واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به اظهارات وزیر ارشاد درباره «۵۰ کیلو آلبالو»

 

50 کیلو آلبالو

 

کانون کارگردانان سینمای ایران به اظهارات علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران درباره "۵۰ کیلو آلبالو" واکنش نشان داده و گفته‌ است "صدور پروانه نمایش (که اعضای آن با حکم مستقیم وزیر انتخاب می‌شوند) و سپس بی اعتبار کردن از سوی صادر کنندگانش غیر از ضرر و زیان مادی و معنوی به فیلمسازان قبل از هرچیز دستگاه صادر کننده مجوز را نزد افکار عمومی بی‌اعتبار می‌سازد".

 

به گزارش آکادمی هنر آقای جنتی دیروز گفته بود که صدور پروانه نمایش این فیلم، ساخته مانی حقیقی از "زیر دست شورای نظارت و ارزشیابی در رفته" و این مسئله‌ای "طبیعی" است.

 

کانون کارگردانان سینمای ایران در نامه سرگشاده خود نوشته است: "شرایط سخت تولید و مشکلات توزیع و ممیزی به اندازه کافی جان سازندگان آثار ایرانی را می‌گیرد تا موفق به اخذ پروانه نمایش بشود، حال با دریافت پروانه نمایش وزیر محترم با اعتراض این یا آن جریان قانون گریز که در چند سال اخیر سینما را بهانه درگیری‌های سیاسی شان می‌کنند هم از شأن شورای پروانه نمایش کم می‌کنند و هم کار تولید کننده فیلم ایرانی را به انزوا و ناامیدی می‌کشاند."

 

"بدیهی است فیلمی که دارای پروانه نمایش است نباید به هیچ بهانه‌ای انکار شود. سینمای ایران با این جثه نحیفش که به لحاظ اقتصادی که خود مسئولین و کارشناسان و حتی مردم به آن وقوف دارند زیر بار این همه فشار چگونه جان به در ببرد؟"

 

آقای جنتی ضمن "اشتباه" خواندن صدور پروانه نمایش برای ۵۰ کیلو آلبالوگفته بود: "در سازمان سینمایی، شورای صدور پروانه نمایش و شورای نظارت و ارزشیابی فیلم‌های سینمایی متشکل از افراد فرهیخته وجود دارد که آنها دقیقا آثار سینمایی را مورد بررسی و موشکافی قرار می دهند که به نظرم این فیلم از زیر دست آنها به نوعی در رفته است. و این اتفاق طبیعی است." او چندین بار گفته است که اگر این فیلم را پیش از اکران عمومی دیده بود، مانع از صدور مجوز نمایش آن می‌شد. دو روز پیش نیز سازمان سینمایی ایران اعلام کرد که مجوز اکران مجدد برای فیلم «۵۰ کیلو آلبالو»، صادر نشده است. آقای حقیقی، کارگردان فیلم هم در واکنش به اظهارات آقای جنتی گفته بود: "ماجرای تولید و اکران فیلم ۵۰ کیلو آلبالو حاکی از این است که مدیریت فرهنگی کشور من در این ‌زمینه بی‌ضابطه، مغشوش و غیراصولی بوده است. به‌ همین‌ دلیل، من دوستانه و برادرانه از شما تقاضا می‌کنم که کار را به کاردان بسپارید".

 

به گفته او این فیلم سه بار پروانه ساخت گرفته و پیش از آن فیلمنامه آن ١۴ اصلاحیه داشته، دوبار توسط شورای پروانه نمایش بازبینی شده و ١٧ اصلاحیه بر آن اعمال کرده است.

 

«۵۰ کیلو آلبالو» نوروز امسال در سینما‌های ایران به نمایش در آمده، تاکنون بیش از ۱۳ میلیارد تومان فروش داشته و پس از فیلم من سالوادور نیستم (که فروشش از پیش از نوروز آغاز شده بود) پرفروش‌ترین فیلم امسال بوده است.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر