اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

داودنژاد: «اردوغان را دیجیتال نجات داد»

 

محمدرضا داودنژاد

 

آکادمی هنر- علیرضا داودنژاد کارگردان سینما در نوشتاری در پی حوادث اخیر ترکیه، نکاتی را مطرح کرد. در نوشتار این کارگردان سینما که در اختیار ایسنا قرار گرفته آمده است:

 


«ضد کودتای مدرن

اردوغان را دیجیتال نجات داد.

دنیا سینمایی شده است.

زمانی ما در تاریکی سالن غرق پرده نورانی می‌شدیم و زمان، مکان را پشت سر می‌گذاشتیم و با سفر به فضا یا اعماق دریا یا چهار گوشه زمین و یا سرکشیدن به فرداهای نیامده و یا دیروزهای دور را به تماشا می‌نشستیم و با خاموش شدن آپارات مجبور می‌شدیم به همان گوشه‌ای که در آن به سر می‌بردیم بر گردیم و تا دیدار بعدی محدوده‌های زمان و مکان را بیش از پیش احساس کنیم.

انگار دیجیتال یک جور نقشه فرار از زندان بود. حالا دیگر شش گوشه دنیا روی پرده پیش روی ماست و در تلویزیون، تبلت و موبایل می‌شود همه جا را دید و شنید و یا در همه جا دیده و شنیده شد. وقتی تصویر اردوغان همه جا همزمان در گوشی تلفن میلیون‌ها آدم ظاهر شد و از آنها خواست به خیابان‌ها بریزند در واقع دست به یک ضد کودتای مدرن زد. دنیا سینمایی شده است. جهان ما در قاب رسانه‌های دیداری شنیداری ساخته می‌شود. صحنه تاریخ گوشی موبایل شماست.

در این دنیا کار ملتی پیش‌تر می‌رود که در بسته‌بندی نور و صدا مهارت بیشتری پیدا کرده و به قول کیارستمی در"رویت پذیر" کردن واقعیت و رویا دست بالاتری دارد. دیجیتال قدرت را توزیع و پخش می‌کند و پیداست مردمانی سهم بیشتر می‌گیرند که دانایی سینمایی افزون‌تری دارند. ترکیه‌ای که توانست در ده سال گذشته میهمان شبانه روزی ملت‌های منطقه باشد و میلیون‌ها خانواده را از پیر و جوان ساعت‌ها پای فیلم‌ها و سریال‌های خود بنشاند حالا هم عجیب نیست که بتواند دست به ضد کودتای مدرن بزند و با گوشی موبایل یک ارتش را عقب بنشاند.

این دنیایی دیگر است.

دیجیتال قدرت را توزیع می‌کند.

ایا منظومه هنری و رسانه‌ای ما از انفعال، تقلید و مصرف بیرون می‌آید و ده‌ها میلیون مخاطب ایرانی به تاراج رفته با بازار سیاه و ماهواره را به دامان تولید داخلی باز می‌گرداند؟»

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما