اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

واکنش رئيس شوراي‌عالي انجمن تهيه‌کنندگان به حکم عجیب ممنوع الفعالیتی برخی از سینماگران

غلامرضا موسوی

غلامرضا موسوي (رئيس شوراي‌عالي انجمن تهيه‌کنندگان ايران) در گفت‌وگو با ايلنا؛ در واکنش به حکم ممنوع‌ا‌لفعاليت براي تعدادي از سينماگران که از سوي دادستاني اعلام شده است، گفت: خبري که شنيدم بسيار تعجب‌آور بود آنقدر که اگر خبر را از سوي معاون ارزشيابي و نظارت سازمان سينمايي در سايت معاونت سينمايي اعلام نشده بود خبر را باور نمي‌کردم. همه ما مي‌دانيم شبکه ماهواره‌اي فارسي‌زبان جم مدتي است فيلم‌ها را بدون هماهنگي با تهيه‌کنندگان ايراني نمايش مي‌دهد و تهيه‌کنندگان تمام اين فيلم‌ها در ارتباطي که با شوراي‌عالي تهيه‌کنندگان داشته‌اند؛ رسما اعلام کردند که هيچ آگهي به هيچ شبکه ماهواره‌اي ندادند.

 

رئيس شوراي‌عالي انجمن تهيه‌کنندگان ايران افزود: طبيعتا در اين زمينه مراکز محترم اطلاعاتي که بر رفت و آمدها و گفت‌وگوها به دليل مسائل حرفه‌اي اشراف دارند؛ مي‌توانند اين موضوع را بررسي و تاييد کنند. درثاني معمولا قوه قضائيه در صورتي حکم صادر مي‌کند که افراد در صحن دادگاه حاضر بوده و براساس ادله‌اي محکوم شوند. آنگونه که من شنيده‌ام جلسات دادگاهي در اين باره تاکنون تشکيل نشده و هيچ دادگاهي نيز رأيي عليه همکاران تهيه‌کننده و همکاران ما صادر نکرده است. به نظر مي‌رسد در شرايط فعلي سيستم شبکه‌هاي ماهواره‌اي براي پيشنهاد آگهي فيلم‌ها مي‌تواند بر رفتارهاي داخلي تاثير بگذارد و انتظار ما اين است که قبل از هر واکنشي مسئولين قوه قضائيه به دقت صحت و درستي ادعاها را بررسي کند.

 

او همچنين با تاکيد بر لزوم وجود مدرک براي صدور چنين آرايي يادآور شد: بعيد مي‌دانم در اين زمينه بدون مدرک بتوان تصميم‌گيري کرد به همين دليل احساس مي‌کنم اين مساله از يک سوءتفاهم ناشي مي‌شود که اميدوارم هر چه زودتر حل شود. بين همکاراني که اسامي آنها را به عنوان افراد ممنوع‌ا‌لفعاليت از سوي دادستاني ديدم معروف‌ترين منظم‌ترين و سالم‌ترين افراد اين حرفه سينما و کارگرداني ديده مي‌شوند و بعيد است دست به عملي زده باشند که برخلاف قانون است. اميدوارم اين موضوع با بررسي دقيق به نفع همکاران ما حل و رسيدگي شود.

 

موسوي سپس براي همکاري جهت حل اين سوءتفاهم ضمن اعلام آمادگي از سوي شوراي عالي تهيه‌کنندگان ايران گفت:‌ به عنوان همکاران اين گروه آماده‌ايم تا در صورت نياز در مراجع قضايي يا هر جلسه ديگري که بتوانند به روشن شدن موضوع و رفع سوءتفاهم کمک کنند حاضر شده و براي احقاق همکاران خود اقدام کنم. مطمئن هستم که رياست محترم قوه قضائيه اجازه نمي‌دهد حقوق يک هنرمند بدون هيچ رسيدگي ضايع شود.

 

در پي پخش تيزرهاي ماهواره‌اي برخي فيلم‌هاي در حال اکران، دادستاني به تازگي در نامه‌اي به سازمان سينمايي وزارت ارشاد برخي از سينماگران که اين روزها فيلم بر پرده دارند و تيزر فيلم‌هايشان در شبکه‌هاي ماهواره‌اي پخش شده است را «ممنوع‌الفعاليت» اعلام کرده است.

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما