اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

جرج رومرو؛ پدرخوانده‌ی سینمای زامبی درگذشت

 

 

جرج رومرو فیلمساز امریکایی که از او به عنوان یکی از اساتید و اسطوره‌های سینمای وحشت یاد می‌شد و با فیلم «شب مردگان زنده» ژانر فیلم‌های زامبی را ابداع کرده بود، روز یکشنبه 16 ژوئیه در 77 سالگی درگذشت. به گزارش ورایتی، در بیانیه مدیر برنامه‌های رومرو آمده که او در خانه‌اش هنگامی که خواب بود و بعد از مدت کوتاهی جدال با سرطان ریه از دنیا رفت.


رومرو فیلم «شب مردگان زنده» را در سال 1968 با بودجه 114 هزار دلاری ساخت که نه تنها به فروش حیرت‌انگیز 30 میلیون دلاری رسید، بلکه خیلی زود به یک «فیلم کالت» تبدیل شد. این فیلم سیاه و سفید که از مهم‌ترین آثار سینمای وحشت در تاریخ سینما شناخته می‌شود، درباره گروهی از شخصیت‌ها بود که در مزرعه‌ای در پنسیلوانیا مورد هجوم تعداد زیادی از زامبی‌ها قرار می‌گرفتند.



او بعد از این موفقیت، سه فیلم ساخت که نتوانستند به اندازه «شب مردگان زنده» محبوبیت به دست بیاورند. در سال 1977 او فیلم «مارتین» را درباره خون‌آشام‌ها ساخت که تاحدی موفق‌تر بود. اما رومرو به دل زامبی‌ها برگشت و فیلم «سحرگاه مردگان» را با نیم میلیون دلار بودجه ساخت که 55 میلیون دلار فروش کرد. سومین فیلم رامبی او «روز مردگان» بود که در سال 1985 ساخته شد.



در آن مقطع فیلم‌های او که موضوعش زامبی‌ها نبودند، بیشتر مورد توجه قرار گرفتند، از جمله Knightridgers و «نمایش ترسناک» که داستانش را استیون کینگ نوشته بود. او در دهه 1990 دو تجربه مشترک با داریو آرجنتو دیگر فیلمساز مشهور ژانر وحشت داشت: «نیمه تاریک» و «مشت‌زن».



رومرو قرار بود نخستین فیلم «رزیدنت اویل» بر مبنای بازی ویدیویی مشهور را هم کارگردانی کند، اما به دلیل اختلاف نظر با تهیه کنندگان کنار کشید.

 

او یک سه‌گانه زامبی دیگر هم ساخت؛ ابتدا «سرزمین مردگان» در سال 2005 که در کانادا تولید شد و در آن سیمون بیکر، دنیس هاپر و آسیا آرجنتو بازی می‌کردند و سپس «خاطرات مردگان» در سال 2008 و «بقای مردگان» در سال 2010.



این سینماگر پرکار علاوه بر فیلمسازی، روی بازی‌های ویدیویی و کتاب‌های مصور هم کار می‌کرد. جرج رومرو متولد محله برانکس در شهر نیویورک بود،‌اما پدرش کوبایی و مادرش لیتوانیایی بود. او در حالی درگذشت که از او دو فرزند به جا مانده است.



استیون کینگ نویسنده مشهور امریکایی بعد از مرگ او در توییتر نوشت: «از شنیدن خبر مرگ جرج رومرو همکار مورد علاقه و دوست خوب قدیمی‌ام غمگینم. جرج، هرگز کسی مثل تو نخواهد آمد.»

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما