اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

رومن پولانسکی پس از 10 ماه آزاد شد

 

  رومن پولانسکی، سینماگر لهستانی - فرانسوی پس از ۱۰ ماه بازداشت و حبس خانگی آزاد شد.

 

اولین ویدمر شلومپف، وزیر دادگستری سوئیس روز دوشنبه ۱۲ ژوئیه (۲۱ تیرماه) اعلام کرد که دولت او با تقاضای دادگستری آمریکا مبنی بر تحویل پولانسکی مخالفت کرده و این فیلمساز را آزاد می‌کند.

خانم شلومپف، در شهر برن، پایتخت سوئیس گفت که دلایل بازداشت پولانسکی دیگر اعتبار ندارد و او آزاد است به هرجا که مایل است سفر کند.

اداره فدرال دادگستری و پلیس سوئیس در اطلاعیه‌ای گفته است که دلایل تحویل قضایی پولانسکی به دادگستری آمریکا برای آنها قانع‌کننده نبوده است.

 

پرونده ۳۳ ساله

رومن پولانسکی بنا به حکم دادگاهی در لس‌انجلس (کالیفرنیا) در پایان ماه سپتامبر گذشته هنگام ورود به سوئیس در فرودگاه زوریخ بازداشت شد. فیلمساز نامی به تقاضای وکیلانش از اواخر ماه دسامبر گذشته به جای زندان در ویلای خود در سوئیس زیر نظر قرار گرفت.

رومن پولانسکی متهم است که در سال ۱۹۷۷ در یک میهمانی در ویلای دوست خود جک نیکلسون در هالیوود، سامانتا گیمر ۱۳ ساله را مورد سوءاستفاده جنسی قرار داده است.

پولانسکی پس از ماجرا بازداشت شد و ۴۲ روز در زندان ایالت چینو به سر برد، اما هنگامی که با قید ضمانت آزاد شد، بدون اجازه مقامات قضایی، آمریکا را ترک کرد و به فرانسه رفت. او در طول بیش از ۳۰ سال هرگز به آمریکا قدم نگذاشت و تمام فیلم‌های سینمایی خود را در اروپا کارگردانی کرد. حتی وقتی در مراسم اسکار فیلم پیانیست او جایزه را از آن خود کرد حضور نداشت.

 

دادگستری آمریکا از چند سال پیش از مقامات سوئیس برای دستگیری پولانسکی تقاضای کمک کرده بود. او در ۲۶ سپتامبر ۲۰۰۹ هنگام ورود به شهر زوریخ برای شرکت در یک فستیوال سینمایی، در فرودگاه دستگیر شد.بسیاری از مقامات سیاسی و فرهنگی در سوئیس، فرانسه، آلمان و لهستان خواستار آزادی پولانسکی شده بودند.دوستان و هواداران رومن پولانسکی برای آزادی او به تلاشی وسیع دست زده بودند.

 
درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما