اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

10دلیل برای اینکه بتوان گفت 2014، سال بسیار خوبی برای بازیگران زن بوده است


 

اگر به گیشه‌ی فروش فیلم‌های سال 2014 نگاه کنیم، مانند همیشه ابرقهرمان‌های مردی را می‌بینیم که علیه هیولاهای گرافیکی می‌جنگند، همان چیزی که از افسانه‌ها و شخیصت‌هایی هم‌چون کاتنیس اوردین (قهرمان بازی گرسنگی) انتظار می‌رود. در حالی که زنان همواره در سایه‌ی این قهرمانان قرار داشته‌اند، فیلم «سه سال» با یک ابرقهرمان زن ما را غافل‌گیر می‌کند. اما زمانی که منتظر یک «زن شگفت‌انگیز» هستیم، شخصیت‌هایی هم‌چون چریل استرید، دونا استرن و نانی آن‌چنان پیچیده ظاهر می‌شوند که مردان در سایه‌ی آنان به حاشیه رانده می‌شوند. یا این‌که فیلم‌سازان زنی هم‌چون آوا دوورنی، آنا لیلی امیرپور و جینا پرنس بیتوود را می‌بینیم که فیلم‌هایشان را در ژانرهای مختلف و با فرم‌هایی جسورانه ساخته‌اند.


امسال یکی از بهترین سال‌های ممکن در گیشه برای زنان بوده است. اینجا به 9 فیلم و یک بازیگر زن، که بازی چشم‌گیری ارائه داده است، اشاره می‌کنیم که گواه این مدعا هستند.


1. “The Babadook” «بابادوک»


مهارت جنیفر کنت در اولین کارش به عنوان کارگردان ستودنی است. تمام تنش‌ها درست سر جای خود قرار دارند، در آغاز با خانه‌ای معمولی و آرام مواجه هستیم که سپس به یک جهنم بدل می‌شود. پیش از هر چیز با فیلمی در ژانر وحشت سر و کار داریم که یک رابطه‌ی رو به گسست را بین مادر و پسر به تصویر می‌کشد. عمل‌کرد تسی دیویس در نشان دادن تمام مسئولیت‌ها، لذت‌ها و دغدغه‌های مادرانه خیرکننده است. در ژانری که معمولاً تنها کارکرد زن، با حضوری نیمه‌برهنه‌، به افزایش جذابیت فیلم خلاصه می‌شود، کنت، وحشتی زنانه و غیرمعمول به آن می‌بخشد.


2. “Beyond the lights” «ورای روشنایی‌ها»


این فیلم نه تنها اولین حضور جینا پرنس بیتوود پس از «زندگی مخفی زنبورهای عسل» در سال 2008، پشت دوربین است و نه تنها یکی از دو عملکرد موفق او (بعد از بل) به شمار می‌رود، بلکه رویکردی است که روابط پیچیده‌ی یک زن را با مادرش، کارمندانش و خودش نشان می‌دهد.


3. “A girl walks home alone at night” «دختری که شب تنها به خانه می‌رود»


مانند بسیاری از فیلم‌های دیگر این لیست، «دختری که شب تنها به خانه می‌رود»، فیلم خون آشامی وسترن ساخته‌ی آنا لیلی امیرپور، کارگردان ایرانی- آمریکایی، به هیچ از فیلم‌هایی که تاکنون دیده‌اید شباهت ندارد. ایده‌ی ساخت فیلمی که شخصیت اصلی آن دختر خون‌آشام نوجوانی با چادر و اسکیت باشد، به ذهن چه کسی قبل از او خطور کرده بود؟


4. “Gone girl” «دختر ناپدید شده»


دلیل حضور این فیلم در بین 20 فیلم پرفروش سال گذشته، نه بازی درخشان روزاموند پایک و نه فیلم‌نامه‌ی پرپیچ و تاب و فوق‌العاده‌ی گلیان فلین بلکه اساساُ پرداختن به مفهوم زن‌ستیزی در جامعه‌ی معاصر است.

 

 

5. “Obvious child”

 

 

ما در حال حاضر نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم که “Obvious child” در آینده می‌تواند چه تأثیری بر زنان جوانی داشته باشد که به راحتی به داشتن شریک‌های جنسی متعدد و پیامدهایی هم‌چون سقط جنین تن می‌دهند. بیان پیچیده و طنزآمیز، رومنس متفاوت و قهرمان زنی که جنی اسلیت نقش آن را ایفا می‌کند، “Obvious child” را از فیلم‌های مدرنی که سقط جنین را انتخابی بی‌خطر و مطمئن نشان می‌دهند، متمایز می‌کند. در صدر تمام نقاط قوت این فیلم، می‌توان آن را یک کمدی رمانتیک قوی در سال گذشته دانست.

 

 

6. “Selma” «سلما»

 

 

در این فیلم، یک کارگردان هندی را می‌بینیم که پشت دوربین قرار گرفته و ایده‌ای آمریکایی را به کار می‌گیرد. فیلم‌نامه با تأکید بر مشارکت زن در جنبش‌های احقاق حقوق شهروندی و جامعه‌ای است که با مارتین لوتر کینگ‌ها احاطه شده است. سلما لزوماً یک فیلم زنانه نیست و آنچه که کار آوا دوورنی را برجسته می‌سازد، این است که یک کارگردان توانسته است یک فیلم قوی در مورد یک زن بسازد.

 

 

7. “Still Alice”

 

 

جولیان مور به دلیل عملکرد فوق‌العاده‌ی خود در این درام، یکی از امیدهای اسکار امسال است، اما با این وجود کارنامه‌ی کاری او در سال گذشته در مجموع ضعیف ارزیابی شده است. البته این دوگانگی سبب نمی‌شود که بازی منحصربه‌فرد مور را، در فیلمی که بار اصلی آن به دوش اوست، نادیده بگیریم، درامی آرام و تأمل‌برانگیز که به ندرت نمونه‌ای مشابه آن دیده شده است. نگفته نماند که کریستین استوارت نیز بهترین بازی خود را در نقش دختر آلیس ارائه کرده است.

 

 

8. تیلدا سوینتون

 

 

اگر به کارنامه‌ی کاری این بازیگر نگاه کنیم، به نقش‌های متفاوتی برمی‌خوریم که توانسته مخاطبان زیادی را به خود جلب کند، نقش‌هایی که کم‌تر زنی از عهده‌ی ایفای آنها برآمده است: خون‌آشامی فناناپذیر در نقش مقابل تام هیدلستون، نقش زن میان‌سالی که کنار رالف فین قرار می‌گیرد و فرمانده‌ی تمام‌طلبیتی با بیانیه‌های کوبنده.

 

 

9. “We are the best” «ما بهترین هستیم»

 

 

موسیقی، خصوصاً موسیقی راک، سال‌ها قلمرو اختصاصی مردان بوده است. دیدن سه دختر دوازده ساله‌ای که گیتار می‌زنند و روابط دوستانه و مدل موهایشان مانند پسرهاست، می‌تواند برای همه جالب توجه باشد.

 

 

10. “Wild” «وحشی»

 

 

تاکنون چندبار پیش آمده است که دیده یا خوانده باشیم که مردی برای این‌که خودش را پیدا کند به طبیعت بکر پناه برده باشد؟ یا چند بار به داستان‌هایی برخورده‌ایم که مواجهه‌ی یک زن با طبیعت را روایت کند؟ ریز وایترسپون این شانس را داشته است که چنین نقشی را ایفا کند. «وحشی» داستانی زنانه است که به ندرت مشابه آن را بر روی پرده‌ی نمایش دیده‌ایم.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما