تقی‌پور: جشنواره فیلم فجر با این هدف طراحی شد که ویترین سالانه سینمای ما باشد


به گزارش آکادمی هنر «ایرج تقی‌پور» تهیه کننده سینمای ایران گفت: جشنواره فیلم فجر در ابتدا با این هدف طراحی شد که ویترین سینمای ایران باشد تا بتوان با ارزیابی آثار، برای اکران سالانه برنامه ریزی کرد.

«ایرج تقی‌پور» در گفت و گو با ستاد خبری بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، درباره نقش این رویداد سینمایی بر رونق اقتصادی شهر بیان کرد: جشنواره‌های معتبر بین‌المللی فیلم که به ویژه در شهرهای کوچک برگزار می‌شوند، تأثیری قابل‌توجه بر رونق اقتصادی محل برگزار کننده دارند. از این رو شهرداری بخش عمده‌ای از بودجه این رویدادها را متقبل می‌شود، چراکه برای شهر درآمدزا است.

وی به جشنواره فیلم کن اشاره کرد و افزود: یکی از این جشنواره‌ها، جشنواره فیلم کن است که جمعیت زیادی به آنجا می روند و این خود رونق اقتصادی شهر را در پی دارد. همچنین این فستیوال به شناساندن این شهر کوچک به دنیا کمک شایانی داشته است و خیلی ها این شهر را به خاطر جشنواره ای که برپا می‌کند، به‌خاطر می‌آورند.

تهیه کننده «شهر زیبا» اظهار کرد: شهرهای بزرگ و کلان شهرها که متولی برگزاری جشنواره می‌شوند، نمی‌توانند به تنهایی در اوضاع اقتصادی شهر تأثیر بگذارند. در تهران که برگزار کننده جشنواره فیلم فجر است نیز، همین موضوع صادق است به این معنا که به دلیل گستردگی و پیچیدگی شهر تهران در ایام برپایی جشنواره کمتر شاهد رونق اقتصادی هستیم و این گردش مالی بیشتر برای کسبه و اهالی منطقه‌ای که از سینماهای نمایش دهنده آثار برخوردار هستند، صورت می‌گیرد.

تقی‌پور ادامه داد: تعداد سینماهای شهر تهران که به عنوان محل نمایش آثار جشنواره مشخص می‌شوند، به قدری گسترده است که رونق اقتصادی که برای کسبه محل اهمیت داشت، به چشم نمی آید. از این رو اگر این سالن ها در محله و منطقه‌هایی محدود درنظر گرفته شود، می‌تواند حداقل در رونق این مراکز تأثیر بگذارد.

این تهیه کننده سینما اظهار کرد: تهران به قدری در دنیا خبرساز است که برپایی جشنواره فیلم فجر خیلی به چشم نمی‌آید و این رویداد در بحث مطرح کردن تهران و شناساندن آن به دنیا نیز تأثیر نمی گذارد، چراکه شناخته شده است.

وی با بیان اینکه تهران مرکز اصلی فعالیت‌های مختلف است، افزود: پایتخت یک پنجم جمعیت کل کشور و دو پنجم اقتصاد را تشکیل می‌دهد، از این رو اگر این مقدار گردش مالی را با کل بودجه سینمای کشور مقایسه کنیم در می‌یابیم که جشنواره فجر تأثیر چندانی بر رونق اقتصادی شهر ندارد.

تهیه کننده «رقص در غبار» همچنین درباره نقش جشنواره فیلم فجر بر رونق سینمای ایران گفت: جشنواره در ابتدا با این هدف طراحی شد که ویترین یکساله سینمای ایران باشد تا بتوان با ارزیابی آثار، برای اکران سال آینده برنامه ریزی کرد اما امروزه فعالیت‌هایی که عنوان «فعالیت سینمایی» دارند، به قدری توسعه پیدا کرده است که عملا فیلم فجر تأثیر اولیه خود را ندارد و به بیان دیگر تعریف اصلی آن جابه جا شده است.

وی با تأکید بر این که جشنواره فیلم فجر باید باز تعریف شود، بیان کرد: جشنواره هیچگاه نباید در سردرگمی به سر ببرد، از این رو نیازمندیم این جشنواره را که از آن به عنوان بزرگترین و مهمترین رویداد سینمایی کشور یاد می‌کنیم، بازتعریف و واکاوی کنیم و در این راستا، با افراد کارآزموده و متخصص در این حوزه اقدامات جدی انجام دهیم.

بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر از تاریخ 16 تا 26 بهمن‌ماه به دبيري «مهدي مسعودشاهي» در تهران برگزار می‌شود.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر