تایپه معاصر در حاشیه اجتماع زندگی می‌کنند.

النا کوتا
جایزه بهترین بازیگر زن نیز به النا کوتا برای بازی در نقش یک زن لجوج در فیلم «Via Castellana Bandiera» اعطاء شد که اولین تجربه کارگردانی اما دانته است.

جایزه مارچلو ماسترویانی بهترین بازیگر مرد یا زن جوان جشنواره به تای شریدان برای بازی در فیلم آمریکایی جو Joe به کارگردانی دیوید گوردون گرین رسید. نیکلاس کیج در این فیلم نقش جو، تبهکار سابق و رئیس گروهی کارگر یک کارخانه چوب‌بری را بازی می‌کند. جو پسری آواره با بازی تای شریدان را زیر بال و پر خود می‌گیرد و به مرور رابطه پدر و فرزندی بین این دو شکل می‌گیرد.


استیو کوگان و جف پاپ برای فیلم بریتانیایی فیلومنا Philomena ساخته استفن فریرز جایزه بهترین فیلمنامه را بردند.  در این فیلم فیلومنا (با بازی جودی دنچ) به مدت ۵۰ سال است به دنبال فرزندش می‌گردد. فلومنا سال‌های پیش وادار به زندگی در یک صومعه و ترک فرزندش شده و حال نشانه‌هایی از او یافته است.


فیلم آلمانی همسر افسر پلیس ساخته فیلیپ گرونینگ جایزه ویژه هیئت داوران را برد. این فیلم به خشونت خانوادگی می‌پردازد و درمورد خانواده‌ای جوان در شهری کوچک است.

 


جوایز بخش افق ها:
فیلم «ماهی و گربه» به کارگردانی شهرام مکری از ایران در بخش افق‌ها جایزه ویژه افق‌ها برای مضمون نوآورانه را برد. این فیلم با بازی بابک کریمی و سعید ابراهیمی‌فر ماجرای گروهی دانشجوست که در جریان سفر به شمال کشور و حضور در یک اردو درگیر اتفاقات عجیبی می‌شوند.

شهرام مکری

جایزه افق‌ها بهترین فیلم: «پسران شرقی»، رابین کامپیلو (فرانسه)

جایزه افق‌ها بهترین کارگردان: اوبرتو پازولینی، «زندگی بی حرکت» (بریتانیا و ایتالیا)

جایزه ویژه هیئت داوران افق‌ها: «ویرانی»، آمیل کورتین-ویلسن، مایکل کدی (استرالیا)

جایزه افق‌ها بهترین فیلم‌ کوتاه: «کاش»، شابهاشیش بهاتیانی

 



جوایز بخش جنبی / فیپرشی (انجمن منتقدان بین المللی):

بهترین فیلم بخش مسابقه بین‌الملل: «تام در مزرعه»، زاویه دولان

بهترین فیلم افق‌ها و هفته منتقدان بین‌المللی: «تجدید دیدار»، آنا اودل

جایزه SIGNIS: «فیلومنا»، استفن فریرز

تقدیر ویژه: «Ana Arabia»، آموش گیتای

جایزه هفته منتقدان بین‌المللی: «Zoran, My Nephew the Idiot»، ماتئو اولئوتو

جایزه سینماهای اروپا: «زندگی خوب»، ژان دونیزوت

 

 

 

 

 

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر