اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

«درخت زندگی» ساخته ترنس مالیک بالاخره در جشنواره کن


فیلم درخت زندگی - فیلم The Tree of Life ساخته ترنس مالیک

داستان فیلم درخت زندگی The Tree of Life و از آن بیشتر کارگردانش بسیار جالب است. سال 2010 در شصت و سومین دوره جشنواره فیلم کن قرار بود درخت زندگی ساخته ترنس مالیک به عنوان فیلم اختتامیه به نمایش درآید اما او برخلاف وعده فیلمش آماده نشد. تیری فرمو مدیر این جشنواره اعلام داشت آن‎ها حتی هزینه هتل او را پرداخت کرده‎اند و از آن‎جا که فیلم در این مدت نمایش نیافته بود مالیک قول داد فیلمش را تا جشنواره کن اکران نکند. اما خود کارگردان هم خصوصیات عجیبی دارد. او با اینکه اولین فیلمش را سی و هشت سال پیش ساخته است اما درخت زندگی پنجمین اثرش می‎باشد. مالیک با این‎که فیلم‎های موفقی را ساخته است اما به یکباره از نظرها غیب می‎شده و سال‎ها بعد با اثر دیگری بازمی‎گشته است. او با روزهای بهشت Dayes of Heaven در سال 1979 در جشنواره کن حاضر شد و جایزه بهترین کارگردانی را از ان خود کرد اما به یکباره تا بیست سال بعد خبری از او نبود. او در 1998 فیلم خط باریک قرمز The thin red line را ساخت و برنده خرس طلایی برلین و کاندید اسکار شد اما باز هم بین این اثر و فیلم بعدی هفت سال طول کشید. در هر بار بازگشت مشتاقان زیادی منتظر دیدن فیلم او هستند.

درخت زندگی یک درام فانتزی است که در آن زندگی خانواده‎ای در دو عصر دهه پنجاه قرن بیستم و دهه اول قرن بیست و یک به تصویر کشیده شده است. جک یکی از سه پسر این خانواده است که بیماری در کودکی دارد که مشکلات مختلفی برایش به بار می‎آورد. او در رابطه با خانواده‎اش دچار چالش می‎شود گرچه خانواده سعی دارند به او بفهمانند که اهمیت زیادی برایش قائل هستند. پس از چند دهه جک در میانسالی در دنیایی مدرن قرار دارد و حس می‎کند با این دنیا کاملا بیگانه است. او حس می‎کند گذشته‎اش در همان سال‎ها جا مانده است و به نوعی از سرگشتگی‎اش رنج می‎برد و در این حال سعی می‎کند با زندگیش کنار بیاید و پدرش را که مسبب رنجش کودکیش می‎دانسته ببخشد.

در این فیلم که مالیک خود آن را به رشته تحریر درآورده است ستارگانی چون برد پیت (در نقش پدر جک)، شان پن (در نقش جک میانسال) در کنار جسیکا چاستین، فیونا شاو و برایدن ویسنهانت ایفای نقش کرده‎اند. درخت زندگی در همین ماه –ماه می- در اغلب نقاط دنیا اکران خواهد شد.

 


 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما