اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

ادعای جدید تیپی هدرن مبنی بر تعرض جنسی هیچکاک به او در دهه‌ی 60

 


تیپی هدرن ستاره‌ی دو فیلم «پرندگان» و «مارنی» آلفرد هیچکاک به تازگی کتاب خاطرات خود را منتشر کرده و سخنان جدیدی در مورد رابطه‌ی پرتنشش با این فیلمساز مشهور تاریخ سینمای جهان نقل کرده است.


به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر و به نقل از ورایتی؛ تیپی هدرن به تازگی کتاب خاطرات خود را چاپ کرده و در آن از رابطه‌ی پرتنشش با آلفرد هیچکاک پرده برداشته است. البته این اولین باری نیست که هدرن در باب این بخش از زندگانی‌اش سخن می‌گوید؛ او در طی این سال‌ها به ویژه پس از مرگ هیچکاک در دهه‌ی 1980 میلادی بارها از کینه‌ی عمیق خود نسبت به هیچکاک سخن گفته است. و اینکه چون هرگز به او روی خوش نشان نداده آینده‌ی بازیگریش توسط هیچکاک نابود شده است.

 

در این کتاب هدرن این بار شدیدتر از همیشه به این فیلمساز بزرگ حمله کرده است. او هیچکاک را متهم کرده که در طول دو همکاری عمده‌اش با این فیلمساز، از سوی او مورد تعرض جنسی قرار گرفته است. ادعایی که البته می‌تواند اندکی برای هدرن مسئله ساز شود. "من به تازگی از نیویورک به ال ای آمده بودم. گویا هیچکاکمرا در یک آگهی تلویزیونی دیده و پسندیده بود. یک روز از یک دفتر سینمایی مشهور به من زنگ زدند و خواستند که برای انجام یک تست به دفتر ان‌ها بروم. بسیار خوشحال شدم. آن موقع نمی دانستم کارگردانی که چهره مرا پسندیده هیچکاک است. آن موقع تازه از پیتر [گریفیث] جدا شده بودم. رفتم، تست را دادم. قبول شدم. اما این آغاز مصیبت‌های آتی من بود" این‌ها را هدرن در کتابش نوشته است.

 

"از همان اولین برخوردم با هیچکاک متوجه رفتار غریب او شدم. او دوست نداشت من توی صحنه زیاد با مردی گرم بگیرم. بی دلیل تحت فشارم قرار می‌داد. اما تا اینجای کار مشکلی نبود. حتی زمانی که قضییه‌ی سکانس حمله پرندگان پیش آمد من هیچ واکنشی به رفتارهای او نداشتم. تا اینکه یک بار خواست که شخصاً با اتومبیل لیموزین خودش مرا به خانه‌ام برساند... و همانجا بود که سعی کرد مرا ببسود. البته من ممانعت کردم. افتضاح بود. شوکه شده بودم" هدرن می‌گوید که این‌ حوادث مربوط است به پشت صحنه‌ی فیلم پرندگان. دو سال بعد هدرن طبق قراردادی که با شرکت تهیه‌کنندگی هیچکاک داشت مجبور شد در فیلم بعدی استاد؛ «مارنی» نیز بازی کند. "در پشت صحنه‌ی مارنی او [هیچکاک] دفتر کارش را عمداً کنار اتاق پرو لباس چید. او یکبار نابهنگام وارد اتاق پرو شد و سعی کرد که با دستانش مرا بگیرد. باورم نمی شد ..." هدرن نوشته که تاکنون این مسائل را برای کسی بازگو نکرده است چون می‌دانسته است که طرح چنین ادعاهایی از سوی او می‌تواند بسیار مسئله ساز شود. البته همانطوری که اشاره شد این اولین باری نیست که هدرن در باب رابطه‌اش با هیچکاک سخن می‌گوید. او در مستند «دختر» (2012) که فیلمی در باب رابطه‌ی پرتنش او با هیچکاک بود پرده از رفتارهای غریب هیچکاک با خود برداشته بود. این سخن معروف هدرن در آن فیلم بود. "او زندگی هنری مرا نابود کرد. هیچوقت نمی‌بخشمش. او مشکلات روحی روانی فراوانی داشت!"

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما