اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

واکنش‌های بین المللی به مرگ عباس کیارستمی

عباس کیارستمی

درگذشت عباس کیارستمی، کارگردان نامدار ایرانی، واکنش شماری از هنرمندان بین المللی و داخلی را در پی داشته است. عباس کیارستمی که برای معالجه بیماری خود به فرانسه رفته بود، روز یکشنبه پس از لخته شدن خون در مغز به کما رفت و تلاش پزشکان برای احیاء وی نتیجه‌ای نداشت و این کارگردان صاحب نام ایرانی بعدازظهر دوشنبه ۱۴ تیرماه در سن ۷۶ سالگی در پاریس درگذشت.

 

به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر و به نقل از رویترز، مارتین اسکورسیزی، کارگردان آمریکایی، درباره عباس کیارستمی گفته است، آثار کیارستمی نماد بالا‌ترین سطح هنری در دنیای سینما است.

اصغر فرهادی، کارگردان ایرانی برنده اسکار هم که قرار بوده شامگاه دوشنبه برای دیدار با عباس کیارستمی عازم فرانسه شود، به گاردین گفته است که از شنیدن خبر مرگ این دوست خود بسیار غمگین و شوکه شده است. اصغر فرهادی اضافه کرده است: عباس کیارستمی تنها یک فیلم ساز نبود، بلکه او یک عارف مدرن بود هم در نوع سینمای خود و هم درنوع زندگی شخصی‌اش. آقای فرهادی با اشاره به اینکه موفقیت عباس کیارستمی در عرصه بین المللی زمینه ساز موفقیت نسلی از سینماگران ایرانی شد، گفته است: او راه را برای خیلی‌ها باز کرد و بر بسیاری تاثیر گذاشت. این تنها جهانِ سینما نیست که مرد بزرگی را از دست داده است، بلکه جهان کسی را از دست داده که واقعا بزرگ بود.

در همین زمینه محسن مخملباف، کارگردان ایرانی، نیز به گاردین گفته است، سینمای ایران شهرت جهانی خود را مدیون عباس کیارستمی است، اما چنین معروفیتی باعث نشد تا وی درکشور خود بیشتر شناخته شود. محسن مخملباف اضافه کرده است: عباس کیارستمی به سینمای ایران اعتباری بین المللی داد، اما فیلم‌های او متاسفانه در ایران خوب دیده نشده‌اند. او جهان سینما را تغییر داد، او یک نسخه سینمای انسانی در مقابل نسخه سینمای خشن هالیود عرضه کرد. در همین حال گزارش‌ها حاکی است که شمار زیادی از هنرمندان ایرانی در داخل ایران به مرگ عباس کیارستمی واکنش نشان داده‌اند.

اعلی آهنی، سفیر ایران در فرانسه در خصوص وضعیت انتقال پیکر عباس کیارستمی به ایران گفته است: «سفارت جمهوری اسلامی ایران امروز پیگیر ترخیص پیکر وی از بیمارستان و انجام اقدامات کنسولی و گمرکی برای انتقال به کشورمان خواهد بود اما با توجه به روند طولانی اداری نمی‌توان زمان دقیقی را برای ترخیص و انتقال اعلام کرد.»

در زیر برخی از توئیت‌های افراد سرشناس به مناسبت درگذشت عباس کیارستمی را می‌توانید بخوانید:

سایت ایندی وایر: دنیا یکی از کلیدی ترین فیلمسازان اش را از دست داد. روحت در آرامش... کپی برابر اصل یکی از محبوب ترین فیلم های ما در قرن 21 لست.

سایت پلی لیست: ما یک غول را در سینما از دست دادیم.

کرایتریون کولکشن: روحت در آرامش دوست عزیز ما عباس کیارستمی.

ناندیتا داس(بازیگر هندی): عمیقا از خبر فوت عباس کیارستمی غمگین شدم. ما یکی از بزرگترین و شگفت انگیزترین انسان ها را از دست دادیم.

آوا دورنی(کارگردان فیلم سلما): اگر ما انسان ها یکی هستیم، نمی توانیم نژادی حرف بزنیم. خون در رگ های یک بدن جاری است. احساسات یکی است.به یاد عباس کیارستمی...

زاویه دولان(کارگردان مامی): تو می خواهی همه چی را رها کنی؟ می خواهی طعم گیلاس را رها کنی؟ بدرود کیارستمی.

اسکات توبیاس(منتقد): ایده کیارستمی  که تماشاگر فیلم او را کامل می کند همواره به اندازه خود فیلم هایش در ذهنم مانده است. فیلم های بی نظیر ما را به شرکت کنندگانی فعال تبدیل می کند.

جاشوا اوپنهایمر(مستندساز): از شنیدن خبر درگذشت عباس کیارستمی کارگردان کلوزآپ که یکی از فیلم های محبوبم است عمیقا غمگین هستم.

جف اندرو (منتقد): از درگذشت عباس کیارستمی یک هنرمند بزرگ واقعی و دوست عزیزم ویران شدم. این آخرین بحث مان. روحت در آرامش.

رابی کالینز(تلگراف): کیارستمی معجزه گری بود که  به لباس تردستی از نمای نزدیک درآمده بود.ترفندهای او صمیمی و  جادوی واقعی بودند. همه آثاری را که ساخته تماشا کنید.

رابرت کوهلر(منتقد فیلم کامنت):دارم به عباس کیارستمی فکر می‌کنم. در حالی که در جاده ای طوفانی قدم می‌زنم، از همان جاهایی که دوست داشت عکس بگیرد.»

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما