اثر جنجالی نانی مورتی در جشنواره کن 2011


نانی مورتی از کارگردانان برجسته سینمای ایتالیا که در کشورمان شاید به دلیل خرید حق پخش فیلم جدایی نادر از سیمین معروف باشد اثر جنجالی خود را به شصت و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم کن خواهد برد. مورتی یکی از پیشکسوتان جشنواره کن محسوب می‎شود. او برای ششمین بار است که در این رقابت مهم شرکت خواهد کرد که پیش از این نخل طلای کن را در سال 2001 برای اتاق پسرها La stanza del figlio و جایزه بهترین کارگردانی را در سال 1994 برای دفتر خاطرات دوستداشتنی Caro diario کسب کرده است.

فیلم We Have A Pope - فیلم ما یک پاپ داریم

ما یک پاپ داریم We Have a Pope درباره‎ی یک کشیش عالی رتبه و پیر است که به دنبال یک بیماری و وحشت از مرگ، سراسیمه به سراغ یک روانکاو می‎رود تا از او کمک بگیرد. از زمانی که قصه فیلم در خبرگزاری‎ها رسانه‎ای شد واتیکان واکنش‎های تندی را به فیلم و مورتی نشان و داد و اعلام تحریم فیلم کردند. اما در هفته پیش بالاخره این کمدی بر روی پرده رفت و توانست فروش نسبتا خوبی داشته باشد. روزنامه کاتولیک دیلی، فیلم مورتی را یک کار ارتجاعی لقب داد که هیچ حرفی برای گفتن ندارد و فقط وقت و پول تماشاگران خود را تلف می‎کند در ادامه منتقد این روزنامه قصه فیلم را تحریف مضامین مذهبی کاتولیک‎ها دانست.

 

مورتی بالاخره در واکنش‎های مختلف در مورد فیلمش گفت: «هر کس می تواند هر چه که دوست دارد درباره فیلم های من بگوید، به این شرط که برای تماشای آنها راهی سالن های نمایش شود.» نقش اصلی ما یک پاپ داریم را میشل پیکولی بازیگر 85 ساله و کلاسیک سینمای فرانسه بازی می کند و خود مورتی هم در آن نقش یک روانکاو را دارد.

102 دقیقه

محصول ایتالیا با همکاری مشترک فرانسه

نام دیگر فیلم: Habemus Papam



درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر