سیدنی لومت درگذشت


سیدنی لومت خالق آثار بزرگی چون 12 مرد خشمگین، بعدازظهر سگی و شبکه درگذشت.

به گزارش آکادمی هنر سیدنی لومت کارگردان آمریکایی در سن 86 سالگی  به علت عوارض برآمده از سرطان خون درگذشت.لومت 4 بار برای  کارگردانی آثاری چون 12 مرد خشمگین، بعدازظهر سگی، شبکه و حکم و یک بار برای فیلمنامه شاهزاده شهر نامزد جایزه اسکار شده بود که سرانجام در سال 2005 اسکار افتخاری نصیب او شد.

 

 سیدنی لومت sidney lumet

سیدنی لومت کار هنری‌اش را در نیویورک اما خارج از محفل تئاتر برادوی آغاز کرد و به‌زودی به یکی از کارآمدترین کارگردانان تلویزیون تبدیل شد. او در سال ۱۹۵۷ اولین اثر سینمایی خود با نام ۱۲ مرد خشمگین (که اغلب بعنوان بهترین اثرش هم شناخته می‌شود) را ساخت. یکی از نتایج ساخت این فیلم شناخته شدن لومت به عنوان سردمدار اولین گروه کارگردانان تلویزیونی که با موفقیت به سینما پیوستند بود.

 

لومت یکی از پرکارترین کارگردانان سینمای دوران مدرن است و میانگین ساخته‌های او از سال ۱۹۵۷ به این سو رقمی بیش از ۱ می‌باشد. لومت به واسطهٔ توانائی در جذب بازیگران بزرگ به پروژه‌هایش شناخته شده‌است. نگرش او به مسائل مالی پروژه‌ها، هدایت درست هنرپیشه‌ها، داستان سرایی قوی و استفاده از دوربین به‌عنوان ابزاری در جهت تاکید بر تم اثر، نقاط قوت او هستند.

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر