اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

اکران نسخه‌ی کامل «فروشنده» فرهادی در ابهام، واکنش‌ها به درخشش سینمای ایران در کن

 

 

در شبکه‌های اجتماعی، علاقمندان به سینما و فرهنگ ایران موفقیت اصغر فرهادی و شهاب حسینی در جشنواره فیلم کن را به آن‌ها تبریک می‌گویند. بسیاری از بازیگران و هنرمندان ایرانی هم از این موفقیت به وجد آمده‌اند. در همان حال وزارت ارشاد اسلامی سیاست دوگانه‌ای را در پیش گرفته: حجت‌الله ایوبی، رییس سازمان سینمایی کشور موفقیت فیلم «فروشنده» را به سینماگران تبریک گفت، حسین نوش‌آبادی، سخنگوی ارشاد اسلامی اما بحث «محتواسازی» برای سینمای ایران را در میان آورده. اکران فیلم «فروشنده» ساخته اصغر فرهادی در سینماهای ایران نیز همچنان در ابهام قرار دارد.

سخنگوی ارشاد اسلامی درباره موفقیت سینمای ایران در جشنواره فیلم کن با به دست آوردن جایزه بهترین فیلمنامه برای اصغر فرهادی و جایزه بهترین بازیگری نقش اول برای شهاب حسینی گفته است که حضور در جشنواره‌های جهانی کافی نیست، بلکه فیلم‌های ایرانی می‌بایست «استاندارد» باشند و «ایده‌های ما» را عرضه کنند، به گونه‌ای که بتوان برای معرفی فرهنگ و تمدن ایرانی «محتواسازی» کرد.

 

 

فیلم «فروشنده» ساخته اصغر فرهادی قرار بود در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآید، اما در آن زمان در مرحله صداگذاری بود و هنوز آماده نمایش نشده بود. کمپانی ممنتو با مشارکت اصغر فرهادی این فیلم را تهیه کرده و یک بنیاد سینمایی در بحرین هم به این فیلم کمک مالی کرده است. کسانی که با اکران این فیلم در ایران مخالفت دارند، تلاش می‌کنند از تنش‌های سیاسی بین ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله بحرین استفاده کنند.

 

سخنگوی وزارت ارشاد اسلامی می‌گوید موفقیت فیلم «فروشنده» در جشنواره فیلم کن باعث نمی‌شود که ارشاد اسلامی «ملاحظاتی» که برای اکران فیلم‌های سینمایی در ایران وجود دارد را ندیده بگیرد. نوش‌آبادی گفته است: « برای جمهوری اسلامی ایران زیبنده نیست که فیلم‌هایش از طریق کشور یا شرکت غیر ایرانی عرضه شود تا موجب تحقیر ما در سطح بین‌الملل نشود و در این بین شرایطی را نبینیم که یک شرکت عربی واسطه و میزبان ما باشد.»

 

در همان حال بازیگران سرشناس سینمای ایران،هنرمندانی مانند فاطمه معتمد آریا و نیکی کریمی و بهرام رادن درخشش فیلم «فروشنده» در جشنواره فیلم کن را به دست‌اندرکاران این فیلم تبریک و تهنیت گفته‌اند. خانه سینما هم از دست‌اندرکاران فیلم «فروشنده» برای حضور قدرتمند در جشنواره فیلم کن قدردانی کرده است. حجت‌الله ایوبی، رییس سازمان سینمایی کشور هم در متن کوتاهی با مایه‌های عرفانی این دستاورد را به اصغر فرهادی و شهاب حسینی تبریک گفته است.

 

از میان شخصیت‌های سیاسی، محمدرضا عارف از کامیابی هنرمندان ایرانی اظهار خشنودی کرده، در همان حال برخی از عدم پوشش جشنواره فیلم کن در تلویزیون ایران گلایه کرده‌اند. منتقدی در گزارشی با عنوان «خواب رسانه ملی» می‌نویسد: «نه تنها اصغر فرهادی ایرانی نیست بلکه تصور می‌کنم شهاب حسینی هم ایرانی نباشد. رسانه ملی ما خبر افتخارآفرینی فیلم فروشنده و بازیگر آن در جشنواره فیلم کن را کم ارزش‌تر از خبرهای معمولی قلمداد کرد. انگار نه انگار که این فیلم نماینده سینمای ایران در یکی از معتبرترین جوایز سینمای جهان بوده است.»

 

اصغر فرهادی در نخستین واکنش‌ها به اقبال تازه‌ترین ساخته‌اش در جشنواره فیلم کن گفته است که به گمان او تمایز زیادی بین چالش‌ها و درگیری‌های روزانه ایرانی‌ها با مردمان دیگر کشورها وجود ندارد. او از شور فیلمسازی در ایران یاد کرده و گفته است که بیش از همه مایل است در ایران به فعالیت‌هایش ادامه دهد. فرهادی گفته است موفقیت یک فیلم در یک جشنواره جهانی بیش از همه زمینه‌های نمایش جهانی آن فیلم را فراهم می‌کند و به همین جهت هم اهمیت دارد.

 

فیلم «فروشنده» در سینماهای فرانسه اکران می‌شود و انتظار می‌رود که مانند فیلم «گذشته» فروش خوبی داشته باشد. شرکت آمازون امتیاز این فیلم را خریده است که این هم موفقیتی در بازارهای جهانیر به شمار می‌آید. علاوه بر این قرار است این فیلم در چند کشور اروپایی از جمله در آلمان هم به نمایش درآید. 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما