جلسه نقد و بررسی فیلم «برهنگی و باد» برگزار شد

فیلم برهنگی و باد  ، با نگاه به داستان برهنگی و باد اثر ابوتراب خسروی نویسنده ی بزرگ ادبیات پست مدرن و سیال ذهن ایران است. این نویسنده سال گذشته نیز موفق به دریافت جایزه‎ی ادبی گلشیری شدو رمان‎های " اسفار کاتبان " و " رود راوی" وی از جمله رمان های مطرح ادبیات ایران می‎باشند.

 فیلم برهنگی و باد

به گزارش آکادمی هنر، این فیلم یک فیلم سیال ذهن است که چندی پیش 10 خرداد91 در تالار حافظ به نمایش در آمد و بسیار مورد توجه اهل سینما و ادبیات قرار گرفت . حضور چهره های ادبی و فرهنگی در تالار حافظ نیز بسیار قابل توجه است.

 

چندی پیش در تالار حافظ شیراز( مجموعه ی فرهنگی هنری حافظ) . فیلم کوتاه " برهنگی و باد" ساخته‎ی سعید ذوالنوریان به نمایش در آمد. این فیلم با زمان 21 دقیقه نگاهی به داستان سوم کتاب هاویه اثر ابوتراب خسروی ( نویسنده‎ی بزرگ کشورمان) است.

 

 این فیلم  همزمان در دو سالن غزل و سرو با حضور بیش از 350 نفر از مخاطبان فیلم کوتاه و سینمایی پخش شد.

 

جلسه‎ی نقد و بررسی  فیلم با حضور نویسنده و کارگردان فیلم (سعید ذوالنوریان)، ابوتراب خسروی (نویسنده معاصر و صاحب کتاب هاویه) و  دکترعلی آذری منتقد سینما برگزار شد. علی آذری در ابتدا از ابوتراب خسروی در مورد اقتباس ادبی در سینما پرسید و اینکه چرا در سینمای ایران این اتفاق کمتر میافتد.

 

ابوتراب خسروی با اشاره به این مسأله که اقتباس موفق، اقتباسی است که از یک اثر ادبیاتی مبتنی بر تصویر، ناشی شود گفت: برخی (و یا حتی بیشتر) آثار ادبی، مبتنی بر ذهن و ذهنیات قهرمان اثر پیش میروند، پس در نتیجه مقولهی اقتباس را سخت و پیچیده میکند و ترس فیلمسازان از اینکه فیلم اقتباسی به حد و اندازههای اصل اثر (رمان یا داستان کوتاه) نباشد را دلیل کمرنگی اقتباس ادبی در ایران دانست.

 

سپس علی آذری از سعید ذوالنوریان در بارهی علت این اقتباس و نگاه به قصهی سوم کتاب هاویه پرسید.

برهنگی و باد سعید ذوالنوریان 

 

ذوالنوریان در پاسخ گفت: سال‎هاست که دغدغه‎ی مشترک ادبیاتی سینمایی دارم و فیلم قبلی‎ام هم اقتباسی است از داستان "کوفیان" نوشتهی امین فقیری. در مورد «برهنگی و باد» فضا، طرح داستانی و آن مثلث زن، مرد و غریبه برایم جذاب بود. پیشتر در سال 86 یکبار تا پای ساختش پیش رفتم، اما نشد. خوشحالم که امروز در کنار صاحب داستان و دوستان سینمایی شاهد جان گرفتن هاویه بر پرده شدیم. ذوالنوریان در ادامه به این نکته‎ی مهم اشاره کرد که  روزی که در کارگاه ادبی سرو برای اجازه‎ی ساخت فیلم نزد ابوتراب خسروی رفتم، او ضمن اظهار رضایت به من گفت: جوان فیلم خودت را بساز و من امروز از ایشان و اعتمادشان سپاس‎گزارم.

 

سعید ذوالنوریان ضمن اشاره به سختی‎ها و مشکلاتی که بر سر راه فیلمسازی وجود دارد، از همدلی و همراهی دوستان فیلمساز گروه «برهنگی و باد»  سپاس‎گزاری کرد.

 

حضور چهره‎های فرهنگی، ادبی و هنری  از ابتدا تا انتهای جلسه همگام با ضربان قلب داستان سوم کتاب هاویه از نکات قابل اشاره در این جلسه بود. بازیگران این فیلم عبارتند از :   مرجان قمری ، وحید جهانمیری ، مهدی ارجمند  و درسا اکبر پور این فیلم در تابستان 1390 ساخته شد

 

سعید ذوالنوریان مدرس دانش آموخته ی ادبیات نمایشی است و سال ها  تدریس فیلمنامه نویسی را در کارنامه ی خود دارد. فیلمنامه ی بلند " اسفار کاتبان"، ( اقتباس از رمان اسفار کاتبان -نوشته‎ی ابوتراب خسروی ) -فیلمنامه ی نیمه بلند "کوفیان" بر اساس داستانی از امین فقیری و فیلمنامه‎ی " برهنگی و باد" با نگاه به داستانی با همین نام از ابوتراب خسروی و نگارش فیلمنامه ی  مقصد  پذیرفته شده در دومین جشنواره ی فیلم.فیلمنامه و عکس دانشجویان کشور-دانشگاه تهران (1380) ،از موارد مهم در کارنامه ی وی می باشد.

 

قابل ذکر است که فیلم نیمه بلند" کوفیان" ساخته ی این فیلمساز به عنوان آخرین فیلم سینمای  8 میلیمتری در بخش مسابقه ی ملی بیستمین جشنواره ی فیلم کوتاه تهران1382 شرکت نمود.

 

دیگر عوامل این فیلم عبارتند از:


تصویر بردار: صمد فرهنگ
صدا بردار: پویان رنجبر
صدا گذار: کامیار بهبهانی
تدوین: عرفان نجف آبادی
منشی صحنه: طاهره استاد آقا
دستیار کارگردان و بازیگردان: محمد خالقی
طراح گریم: لیلا زارع
مدیر تولید: مهگان فرهنگ
دستیار تصویر بردار: محمدحسن حسامفر
مدیر صحنه: بهنوش نادعلیزاده
عکاس: مهگان فرهنگ
گروه تولید و تدارکات: سروش توکلی - علی احمدی

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر