اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

اکران فیلمی مستند درباره بنیانگذار ویکی‌لیکس؛ جولین آسانژ

 

 

به زودی مستندی ساخته لورا پویترس، فیلمساز آمریکایی، درباره جولیان آسانژ در سینماها به نمایش درمی‌آید. افشاگر اقدامات آمریکایی‌ها در دو جنگ عراق و افغانستان از ۵ سال پیش در سفارت اکوادور در لندن پناه گرفته است.


لورا پویترس به خاطر تهیه فیلم مستند «شهروند چهار» (Citizenfour) درباره ادوارد اسنودن، همکار سابق دستگاه امنیتی آمریکا، برنده جایزه اسکار شد. اکنون همین فیلمساز آمریکایی زندگی جولیان آسانژ، پایه‌گذار ویکی‌لیکس را به تصویر کشیده است. فیلم مستند جدید او «ریسک» (Risk) نام دارد. قرار است این مستند نخست در سینماها به نمایش درآید و سپس توسط فرستنده آمریکایی شو تایم پخش شود. به گفته این فرستنده، پویترس از ۶ سال پیش ساختن «ریسک» را شروع کرده، رابطه‌ای نزدیک با ویکی‌لیکس داشته و توانسته داستان افشاگری‌های این پلاتفرم را از درون دنبال کند.

 

جولیان آسانژ از ۵ سال پیش در سفارت اکوادور در لندن به سر می‌برد. او از بیم آنکه به سوئد و از آنجا به آمریکا تحویل داده شود تا آینده‌ای نامعلوم در آنجا پناه گرفته است. دستگاه قضایی سوئد از این کنش‌گر سیاسی ۴۵ ساله که متهم به تجاوز جنسی شده بود بازجویی کرد. آسانژ گفته است که اتهام تجاوز که علیه او اقامه شده، با انگیزه‌های سیاسی صورت گرفته است.

 

افشاگری‌های آسانژ درباره آمریکا

 

ویکی‌لیکس در طول ۵ سال گذشته حدود صدهزار سند منتشر کرده که از جمله درباره عملیات و اقدامات نیروهای نظامی آمریکا در جنگ‌های عراق و افغانستان بوده است. 

 

به همین علت آسانژ و ویکی‌لیکس خشم دولت آمریکا و پیمان ناتو را برانگیخته‌اند. برادلی مانینگ، سرباز آمریکایی که اسنادی را به ویکی‌لیکس رد کرده بود و در این میان با هویت زنانه و با نام چلسی مانینگ زندگی می‌کند، به ۳۵ سال زندان محکوم شده است. مدت محکومیت او با موافقت باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا، کاهش یافت.

 

مانینگ حدود یک ماه دیگر، پس از ۶ سال حبس انفرادی، از زندان آزاد خواهد شد.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما