بلا تار در جشنواره‌ی روتردام: چرا او دیگر نمی‌خواهد فیلم بسازد؟

 

 

 

بلا تار فیلمساز تحسین شده مجارستانی به تازگی یک کلاس آموزش فیلمسازی را در طول جشنواره روتردام برگزار نموده است.


به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر و به نقل از اسکرین دیلی، بلا تار فیلمساز مشهور مجارستانی که این هفته در جشنواره فیلم روتردام حضور داشت در طی برگزاری این جشنواره یک کلاس آموزش فیلمسازی را اداره کرده است. به گزارش خبرنگاران حاضر در این جشنواره وی پس از پایان این کلاس مدتی در میان خبرنگاران سینمایی جهان حاضر شد و به برخی از سوالات آن‌ها پاسخ گفت. 

 

تار که پس از ساخت فیلم «اسب تورین» اعلام کرد که دیگر هرگز فیلم نخواهد ساخت در این گفت و گو ادعا کرده که ممکن است در آینده‌ی نزدیک بخواهد دو فیلم کوتاه برای جشنواره‌ی آثارش در گالری EYE آمستردام بسازد. هر چند این بدین معنا نیست که او قصد دارد زیر قولش بزند و بخواهد که تا دوباره دست به ساخت فیلم بلند سینمایی شود. 

 

تار چهار سال است که در دانشگاه فیلم سارایوو تدریس می کند. او در این مورد می گوید: "در دانشگاه سارایوو دانشجوهای مشتاق زیادی دارم. آن‌ها به من فیلم‌هایی نشان می‌دهند که من هرگز ندیده‌ام. من هم به آن‌ها فیلم‌هایی را نشان می‌دهم که آن‌ها هرگز اطلاعی از وجودشان نداشته‌اند" تار همچنین چند سالیاست که دانشگاه سینمایی خصوصی خودش را راه اندازی کرده است. هر چند که این دانشگاه مدتی است که تعطیل شده است. تار در این مورد می‌گوید: "راستش دیگر پولی برای اداره‌ی این دانشگاه نداشتم. من در آنجا داشتم پروژه های گرانی را اداره می کردم. بعد متوجه شدم که ادامه‌ی این مسیر میسر نیست" 

 

تار در مورد آینده‌ی فیلمسازی‌اش می‌گوید: "من داشتم زبان فیلم‌های خودم را توسعه می‌دادم. زبان فیلم‌هایم را. فکر می کنم که با اسب تورین توانستم به انتهای این مسیر برسم. من ترجیح می دهم که دیگر زبان فیلم‌هایم را برای تکرار کردن چیزهایی که گفته‌ام و نشان داده‌ام، به کار نگیرم". تار ادامه می‌دهد: "دوست ندارم که کسل کننده شوم" تار می گوید که در این موقعیت زمانی ترجیح می دهد که تا استراحت کند. او می گوید که حتی از تدریس کردن نیز خسته شده است. 

 

و اما پایان بخش سخنان بلا تار در جمع خبرنگاران اختصاص دارد به سیستم حاکم بر کشورش بر مجارستان. او خیلی کوتاه درباره‌ی آن صحبت می کند: "هنوز هم کاملاً مخالف این سیستم هستم. این یک سیستم ضد دموکرات و البته تمامیت خواه است. من هرگز برای ساهتن فیلم هایم از آن کمک مالی دریافت نکردم. این شاید بزرگترین افتخار سینمایی همه ی عمرم باشد".

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر