اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

پرتوی، سهیلی و کرم پور استعفا دادند

 

 

كامبوزيا پرتوي نايب‌رئيس، سعيد سهيلي رئيس شوراي صنفي نمايش و مهدي كرم پور سخنگو شوراي مركزي كانون كارگردانان سينماي ايران در نامه‌اي ضمن اعلام استعفا خود، خواستار تشكيل مجمع عمومي فوق‌العاده براي انتخابات مجدد شدند.

 در اين نامه كه رونوشت آن به هيأت‌مديره و بازرس خانه‌ي سينما ارسال شده خطاب به مجمع عمومي، شوراي مركزي و بازرس كانون كارگردانان آمده است:«آمديم در آن فضاي غبارآلود و پرسوءتفاهم براي ماندن حداقل‌هايي که داشت از دست مي‌رفت؛ خانه و صنف‌مان. حتي متلک‌ها و مصاحبه‌ها و استشهادهاي دوستان و ترورهاي بي‌نام‌ونشان مغرضان در سايت‌هاي نامربوط را هم تحمل کرديم و آمديم و مانديم... که کانون بماند. 

آراي بالايتان در مجمع عمومي فوق‌العاده به ما، اميدمان داد به پشتيباني و صداقت و اعتماد متقابل و اين‌که همه مي‌خواهيم کانون يک‌پارچه متحد بماند. اکنون و پس از گذشت پنج‌ماه از تشکيل شوراي مرکزي جديد متأسفانه به‌دليل ضعف مديريت، نبود انگيزه‌ي قوي براي کار صنفي و غيبت‌هاي مکرر برخي اعضا، چنان شده که حتي تشکيل جلسات نيز مختل گشته و کانون عملاً هيچ خروجي و موضع‌گيري شفاف و مناسبي در قبال مسائل کلان سينما در مجامع تصميم‌گيرنده و مديريت و پشتيباني مؤثر از حضور نمايندگانش در مجامع صنفي و استراتژي مشخصي براي حمايت از اعضايش ندارد؛ و تنها شبحي‌ست از آني که بايد باشد و در قليل اقدامات و موضع‌گيري‌هايش نيز دچار خرده‌گيري‌ها و فشارهاي عوامل بيروني مي‌شود که گويي خود قيم و کانون را تيولي خود مي‌دانند که چرا منافع‌شان لحاظ نشده است.

کار بدان‌جا رسيده که در جلسات شوراي مرکزي و پس از آن کساني به خود اجازه‌ي هر بي‌حرمتي و توهيني را به نمايندگان کانون مي‌دهند. و اين‌گونه است که کارکرد فرهنگي و ديد کلان‌نگر صنفي و قدرت اجرايي از شوراي مرکزي سلب مي‌شود و تنها عناوين و تيترها مي‌ماند براي شرکت در مجامع و محافل.

به‌ياد بياوريم که کانون کارگردانان مهم‌ترين و تأثيرگذارترين صنف مؤلف خانه‌ي سينما بود و اتحاد و اقتدار کانون همواره مرکزيت و سبب‌ساز وحدت و جلودار حرکت‌هاي مؤثر ساير اصناف.

اينک که آرامش بار ديگر برقرار شده و کانون پابرجا از آن حوادث که همه بر آن واقفيم عبور کرده، براي جلوگيري از آن‌چه پيش از اين بر صنف تهيه‌کنندگان رفت، ما چون قرار اول به صداقت و امانت کناره‌گيري خود را از شوراي مرکزي اعلام داشته و باتوجه به فوت مرحوم محمدرضا اعلامي و کناره‌گيري زودهنگام اصغر هاشمي در روزهاي آغازين، و غيبت‌هاي مکرر ساير اعضاي شوراي مرکزي که بيش‌ازحد مجاز مصرح در اساس‌نامه‌ي کانون است، پيشنهاد تشکيل مجمع عمومي فوق‌العاده جهت انتخابات مجدد و زودهنگام و برقراري فوري شوراي مرکزي جديد متشکل از افرادي با انگيزه‌ي قوي صنفي، هماهنگ و مستقل را داريم؛ چرا که کيان کانون و اقتدار آن را چون هميشه مقدم بر منافع فردي و عناوين و تيترها و مصلحت‌ها مي‌دانيم.

باقي بماند تا وعده‌ي ديدار زودهنگام در محفل خصوصي‌مان: مجمع عمومي فوق‌العاده».

کامبوزيا پرتوي (نايب‌رئيس و عضو شوراي مرکزي کانون کارگردانان سينماي ايران)،مهدي کرم‌پور (سخنگو و عضو شوراي مرکزي کانون کارگردانان سينماي ايران)،سعيد سهيلي (رئيس شوراي صنفي نمايش و عضو شوراي مرکزي کانون کارگردانان سينماي ايران).

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما