اعتراض مانی حقیقی به وزیر ارشاد: کار را به کاردان بسپارید

 

 

وزارت ارشاد می‌خواهد فیلم «۵۰ کیلو آلبالو»، ساخته مانی حقیقی، از پرمخاطب‌ترین فیلم‌های سال سینمای ایران را پس از ده‌ها بار سانسور و اصلاحیه بار دیگر برای پخش در شبکه خانگی سانسور کند. کارگردان این فیلم در نامه‌ای نسبت به این اقدام اعتراض کرده است.

 

به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر، فیلم «۵۰ کیلو آلبالو» ابتدا مورد اعتراض نیروهای محافظه کار قرار گرفت و بعد علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ۲۴ اردیبهشت‌ماه زمانی که این فیلم اکران عمومی شده بود درباره آن گفت: «”فیلم ۵۰ کیلو آلبالو” به هیچ عنوان مناسب نبود و اگر از چگونگی این فیلم اطلاع داشتم اجازه ساخت و اکران به آن نمی‌دادم.»

 

حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد، روز گذشته دوشنبه ۳ خرداد، در نشست خبری خود گفت سخنان جنتی «به این معنی نیست که مسئله اکران فیلم در شورای نظارت و اکران طرح نشده است، چرا که حتماً این فیلم‌ها فرایند قانونی را برای نمایش عمومی طی کردند اما مطلب ایشان مبنی بر این بود که برخی ملاحظات، صورت نگرفته است.» او با تأکید بر سخن وزیر ارشاد گفت در این فیلم «برخی ضوابط رعایت نشده و این فیلم برای پخش در شبکه خانگی اصلاح می‌شود».

 

در پی اظهارات مسئولان وزارت ارشاد، مانی حقیقی، کارگردان «۵۰ کیلو آلبالو» در نامه سرگشاده‌ای به وزیر ارشاد موارد متعدد سانسور در جریان ساخت این فیلم را یادآوری کرده و گفته است پیش از ساخت «۵۰ کیلو آلبالو»، «فیلم‌نامه آن ۱۴ اصلاحیه داشته، دوبار توسط شورای پروانه نمایش بازبینی شده و ١٧ اصلاحیه بر آن اعمال کرده و سپس، ‌بعد از گذر از تمامی این مراحل، به‌عنوان یکی از فیلم‌های پربیننده‌ترین اکران سال، یعنی اکران نوروزی، توسط شورای صنفی نمایش انتخاب شده» است.

 

مانی حقیقی گفته است فیلمی که به نمایش عمومی در آمده در واقع همان فیلمی است که از سانسورهای متعدد وزارت ارشاد بیرون آمده و اکنون این وزارتخانه می‌خواهد باز هم آن را سانسور کند. این فیلمساز خطاب به وزیر ارشاد نوشته است: «اصل مشکل من با اعمال سانسورهای جدید در فیلمم نیست، هرچند این را تصمیمی نادرست و خارج از چارچوب اخلاقی مدیریت فرهنگی کشورم می‌دانم. بحران، جدی‌تر و نگران‌کننده‌تر این است: ماجرای تولید و اکران فیلم «۵۰ کیلو آلبالو» حاکی از این است که مدیریت فرهنگی کشور من در این‌زمینه بی‌ضابطه، مغشوش و غیراصولی بوده است. به‌همین‌دلیل، من دوستانه و برادرانه از شما تقاضا می‌کنم که کار را به کاردان بسپارید.»

 

فیلم «۵۰ کیلو آلبالو» ششمین ساخته مانی حقیقی است. این فیلم کمدی از ۲۶ اسفندماه سال گذشته به روی پرده سینماها رفت. در این فیلم بازیگران مطرح سینمای ایران که بیشتر آن‌ها در عرصه سینمای کمدی ایفای نقش می‌کنند بازی دارند. از جمله فرهاد آئیش، ویشکا آسایش، افسانه بایگان، سروش صحت، سیامک انصارى، على صادقى و بهنوش بختیارى. مانی حقیقی پیش از این فیلم‌های داستانی «آبادان»، «کارگران مشغول کارند»، «اژدها وارد می‌شود»، «کنعان» و «پذیرایی ساده» را کارگردانی کرده است.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر