برپایی نمایشگاه نقاشی‌های جف سانهاوس در نیویورک

 

 

گالری تیلتون نمایشگاهی از کارهای جدید جف سانهاوس با عنوان «تقلیل پنهان» برگزار نموده است. این چهارمین نمایشگاه هنرمند در این گالری است.


سوژه‌ی سانهاوس، مرد امریکایی افریقایی تبار در فرهنگ غربی است. در «تقلیل پنهان»، او تمرکزش بر پیکره را ادامه می‌دهد؛ به طور خاص، پرتره‌ی مردان افریقایی/امریکایی، که از تصاویر رسانه‌ها در کنار تاریخ دیرینه‌ی چهره‌نگاری الهام می‌گیرد و از زبان بصری ویژه‌ای استفاده می‌کند که طی سالیان متمادی آن را پرورانده و شکل داده است.

 

این شخصیت‌های کار او که در طول سال‌ها تکرار و اصلاح شده‌اند، مشخصه‌ی آثار وی و متعلق به او هستند. پیکره‌های سانهاوس از روبرو نمایش داده می‌شوند، و از نمای نزدیک نقاشی شده‌اند تا درست بر سطح بوم پدیدار شوند و ضمنا گاهی هم عناصری روی آنها کلاژ شده تا به درون فضای بیننده گسترش یابند. سانهاوس همزمان فیگورهایش را تقلیل می‌دهد تا بر عناصر شکلی اصلی‌شان تمرکز کند، و سطح، رنگ و عناصر طراحی را به نحوی می‌سازد تا به بیشترین تاثیر دست یابد. پیکره‌های او اگرچه اغلب با رنگ‌های گرم و زنده اجرا شده‌اند، اما هچنان سرد و مبهم باقی می‌مانند.

 

نقاشی‎ها همزمان زیبا و برانگیزاننده هستند. دایره‌ی واژگان نقاشی‌های متمایز سانهاوس شامل استفاده از بریده‌های کلاژ شده‌ی تصاویر مجلات، چوب کبریت‌های به دقت چیده شده، اسفنج سیمی و فلزات لحیم کاری شده می‌شود که بر زمینه‌ی تخیلات نقاشانه‌ی به دقت اجرا شده، قرار گرفته‌اند. نقوش دلقک‌وار مخصوص هنرمند که به چهره‌ی سوژه‌هایش افزوده می‌شود، به سرعت بیننده را از این موضوع آگاه می‌کند که اگرچه این تصاویر به صورت واقعگرایانه نقاشی شده‌اند، اما نمادین هستند؛ و سایه‌ها، نظیر سایه‌ها‌یی که بوسیله‌ی لبه‌ی یک کلاه پهن ایجاد شده‌اند و اغلب بیشتر چهره را می‌پوشانند، رازآلودگی و بی‌تفاوتی جنسی خاصی را به صورت‌ها می‌افزایند. با برداشت از تصاویر به وضوح خشن و جنسی متداول در فرهنگ ما، سانهاوس با به منتهای درجه رساندن نمادگرایی پیکره‌ها، از پوچی و دورویی ذاتی موهومات و عقاید نادرستی که حول و حوش مردان افریقایی/امریکایی وجود دارد، پرده بر می‌دارد. جف سانهاوس در سال ۱۹۶۸ در نیویورک متولد شده است. وی لیسانسش را از مدرسه‌ی هنرهای بصری نیویورک و فوق لیسانس را از کالج هانتر دریافت کرده است. او در بروکلین نیویورک زندگی و کار می‌کند.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر