بیش از 10 فیلم سینمایی با موضوع انتخابات سال 1388 پروانه ساخت گرفته‌اند/ لیست فیلم های در حال ساخت + حواشی


بیش از 10 فیلم سینمایی با موضوع انتخابات سال 1388 پروانه ساخت گرفته‌اند که از این تعداد حضور دو فیلم در بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر قطعی است. ابوالقاسم طالبی با انتشار اخباری در مورد ساخت فیلم سینمایی «قلاده‌های طلا»‌ که در ابتدا «اینجا غبار روشن است» نام داشت بحث در مورد ساخت فیلم‌‌های سیاسی و البته فیلم‌‌هایی با موضوع انتخابات را باز کرد.

فیلم طالبی که هنوز در مرحله پیش‌تولید است قبل از انتشار خلاصه داستانی در مورد آن و رویکرد موجود در کار عنوان سیاسی‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران را به خود گرفت. مسیر ساخت این فیلم‌ها با مطرح شدن نام کارگردان جوانی ادامه پیدا کرد. 

  حامد کلاهداری که با گرد هم آوردن بازیگران سرشناس سینمای ایران در نخستین فیلم سینمایی خود با عنوان «شکلات داغ»‌ تفکر مورد حمایت بودن را به وجود آورده بود، در دومین فیلم سینمایی خود سراغ موضوع حساس انتخابات رفت و البته این اقدام او با حواشی بسیاری همراه بود. مسعود ده‌نمکی نیز در فیلم جدید خود داستان اخراجی‌ها را به گونه‌ای پیش برده که به مقطع انتخابات برسد و این بار شخصیت‌‌هایش را به جای کاندیداهای انتخاباتی قرار دهد.


کارگردان‌های دیگری نیز درصدد هستند فیلمی با موضوع انتخابات بسازند که هنوز آثار آنان وارد مرحله فیلمبرداری نشده است.

علیرضا سجادپور مدیر اداره کل نظارت و ارشیابی در گفت‌و‌گو با خبرآنلاین درباره فیلم‌هایی که با موضوع انتخابات از این اداره مجوز گرفته‌اند، گفت: «تعداد آثاری که با موضوع انتخابات در حال تولید هستند حدود شش اثر است. در این فیلم‌‌ها انتخابات موضوع اصلی است. سه چهار فیلم دیگر نیز در حواشی موضوع اصلی مسئله انتخابات را مطرح می‌کند که می‌توانیم بگوییم در مجموع حدود 10 اثر سینمایی این موضوع را مورد توجه قرار داده است.»

او در مورد اینکه این فیلم‌ها مورد حمایت بخش دولتی سینما قرار می‌گیرند، گفت: «ما از همه فیلم‌‌های سینمایی حمایت می‌کنیم و به طور ویژه آثار سیاسی مورد حمایت خاص هستند. این موضوع جزو اولویت‌های ما در زمینه تولید آثار است.»

سجادپور در پاسخ به این پرسش که گرایش سیاسی فیلم‌هایی که با موضوع انتخابات مجوز گرفته‌اند با جناحی ارزیابی کردن طرح این پرسش گفت: «این سئوال نیز همانند خودتان و رسانه‌تان رنگ و بوی جناحی و سیاسی دارد. در صورتیکه تنها گرایش موجود در آثار سیاسی تولید شده بعد از انتخابات اتکا به منافع ملی و ارکان نظام است.»

او ادامه داد: «البته به تعبیر مورد نظر فیلم‌‌ها در جهت نگاه موجود در نظام است و رویکردی غیر از حفظ ارزش‌های ملی ندارد.»

 

اخراجیها 3

 

تهیه کننده، نویسنده و کارگردان: مسعود ده‎نمکی

 

خلاصه داستان اخراجی‎ها 3: جنگ تمام شده، اخراجی‌ها و دیگر هم‌رزمانشان به شهر برگشتند و هرکس در پی کسب و کاری است، یک برنامه زنده تلویزیونی در تلاش است تا تعدادی از آن رزمندگان را برای حضور در یک برنامه دعوت کند، شرایط نامساعد حال یکی از این همرزمان او را راهی بیمارستان می‌کند، اما براثر حوادثی در سطح شهر دیر به بیمارستان می‌رسد و تا پای شهادت پیش می‌رود و این بهانه‌ای برای حضور همرزمان سابق در بیمارستان می‌شود که حالا هر یک شان وشخصیتی جدید دارند.

بازیگران: امین حیایی، اکبرعبدی، محمدرضا شریفی‌نیا، حسام نواب‌صفوی، رضا رویگری، سیدجواد هاشمی، یوسف صیادی، علی دهکردی، قاسم زارع، سپند امیرسلیمانی، فخرالدین صدیق‌شریف، امیر نوری، محمود مقامی، سیروس کهوری‌نژاد، ابوالفضل همراه، ماشاالله شاهمرادی‌زاده، مریم کاویانی، بهنوش بختیاری، رز رضوی، مریم سلطانی، حلیمه سعیدی، شهربانو موسوی و لیلا اوتادی مدیر فیلمبرداری: فرشاد گل‌سفیدی، طراح چهرپرداز: ایمان امیدواری و مجری طرح: محمدرضا شریفی‌نیا.

 

مسعود ده‌نمکی در وبلاگ شخصی خود به سبک دیگر فیلم‌هایش در مورد مراحل ساخت فیلم می‌نویسد. او در روزهای اولیه تولید «اخراجی‌ها3» چنین نوشت: « وقتی اخراجی ها کلید خورد در مصاحبه‌ای گفتم: امید وارم سیاستمداران جنبه شوخی را داشته باشند. همین جمله باعث شد تا در هر برخوردی و تماس تصادفی که با سیاستمداران پیش می‌آید این سئوال طرح شود که با من در کجا ی فیلم شوخی شده؟ و من او را در پاسخ به خود فیلم ارجاع می‌دهم. وقتی در زمان اصلاحات «فقر و فحشا» را ساختم رسانه‌های وابسته به جریان حاکم به فیلم حمله می‌کردند  و آن را در مسیر تخریب دولت معرفی می‌کردند. این در حالی بود که خود  آنها زمانی تیتر حراج انسان در فجیره را می‌زدند!! اما در کنار حمله‌های این  بادمجان دور قاب چین‌ها واکنش آقای خاتمی جالب توجه بود که او  اصلا فیلم را جناحی ارزیابی نکرده  و در نامه‌ای به وزیر ارشاد وقت آن را دلسوزانه دانسته بود... حالا هم جالب است همین بادمجان دورقاب چین‌ها هنوز فیلم ساخته نشده برای شخصیت‌های  آن مصداق‌یابی و مشابه‌سازی می‌کنند و شروع به تهیه آتش کرده‌اند. این در حالی است که به اسم طنز در آثار رفقای خود  زمین و زمان را به هجو می‌کشند. این هم آزادی بیانی است که فقط باید در اختیار آنها باشد و اگر کس دیگری از هنر در مسیر ایدئولوژی‌اش بهره برد باید مورد حمله قرار داد... نخیر «اخراجی‌ها» قصه آدم‌های انتخابات ۸۸ نیست قصه خود ماست. شخصیت‌ها چنان در هم آمیخته شده‌اند که مفاهیمی فراتر از اسم‌ها  در نظر بیاید.

 

 

قلاده‌‌های طلا

کارگردان: ابوالقاسم طالبی

تهیه کننده: محمد خزائی

در مرحله پیش‎تولید

 

خلاصه داستان: این فیلم به موضوع رخدادهای انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته و حوادث پس از انتخابات می‌پردازد و نقش بیگانگان و کشورهایی که در اتفاقات بعد از انتخابات دخیل بودند تم اصلی داستان است.

 

طالبی برای نگارش فیلمنامه این کار که عنوان سیاسی‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران را به آن داده، بیان کرد قصد دارد با مهدی کروبی، میرحسین موسوی، محسن رضایی، علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی، محمود احمدی‌نژاد، غلامحسین محسنی اژه‌‌ای و اسماعیل احمدی‌مقدم گفت‌وگو کند که در ادامه خبر صحبت سه ساعته او با محسن رضایی انتشار پیدا کرد. طالبی در اظهار نظری کوتاه در مورد این گفت‌و‌گو بیان کرد: « در همین حین، در حال رایزنی برای گرفتن وقت از سه نامزد دیگر این انتخابات هستیم»


 

پایان‌نامه

کارگردان: حامد کلاهداری

تهیه کننده: روح‌الله شمقدری (موسسه مرآت هنر(

نویسنده: هادی کلاهداری

در مرحله تدوین

بازیگران: داریوش ارجمند، کامرا تفتی، امیر آقایی،‌محمدرضا شریفی‌نیا، حامد کمیلی، بهاره افشاری، جمشید هاشم‌پور و میلاد کیمرام.

دستیار کارگردان: سیاوش کلاهداری و مدیر تولید: رحمت عبدالله‌زاده.

خلاصه داستان پایان نامه: موضوع فیلم درباره استاد دانشگاهی است که دارای فعالیت‌های جاسوسی و ارتباط با بیگانه است. ارتباط او با چهار دانشجویی که با این استاد پایان‌نامه دارند بخشی از اتفاقات فیلم را رقم می‌زند. این پایان‌نامه بهانه‌ای می‌شود برای ورود این دانشجویان به دنیای پر خطر سیاست.

 

ارتباط داستان فیلم و نقش لیلا اوتادی به ندا آقاسلطان مسئله‌ای بود که حواشی بسیاری برای این فیلم به وجود آورد و در پی انتقادات بسیار کاربران سایت‌های مختلف از این حضور، روابط عمومی پروژه سینمایی پایان نامه اعلام کرد که نقش اوتادی هیچ ربطی به ندا آقا سلطان ندارد و گرچه بستر وقوع داستان فیلم چند ماه پس از انتخابات سال گذشته است؛ ولی اصولا این فیلم پلیسی- اجتماعی بوده و به این موضوع نمی پردازد.

حامد کلاهداری در واکنش به اخبار منتشر شده در مورد نقش لیلا اوتادی گفت: «انتشار چنین خبرهایی فقط باعث سرخوشی گروه سازنده شده است. داستان این فیلم هیچ ربطی به ماجرای ندا آقا سلطان ندارد و داستان فیلم یک واقعه پلیسی اجتماعی است. لیلا اوتادی در فیلم نقش دانشجویی که در رشته باستان‌شناسی تحصیل می‌کند را بازی می‌کند و چون دیر به کلاس می‌رسد نمی‌تواند استاد خود را ببیند و به دنبال او می‌گردد. هر چند داستان این فیلم در روزهای پس از انتخابات می‌گذرد اما به هیچ عنوان ربطی به حوادث بعد از انتخابات ندارد و درام یک درام تخیلی است که در قالب یک ماجرای پلیسی اجتماعی تعریف می‌شود.

جدایی امیر آقایی از این فیلم یکی از حواشی آن بود که کلاهداری در این زمینه اظهار داشت: « امیر آقایی اولین بازیگری بود که قرار داد بست و شخصا به دلیل جذابیت داستان اصرار به بازی در «پایان نامه» داشت اما نکته‌ای که برای من عجیب بود استقبال همه عوامل و بازیگران از تغییر ایشان بود که فکر می‌کنم این موضوع قابل تأمل باشد.»

این کارگردان جوان همچنین در مورد بازیگر با سابقه تئاتر گفت: «در مجموع خوشالم که امیر آقایی از جمع بازیگران «پایان نامه» جدا شد چرا که احساس می‌کنم لباس این فیلم برتن آقایی گشاد بود.»

 

 

 

آف

کارگردان: احمد کاوری

تهیه کننده: اردشیر ایران‌نژاد

در مرحله پیش تولید

مدیر فیلمبرداری: حسن پویا و مدیر تولید: طاهر امانی.

 

خلاصه داستان: این فیلم داستان کسی است که بعد از گذشت روزهای انتخابات به دنبال بازپس‌گیری آنچه که از دست داده می‌رود.

 

اوری در مرداد ماه اعلام کرد به دنبال سرمایه‌گذاری برای ساخت این فیلم سینمایی است و تاکید کرد تا زمان ساخت همچنان فیلمنامه را مورد بازنویسی قرار خواهد داد.

با اینکه کاوری اعلام کرده بود فیلم را برای حضور در بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر آماده می‌کند، اما حضور آن در جشنواره با توجه به جریان تولید آن بعید به نظر می‌رسد.

 

 

نامزد تقلبی

 

نویسنده و کارگردان: ماشاء‌الله شاهمرادی‌زاده

تهیه کننده: ابراهیم اصغری

در مرحله پیش تولید

خلاصه داستان: داستان شخصیت‌هایی که با تغییر شرایط از برخی ارزش‌ها سوء استفاده می‌کنند.

این فیلم موضوعات مربوط به انتخابات را با رویکردی کمدی مورد توجه قرار می‌دهد.

تهیه‌کننده این فیلم سینمایی در توضیح آن گفت: «فیلم طنزی سیاسی است و به موضوعات قبل از انتخابات می‌پردازد و نگاهی به سؤاستفاده های برخی از افراد از دوران دفاع مقدس دارد. فیلم به گونه‌ای است که به راحتی با مخاطب ارتباط برقرار خواهد کرد.»

 

 

 در همین رابطه بخوانید:

چهار فیلم از حوادث انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری در دست ساخت

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر