برگزاری دادگاه رسیدگی به استرداد رومن پولانسکی در لهستان

 اگر دادگاه، اصل استرداد مجرمین را تأیید کند، وزارت دادگستری در مورد تسلیم این فیلم‌ساز به مقامات آمریکا تصمیم خواهد گرفت.


به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر به نقل از آسوشیتد پرس، رومن پولانسکی در دادگاه کراکوف حاضر می‌شود. این کارگردان که در سال 1977 به داشتن رابطه‌ی جنسی غیرقانونی با یک دختر 13 ساله در لوس‌آنجلس متهم شده بود، هم‌اکنون به دادگاه ایالات متحده فراخوانده شده است. داریوز مازور، قاضی پرونده در کراکوف اظهار می‌دارد که دادگاه نمی‌تواند در روز چهارشنبه رأی نهایی خود را صادر کند چراکه هم‌چنان منتظر ارائه‌ی مدارکی از جانب وکیلان پولانسکی هستیم. این وکلا هم‌چنین به اسنادی اشاره می‌کنند که در سال 2010 در دادگاه سوییس به طور کامل مورد بررسی قرار نگرفت.


جلسه دادگاه ساعت 9 صبح به وقت محلی آغاز شد در حالی که رسانه‌ها اجازه‌ی ورود نداشتند. طبق قوانین لهستان اگر دادگاه به استرداد رأی دهد، آن‌گاه دادخواست برای صدور رأی نهایی مبنی بر تسلیم یا عدم تسلیم وی به مقامات آمریکا، به وزارت دادگستری ارجاع داده می‌شود. این کارگردان برنده‌ی جایزه‌ی اسکار در سال 1977 به جرم داشتن رابطه‌ی جنسی با یک دختر 13 ساله تحت تأثیر مواد مخدر و الکل، به مدت 42 روز در زندان ماند ولی پس از آن از کشور خارج شد و تاکنون این پرونده بسته نشده است. پولانسکی در سال 2009 پیرو درخواست مقامات آمریکایی در زوریخ بازداشت شد و تحت حبس خانگی قرار گرفت ولی در سال 2010 با رأی دادگاه سوییس مبنی بر عدم استرداد او، آزاد شد.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر