جایزه بزرگ فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم برای اولین بار به یک زن رسید

 

ماریان آده

 

فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم (فیپرشی) برای نخستین بار جایزه بزرگ خود را به یک زن فیلمساز اهدا کرد.


به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر و به نقل از وبسایت سینمای اروپا، «تونی اِردمن» فیلم ساخته مارن آده، فیلمساز و تهیه‌کننده آلمانی از سوی «فیپرشی» به‌عنوان بهترین فیلم سال انتخاب شد.

 

مارن آده جایزه بزرگ «فیپرشی» را در جریان گشایش جشنواره فیلم سن سباستیان اسپانیا در روز ۱۶ سپتامبر / ۲۶ شهریور دریافت خواهد کرد. رقبای نهایی فیلم «تونی اِردمن»، «پترسون»، ساخته جیم جارموش با بازی گلشیفته فراهانی و انیمیشن جدی «انومالیسا» به کارگردانی چارلی کافمن و دوک جانسون بودند.

 

«تونی اِردمن» سومین فیلم بلند مارن آده، امسال در بخش رقابتی شصت‌ونهمین جشنواره فیلم کن به‌نمایش در آمد و مورد تحسین منتقدان قرار گرفت. بسیاری آن را بخت اول نخل طلا دانستند و رسانه‌ها از آن تمجید کردند اما فیلم مارن آده موفق نشد جایزه‌ای در این جشنواره به‌دست آورد.

 

«تونی اِردمن» با نگاهی طنزآمیز و در عین حال تراژیک، شخصیت ساده و شوخ‌طبع وینفرید (با بازی پتر سیمونیشک)، معلم موسیقی و دخترش اینس (با بازی ساندرا هولر) که بسیار حساس و جدی است و زندگی یکنواختی دارد را به‌نمایش می‌گذارد. مارن آده تلاش کرده است که با تلفیق کمدی و تراژدی تضاد میان ابعاد درونی و بیرونی شخصیت‌ها و روابط آن‌ها را برجسته سازد.

 

این فیلم اکنون در آلمان به روی پرده سینماهاست و عنوان بهترین فیلم سال را در این کشور به‌دست آورده است. مارن آده ۳۹ ساله در سال ۲۰۰۳ نخستین فیلم خود با نام «جنگل برای درختان» را ساخت و در سال ۲۰۰۹ با فیلم «هرکس دیگر» دو خرس نقره‌ای از جشنواره برلین دریافت کرد.

 

هیئت داوران «فیپرشی» متشکل از ۴۷۵ منتقد فیلم از سراسر جهان است. فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم را سازمان‌های ملی منتقدان تشکیل می‌دهند که برای ارتقاء و توسعه فرهنگ فیلم تلاش می‌کند. این فدراسیون در ماه ژوئن سال ۱۹۳۰ تأسیس شد.

 

از جمله برندگان جایزه «فیپرشی» در سال‌های گذشته، می‌توان از سینماگرانی چون پدرو آلمادووار، میشائیل هانکه، آکی کوریسماکی، ژان لوک گدار و جورج میلر نام برد.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر