سيدحسن خميني: دنياي معاصر مديون سينما است


يادگار امام راحل گفت: همان‌قدر که توهم دشمن اخلاق است، تخيل اعتلا بخش اخلاق است.

حجت الاسلام و المسلمين سيدحسن خميني در پيامي به شرکت‌کنندگان و برگزارکنندگان جشنواره آيينه و آفتاب اظهار كرد: خداوند را سپاس مي‌گويم که جمع حاضر با ايمان به خدا و محبت به امام و عشق به آرمان‌هاي والاي انقلاب اسلامي گرد آمده‌ايد تا با اتکا به توانايي‌هاي خويش در عرص? هنر، گامي ديگر در مسير فرهنگ روشن آيينه و آفتاب برداريد. سينما به‌عنوان يکي از برجسته‌ترين هنرهاي کنوني، بي‌ترديد، نقشي بي‌بديل در نزديک‌کردن اذهان انسان‌ها به تخيل به‌مثابه عنصر کليدي اخلاقي زيستن دارد. 

وي با بيان اين‌كه «در فلسفه اخلاق، دو مفهوم تخيل و توهم در برابر هم‌اند» ادامه داد: همان‌قدر که توهم دشمن اخلاق است، تخيل اعتلا بخش اخلاق است. انسان متوهم نمي‌تواند اخلاقي عمل کند و برعکس، تخيل باعث مي‌شود، انسان‌ها اخلاقي‌تر زندگي‌ ‌کنند. 

وي خاطرنشان كرد: قانون طلايي کانت ريشه در اين حديث علوي دارد که هرچه براي خود مي‌پسندي، براي ديگران هم بپسند و هرچه براي خود نمي‌پسندي، براي ديگران نيز نپسند. تخيل مي‌تواند کمک کند که انسان خود را در جاي ديگري بگذارد و هرچه براي خود نمي‌خواهد، براي ديگران هم نخواهد.

يادگار امام راحل هم‌چنين با بيان اين‌كه « دنياي معاصر مديون سينما است» در اين‌باره اظهار كرد: زيرا، قدرت تخيل را به‌عنوان بزرگترين عامل زيست اخلاقي جامعه، به انسان‌ها بخشيده است. سينما با تقويت بعد تخيلي انسان، او را به هم‌ذات‌پنداري با قهرمانان قصه‌ها وامي‌دارد، امري که شايد در عالم واقع ناممکن باشد. اين فيلم و کارتن است که انسان را به همدردي با بيماران، زندانيان و حتي حيوانات مي‌کشاند. سينما بستر فزاينده‌شدن تخيلات بشري است.

وي خاطرنشان كرد: پرداختن به ابعاد مختلف زندگي امام در حوزه سينما، ضرورت‌ها و بايسته‌هاي زيادي دارد. امام نماد بسياري از الگوهاي رفتاري ما است. امام نماد آزادگي و استقلال‌طلبي است، نماد ادب است، در کلام او حتي يک دروغ وجود نداشت. او در اوج جنگ و مبارزه نيز ، از ادب و عفت کلام خارج نمي‌شد.

وي گفت: امام را مي‌توان نماد ارزش‌ها دانست و فيلم را در راستاي تخيلي که جامعه فرداي ما را مي‎سازد، قرار داد. هنرمندان ما بايد باشجاعت به نگارش فيلم‌نامه‌ها و توليد فيلم‌هاي مختلف دربار? امام و انقلاب بپردازند.

سيدحسن خميني ادامه داد: جشنواره آيينه و آفتاب، جشنواره‌اي است بنام امام خميني(ره)، مردي که جهان را به اخلاق و معنويت فراخواند. بدين‌سان مي‌توان اميد داشت، با تکيه بر اين نام بلند، معنويت و اخلاق را دوباره بر جان جهان نواخت؛ اين‌بار با تکيه بر هنر هفتم و از طريق پرده‌هاي نقره‌اي سينما. 

اين پيام توسط حجت الاسلام والمسلمين مقدم معاون بين‌الملل موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني(ره) قرائت شد.

 

منبع: ایسنا

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر