جایزه لومیر ۲۰۱۶ به کاترین دنو اهدا می‌شود

 

کاترین دنو

 

کاترین دنو بازیگر صاحب نام و کهنه‌کار فرانسوی با دریافت جایزه لومیر ۲۰۱۶، تجلیل می‌شود.

 

به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر و به نقل از وبسایت سینمای اروپا، بازیگر سرشناس فرانسوی پس از کلینت ایستوود، کوئنتین تارانتینو، پدرو آلمادوار و مارتین اسکورسیزی با دریافت جایزه لومیر تقدیر می‌شود. کاترین دونوو هشتمین جایزه لومیر را در جشنواره فیلم لومیر ۲۰۱۶ شهر لیون دریافت می‌کند. این جشنواره رویدادی تقریبا منحصر به فرد است که بیش از هر چیز بر فیلم کلاسیک تمرکز دارد.

 

همه دریافت کنندگان پیشین این جایزه به شهر لیون رفتند تا در مراسمی رسمی که از سوی انستیتو لومیر لیون برگزار می‌شود، جایزه خود را دریافت کنند. این جایزه از سوی برنارد تاورنیه کارگردان فرانسوی و تیری فرمو مدیر جشنواره کن ایجاد شده است. انستیتو لومیر با صدور بیانیه‌ای دیروز دوشنبه اعلام کرد: جشنواره امسال لومیر به کاترین دونو برای آن‌چیزی اهدا می‌شود که او هست، آنچه انجام داده است، می‌گوید، بازی می‌کند، می‌خواند و از زمانی در گذشته تا همیشه ادامه دارد.

 

اسکورسیزی از دنو به عنوان چهره سینمای فرانسه یاد کرده و حرفه او را به یادماندنی خوانده است. کاترین دنو نخستین بار سال ۱۹۵۷ وارد سینما شد و سال پیش با فیلمش «ایستاده قامت» در افتتاحیه جشنواره کن حضور داشت. او با شماری از کارگردان‌های بزرگ از رومن پولانسکی و لوئیس بونوئل گرفته تا فرانسوا تروفو، ژاک دمی و لارس فن تریه همکاری کرده است. او نامزدی اسکار، خرس نقره‌ای برلین و نخل طلای افتخاری کن را در کارنامه‌اش دارد.

 

موسسه لومیر از وی به عنوان بازیگری پرطرفدار و ستاره‌ای مردمی یاد کرده که همواره حامی کارگردان‌های جوان بوده و در فیلم‌های بی‌شماری بازی کرده است. دونو جایزه لومیر ۲۰۱۶ را  ۱۴ اکتبر در مرکز کنگره لیون و در حضور شماری از مهمانان بین‌المللی که با آنها همکاری داشته، دریافت خواهد کرد. والتر هیل کارگردان آمریکایی و فیلمنامه نویس، گونگ لی بازیگر و گان -لوپ دابادی فیملنامه نویس از جمله این چهره‌ها هستند.

 

هشتمین دوره جشنواره لومیر از ۸ تا ۱۶ اکتبر برگزار می‌شود و یاد باستر کیتون، بازیگران زن هالیوود در فاصله ۱۹۳۰ تا ۱۹۵۰ و مارسل کارنی کارگردان «بچه‌های بهشت» را که ژاک پرور فیلمنامه آن را نوشته بود و نامزد دریافت اسکار شده بود، گرامی می‌دارد. در این دوره از جشنواره لومیر برای چهارمین بار، بازار فیلم کلاسیک برپا می شود.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر