اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

«جوخه انتحاری» با وجود افت ۶۷ درصدی هنوز اول است

 

جوخه انتحاری

 

فیلم کمیک استریپی و جدید «جوخه انتحاری» که سرشار از آدم های بد و کاراکترهای منفی داستان های کمیک بوکی است و در هفته اول اکرانش با رکوردی ستودنی صدرنشین جداول فروش در آمریکای شمالی شده بود، این هفته نیز جایگاهش را در صدر جدول حفظ و تثبیت کرد اما ۳/۶۷ درصد تنزل در فروش داشت و در نتیجه از ۷/۴۳ میلیون دلار پولسازی فراتر نرفت.

 

به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر و به نقل از گاردین این فیلم با احتساب سودسازی فوق العاده اش در هفته پیش اینک ۸/۲۲۲ میلیون دلار در آمریکا و کانادا فروخته که رقم جالب توجهی است. حضور برخی ستاره های نامدار سینما مثل ویل اسمیت در این فیلم بر جاذبه های آن افزوده است و این اصولا اولین باری است که در جمع فیلم های «ترکیبی» کمیک بوکی، کاراکترهای بد این داستان ها نیز مجالی مناسب و در کنار یکدیگر برای خودنمایی می یابند.

 

۱۶ درصد بالاتر از سال پیش

 


هفته ای که سپری شد، با اکران برخی فیلم های جدید و اولین هفته نمایش آنها همراه شد و این آثار عبارت بودند از: «میهمانی سوسیسی» که یک کارتون تازه از شرکت سونی پیکچرز است، «اژدهای پیت» که انیمیشنی محصول والت دیسنی است و فیلم درام ـ کمدی «فلورانس فاستر جنکینز» که مریل استریپ معروف و بزرگ در آن رل یک خواننده اپرا را بازی می کند که بر اساس برخی نظرها و ایده ها بدترین خواننده زن اپرای تاریخ بوده است و از قضا نه چهره ای خیالی بلکه تاریخی و حقیقی است. این فیلم ها به ترتیبی که نام شان آمد در جدول پرفروش ترین های آمریکا و کانادا به ترتیب حائز رتبه های دوم، سوم و هشتم شدند و مهمتر این که کمک کردند ۱۲ فیلم صدر جدول مجموعا ۸/۱۵۷ میلیون دلار سودسازی کنند که این ۱۶ درصد بیشتر از رقم پولسازی ۱۲ فیلم برتر در همین مقطع زمانی از سال گذشته است.

 


«مهمانی سوسیسی» در خط «تد»

 


«میهمانی سوسیسی» در رل کسب رتبه دوم جدول این هفته ۶/۳۳ میلیون دلار پولسازی کرد و این در حالی بود که بیش از ۳ هزار سالن را در سطح آمریکا و کانادا در اختیار داشت. قبل از شروع نمایش این فیلم توقعات اقتصادی موجود از آن در سطحی متوسط و تا حدی محافظه کارانه بود ولی این فیلم همانند قسمت دوم فیلم «تد» که آغازی ۵/۳۳ میلیون دلاری در سال پیش داشت، عمل کرد. تفاوت محسوس بین دو فیلم که البته به نفع «میهمانی سوسیسی» عمل می کند، این است که بودجه ساخت «تد ۲» به ۶۸ میلیون دلار می رسید اما هزینه تولید این فیلم جدید از ۱۹ میلیون دلار فراتر نمی رود و این بدین معناست که در معادلات تجاری و تناسب بندی های موجود «میهمانی سوسیسی» موفق تر از «تد ۲» تلقی می شود. در ادامه روند قیاس دو فیلم باید متذکر شد که «تد» در هفته دوم نمایش اش ۶۵ درصد تنزل در فروش داشت و بعید است که برای این فیلم تازه نیز نزولی از این دست شکل نگیرد و اصولاً در سالهای اخیر تعداد فیلم هایی از این قبیل که یک هفته دوم توام با نزول های سنگین در گیشه ها را داشته اند، اندک نبوده است.

 


«اژدهای پیت» در مسیر فیلم اسپیلبرگ

 


«اژدهای پیت» که پیشتر هم نامش آمد و رده سوم جدول فروش آمریکای شمالی را به خود اختصاص داد و در این راه ۲۱ میلیون دلار پولسازی کرد، نه یک کار اوری ژینال بلکه بازسازی یک فیلم کلاسیک سال ۱۹۷۷ شرکت والت دیسنی با همین نام است که سران فعلی این شرکت صلاح دیده اند پس از ۳۹ سال آن را بازسازی کنند. با این حال آغاز اکران این فیلم و نوع برخورد کارشناسان با آن تا حدی یادآور سرنوشت «The BFG» دیگر محصول جدید و اخیر والت دیسنی است که دو ماه پیش اکران شد و در بدو اکران ۷/۱۸ میلیون دلار پولسازی کرد. سرشکن کردن تماشاگران دو فیلم و تعیین درصدهای سنی و جنسی آنها هم خبر از تشابه نسبی این دو فیلم با یکدیگر می دهد. بر این اساس ۴۷ درصد از بینندگان هفته اول «اژدهای پیت» مرد و ۵۳ درصد زن بوده اند و ۳۳ درصد از کل تماشاگران زیر ۱۲ سال سن داشته اند که رقم دوم ۶ درصد بیشتر از آمار مربوطه در مورد «The BFG» است. در مجموع باید متذکر شد عملکرد «اژدهای پیت» در این مقطع و تا این لحظه ضعیف تر از «The BFG» نشان می دهد که کار استیون اسپیلبرگ بوده و دارای یک داستان فانتزی است. اینها به ما می گوید اگر «اژدهای پیت» بتواند قدری از هزینه تولید ۶۵ میلیون دلاری اش فراتر رود، موفقیتی قابل قبول برایش خواهد بود و آن گاه می تواند به حاصل کارش در آن سوی مرزها و در قاره هایی بجز آمریکای شمالی دل ببندد و سودهایش را در چنان جاهایی بجوید.

 


یورش استریپ به سوی یک اسکار تازه

 


دیگر فیلم تازه اکران شده این هفته آمریکا همان طور که پیشتر نامش آمد، «فلورانس فاستر جنکینز» است که اگر ملاحظات طبیعی و محاسبات قبلی در مورد آن اعمال می شد باید در پاییز سال پیش اکران می شد اما پارامونت که کمپانی سازنده آن است زمان پخش را با تاخیری ۱۰ ماه و نیمه به اواخر تابستان امسال موکول کرد تا شانس مریل استریپ ۶۶ ساله برای تصاحب اسکار برترین بازیگر زن نقش اول امسال و بهتر بگوییم جهت کاندیدایی مجدد در این رده بیشتر باشد و اکران دیرهنگام این فیلم بر میزان تاثیرگذاری آن بر اذهان مردم بیافزاید. این فیلم در بدو نمایش اش ۵۸/۶ میلیون دلار در گیشه ها پولسازی کرد. این میزان پولسازی با مقدار فروش «ریکی و فلش» دیگر فیلم نیمه موزیکال استریپ که سال پیش در همین موقع اکران شد و شروعی ۶/۶ میلیون دلاری داشت، تقریباً برابری کرد. آن فیلم که ساخته جاناتان دمی بود، بیشتر از ۸/۲۶ میلیون دلار فروش در سطح آمریکا و کانادا نفروخت و «فاستر جنکینز» هم اگر از این رقم عبور کند، فاصله و تفاوت موجود احتمالا چشمگیر نخواهد شد. بهر روی از تماشاگران هفته اول فیلم «فاستر جنکینز» ۶۱ درصد زن و ۳۹ درصد مرد بوده اند و ۹۷ درصد از آنها بیش از ۲۵ سال سن داشته اند تا ثابت شود تم و موضوع فیلم بیشتر برای میانسالان و مسن ها جذاب است و نه برای طبقه سنی جوان که سرنوشت و فرجام زنان هنرمندی از این دست و یک خواننده اپرای ناکام حتی اگر استریپ با سابقه ۱۹ بار کاندیدایی اسکار در جلد او فرو رفته باشد، برایش چندان مهم نیست.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما