اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

فرزاد موتمن: سينماي پليسي- اجتماعي اقشار مختلف جامعه را درگير مي‌كند


يك كارگردان سينما گفت: سينماي پليسي- اجتماعي در درون خود لايه‌هاي مختلف اجتماعي را به همراه دارد و با قشرهاي مختلف جامعه ارتباط برقرار مي‌كند.

به گزارش آکادمی هنر، فرزاد موتمن در گفت‌وگو با ستاد خبري چهارمين جشنواره فيلم پليس گفت: به طور حتم نمي‌توان از سينما انتظار داشت كه مقابل افزايش جرم بايستد يا باعث ايجاد امنيت در جامعه شود، اما مي‌توان از سينما به عنوان يك ابزار كامل هنري براي رسيدن به اين اهداف استفاده كرد.

وي در ادامه دنياي پليس و يك هنرمند را متفاوت از يكديگر خواند و بيان داشت: هر كدام از اين قشر جامعه دنياي متفاوت دارند، اما در تعامل با يكديگر مي‌توانند جشنواره كاربردي چون فيلم پليس را برگزار كنند.

اين كارگردان به ساخت فيلم‌هاي پليسي- اجتماعي اشاره كرد و يادآور شد: اين نكته فراموش نشود كه حضور پليس در يك فيلم نمي‌تواند فيلم پليسي نام گيرد و فيلم‌ساز اگر مي‌خواهد در اين ژانر اثري توليد كند، بايد مقوله‌هاي اجتماعي را در نظر گيرد.

وي در ادامه تصريح كرد: فيلم‌سازي كه موضوعات پليسي-اجتماعي را براي ساخت اثرش انتخاب مي‌كند، بايد تبادل نظر با كارشناسان داشته باشد. سينماي پليسي- اجتماعي در درون خود لايه‌هاي مختلف اجتماعي را به همراه دارد و معتقدم نه تنها در ظاهر بلكه به صورت پنهان نيز با تماشاگر ارتباط برقرار مي‌كند.

وي در ادامه افزود: هنگامي كه فيلمي ساخته مي‌شود، مي‌تواند در اقشار مختلف جامعه تاثيرگذار باشد و بايد اين نكته را در نظر گرفت كه سينما نبايد جامعه را تغيير بدهد بلكه جامعه بايد سينما را تغيير دهد.

اين كارگردان در ادامه گفت: با ساخت يك يا چند فيلم به صورت مستقيم نمي‌توان از وقوع جرم جلوگيري كرد، اما سينما به خوبي مي‌تواند راه‌هاي صحيح اين پيشگيري را به افراد جامعه نشان دهد.

وي در پايان به نگارش فيلمنامه‌هاي پليسي-اجتماعي اشاره كرد و گفت: ارائه فيلم‌نامه‌هاي حرفه‌اي، كيفيت سينماي اجتماعي را بالا مي‌برد و از نگارش فيلمنامه‌هاي كاربردي و سفارشي پرهيز كرد.

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما