اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

حراج دست‌نویس اورسن ولز از فیلمنامه‌ی «همشهری کین» در کالیفرنیا

 

نسخه‌ی دست‌نویس «اورسون ولز» از فیلمنامه «همشهری کین» در کالیفرنیا به حراج گذاشته می شود.

 

 به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر و به نقل از گاردین، سه نسخه دست‌نویس از فیلمنامه این اثر وجود دارد که روز ۳۰ سپتامبر چکش حراج خواهد خورد. اولین دست‌نوشته فیلمنامه این کار که در سال ۱۹۴۰ مشترکا توسط ولز و «هرمن منکوویچ» با نام «آمریکایی» به نگارش درآمده هم در این حراجی عرضه می‌شود. قیمت تخمینی این نسخه بین ۲۰ تا ۳۰ هزار دلار تعیین شده است.

 

ولز که این فیلم را کارگردانی کرد و خودش هم در آن نقش‌آفرینی کرد، در این فیلم به ظهور و سقوط یک غول صنعت نشر پرداخته است. او زمان ساخت این فیلم در سال ۱۹۴۱ تنها ۲۵ سال داشت.

 

در حاشیه نسخه شخصی ولز یادداشت‌های این چهره هنری‌، نکاتی درباره کارگردانی و طراحی زاویه دوربین‌ها دیده می‌شود. این فیلمنامه ۱۵۶ صفحه‌ای امضای بسیار از عوامل ‌«همشهری کین» را به همراه دارد و روی آن تاریخ ۱۶ جولای ۱۹۴۰ درج شده است.

 

به گزارش گاردین‌، در این حراجی یک نسخه نادر ۴۹ صفحه‌ای از نمایش رادیویی مریخی‌ها با عنوان «جنگ دنیاها» مربوط به سال ۱۹۳۸ هم وجود دارد که اقتباسی از داستان علمی- تخیلی اچی جی ولز است و شامل یک نامه عذرخواهی از سوی شبکه سی‌بی‌اس به عنوان پخش کننده آن به دلیل وحشت عظیمی که از پخش آن به وجود آمد، هم هست. این همان متنی است که ولز با اجرای آن هراس شدید حمله مریخی‌ها به زمین را برای شنوندگان ایجاد کرد. ارزش این دست نوشته ها ۲۰ تا ۳۰ هزار دلار تعیین شده است.

 

یک فیلمنامه نوشته شده با ماشین تحریر با یادداشت‌هایی از ولز برای نسخه تلویزیونی «همشهری کین» نیز که مربوط به دهه ۱۹۵۰ است، در این میان موجود است که برای آن هم ۲۰ تا ۳۰ هزار دلار پیش‌بینی فروش شده است.

 

یادداشت‌های دیگری از اورسن ولز، قراردادها، عکس‌ها، استوری بوردها و دست نوشته‌های مربوط به فیلم‌های در حال تولیدش هم در این مجموعه وجود دارد.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما