اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

یکی و تنها یکی: 12 فیلم درخشان از فیلمسازانی که هرگز دیگر فیلم نساختند!

 

 


1.شب شکارچی (The Night of Hunter-1955)


چارلز لاتُن این شاهکار قدرنادیده‌اش را از روی رمانی به همین نام از دیویس گراب ساخت. او پیشتر بازیگر مشهوری بود، اما شکست همه جانبه‌ی فیلم در نظر عموم لاتُن را سرخورده و منزوی کرد آنگونه که هرگز دیگر تمایلی به فیلم ساختن از خود نشان نداد. فیلم او داستان یک واعظ مذهبی شیطان صفت به نام پل (با بازی رابرت میچم) است که برای یافتن ده هزار دلاری که شریکش هارپر-که اعدام شده-در خانه‌اش پنهان کرده، به خانواده‌ی او نزدیک شده و آن‌ها را تحت فشار روانی قرار می‌دهد، بلکه بتواند محل اختفای پول‌ها را بیابد.


2. کارناوالِ ارواح (Carnival of Souls-1962)


هرک هاروی ادعا کرده است که در طول سی سال فعالیت در سینما بالغ بر 400 فیلم ساخته است. هر چند تمام این 400 فیلم مستندهایی صنعتی و آموزشی هستند. به واقع تنها فیلم سینمایی‌ای که او ساخت کارناوال ارواح است که به عنوان یک هارورِ مستقل و به صورت دو فیلمه همراه با فیلم پیغام‌آور شیطان اکران شد. و البته توجه چندانی برنیانگیخت. هر چند بعدها به عنوان یک فیلم کالت بسیار ستایش شد. داستان فیلم در مورد زنی جوان است که پس از یک تصادف ماشین زندگی‌اش آشفته می‌شود و خودش را در پاویون کارناوالی متروکه می‌یابد.


3. وندا (Wanda-1970)


تنها ساخته‌ی سینمایی باربارا لُدن بازیگر مشهور تئاتر و سینمای آمریکا فیلمی بسیار جسورانه است درباب احوالات پریشان زنی میانسال که به طور تصادفی شیفته‌ی یک اوباش می‌شود. لُدن علاوه بر نویسندگی و کارگردانی فیلم، عهده دار نقش اصلی فیلم نیز هست. این درس آموخته‌ی پیشین اکتورز استودیو در سال ۱۹۶۸ با کارگردان مشهور آمریکایی الیا کازان که ۲۳ سال از او بزرگتر بود، ازدواج کرد؛ اما روابط آنها در سال‌های آخر زندگی‌اش به سردی گرائیده بود. لُدن که به مدت دو سال با بیماری سرطان سینه دست‌وپنجه نرم می‌کرد، سرانجام در سپتامبر ۱۹۸۰ میلادی و در حالی که ۴۸ سال سن داشت، در بیمارستان ماونت ساینای در نیویورک در گذشت.


4. بازگشت به اُز (Return To Oz-1985)


تنها ساخته‌ی سینمایی والتر مرچ؛ صداگذار و تدوینگر مشهور هالیوود و برنده‌ی دو جایزه اسکار برای فیلم‌های اینک آخرالزمان و بیمار انگلیسی، یکی از بهترین فیلم‌هایی‌ست که درباره‌ی جهان کودکان ساخته شده است. فیلم به نوعی ادامه‌ای‌ست بر فیلم جادوگر شهر اُز.


5. آخرین نفر (Der Verlorene-1951)


پیتر لوره را بیشتر به دلیل نقش آفرینی در شاهکار فریتس لانگ؛ ام می‌شناسیم. لوره بعدها به آمریکا مهاجرت و در یک سری از مشهورترین فیلم‌های دوره‌ی کلاسیک آمریکا بازی کرد. آخرین نفر تنها فیلمی است که لوره در طول دوران فعالیت سینمایی‌اش کارگردانی کرد. فیلمی در مایه‌های نوآر که داستان پزشکی را روایت می‌کند که به دلیل همکاری‌هایش با حکومت نازی آلمان تحت تعقیب است. در فیلم پیتر لوره خود نقش این پزشک نازی را بازی می‌کند.


6. دفترچه تلفن (The Telephone Book-1971)


این شاید ناشناخته‌ترین فیلم این لیست باشد. فیلمی به کارگردانی نلسون لیون؛ نویسنده‌ی کمترشناخته‌شده‌ی قطعات کمدی برای تلویزیون ایالات متحده. دفترچه تلفن داستان زندگی زنی‌ست که به طور مکرر از سوی یک مزاحم تلفنی تهدید می‌شود. این فیلم کالت در زمان اکران محدود عمومی‌اش درجه‌ی ایکس گرفت.


7. جانی تفنگ‌اش را برداشت (Johnny Got His Gun-1971)


دالتون ترومبو، این مغضوب‌ترین مرد هالیوود در دوره سیاه مک کارتیسم، در سال ۱۹۷۱ بعد از سال‌ها تلاش ناامیدانه سرانجام رمان معروف خود جانی تفنگش را برداشت؛ برندهٔ جایزهٔ پرفروش ترین کتاب آمریکایی (در سال ۱۹۳۹) را جلوی دوربین ‌برد. این فیلم به عنوان اولین کار ترومبو در مقام کارگردان مورد تحسین و تأیید منتقدان قرار گرفت، با این حال وی هرگز این تجربه را تکرار نکرد.


8. فاز چهار (Phase IV)

 

سال بس از نخستین طراحانی بود که همزمان در سه حوزه تیتراژ، پوستر سینما و کارگردانی فیلم فعالیت کرد و آثار فراوانی آفرید. تاثیر بس در گرافیک سینمای جهان انکار ناپذیر است.  بس در ۱۹۷۳ فیلم فاز چهار را کارگردانی کرد. یک هارور مستقل که علیرغم ستایش بین المللی هرگز دیگر کارگردانش را مجاب به فیلمسازی نکرد.


9. کاچ (Kotch-1971)


تنها ساخته‌ی سینمایی جک لمون، بازیگر مشهور آمریکایی که از روی رمانی به همین نام از جان پکستون ساخته شد. مشهور است که لمون ابتدا نمی‌خواست فیلم را کارگردانی کند ولی به اصرار بازیگر نقش اول فیلم؛ والتر متیو پذیرفت که برای اولین و اخرین بار پشت دوربین فیلمبرداری برود. هر چند نتیجه‌ی کار درخشان بود ولی لمون هرگز فیلم دیگری را کارگردانی نکرد. کاچ در مورد پیرمردی‌ست که پس از فرار از خانه‌ی سالمندان با یک دختر نوجوان که اتفاقی باردار شده است، همراه می‌شود.


10. ترس (Angst-1983)


یکی از محبوبترین فیلم‌های عمر گاسپار نوئه را مستندسازی ساخته است که تنها ساخته‌ی سینمایی‌اش همین یکی‌ست؛ ترس. فیلم داستان یک جانی روانی را روایت می‌کند که پس از آزاد شدن از زندان به دنبال طعمه‌ی تازه می‌گردد. فیلم در سال ۱۹۸۳ به دلیل خشونت آشکار در تمام اروپا ممنوع شد. سر انجام در سال ۲۰۱۲ به صورت بلوری در فرانسه و آلمان منتشر شد. همچنین فیلم در سال ۲۰۱۵ در ایالات متحده و کانادا پخش شد و سپس به صورت بلوری منتشر شد.


11. قاتلین ماه عسل (The Honeymoon Killers-1969)


لئونارد کسل یک اپراساز مشهور بود که در سال 1969 و با اصرار یکی از دوستانش، با اقتباس از یک داستان واقعی مربوط به جنایات یک زوج میانسال در دهه‌ی چهل میلادی، فیلمنامه‌ای نوشت به نام قاتلین ماه عسل و خود نیز کارگردانی‌اش کرد. علیرغم تمام ستایش‌ها از فیلم کسل هرگز دیگر فیلمی کارگردانی نکرد.


12. سربازان یک چشم (One-Eyed Jacks-1961)


این وسترنی‌ست که ساخت آن ابتدا به استنلی کوبریک پیشنهاد شده بود اما او آن را نپذیرفت تا در نهایت مارلون براندو کارگردانی‌اش را برعهده بگیرد. نسخه ای که مارلون براندو آن را برای اکران در نظر گرفته بود 5 ساعته بود اما در تدوین نهایی این مدت به 142 دقیقه رسید. سربازان یک چشم با اینکه در گیشه به موفقیت رسید اما مارلون براندو همیشه از تصمیم کمپانی پارامونت بابت کوتاه کردن زمان فیلم گله می‌کرد. او هرگز دیگر فیلمی کارگردانی نکرد.

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما