اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

۳ جایزه جشنواره فیلم «سپنتا» برای «یک شهروند معمولی»

 

 

فیلم «یک شهروند معمولی» ساخته مجید برزگر در نوزدهمین حضور بین‌المللی‌اش سه جایزه اصلی جشنواره فیلم‌های ایرانی سانفرانسیسکو در سال ٢٠١۶ را به دست آورد: جایزه سپنتا برای بهترین فیلم (مجید مدرسی. سعید آرمند) بهترین کارگردانی (مجید برزگر) و بهترین بازیگر نقش اول مرد (سورن مناساکانیان).


جشنواره فیلم «سپنتا» با هدف نمایش آثار سینمایی مستقل و همچنین فیلم‌های کوتاه از سینمای ایران و یا درباره ایرانیان از سراسر جهان برگزار می‌شود. این جشنواره به احترام عبدالحسین سپنتا، بنیان‌گذار سینمای ناطق در ایران، و سازنده فیلم‌های «دخترلر»، «شیرین و فرهاد» این جشنواره «جایزه سپنتا» را به برگزیدگان خود اهدا می‌کند.

 

«یک شهروند معمولی» داستان یک پیرمرد تنهای ۸۳ ساله به نام آقای صفری، کارمند بازنشسته اداره پست را روایت می‌کند. آقای صفری پس از مرگ همسرش تنهاست و تنها پسرش که در کانادا زندگی می‌کند تصمیم گرفته به کمک یکی از دوستان دخترش که در یک آژانس هواپیمایی در تهران کار می‌کند او را به کانادا ببرد، اسباب و مقدمات این سفر اما زندگی عادی، آرام و معمولی او را به هم می‌ریزد.

 

سورن مناساکانیان ۸۴ ساله، که نقش آقای صفری را بازی می‌کند، کارگردان و بازیگر قدیمی ارمنی است که بیش از ۶۰ سال تجربه کارگردانی و بازیگری متون کلاسیک ارمنی را در جامعه تئا‌تر ارامنه دارد. شادی کرم‌رودی و ناهید حدادی نیز از دیگر بازیگران این فیلم‌اند. فیلم «پرویز» یکی دیگر از آثار مجید برزگر در سه دوره پیش جشنواره سانفرانسیسکو پنج جایزه سپنتا را به دست آورده بود. «یک شهروند معمولی» ساخته مجید برزگر به زودی در جشنواره فیلم‌های پارسی در چهار شهر استرالیا به نمایش درمی‌آید و سپس به جشنواره کلگری کانادا می‌رود.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما