میشائل بالهاوس، یکی از برجسته‌ترین فیلمبرداران سینما درگذشت

 

 

میشائل بالهاوس، فیلمبردار برجسته‌ای که با سینماگرانی مانند فاس‌بیندر و اسکورسیزی کار کرده بود، در برلین درگذشت. کار خلاق او با دوربین فراتر از فیلمبرداری ساده بود. بالهاوس هنگام مرگ ۸۱ سال داشت.


میشائل بالهاوس یکی از نامدارترین فیلمبرداران تاریخ سینمای آلمان بود که کار خلاق او با دوربین از کار ساده فیلمبرداری فراتر می‌رفت. او در سحرگاه چهارشنبه (۱۲ آوریل) در زادگاهش برلین درگذشت.

 

میشائل بالهاوس در آلمان فیلم‌های معروفی مانند «اشک‌های تلخ پترا فون کانت» (۱۹۷۲) و «زناشویی ماریا براون» (۱۹۷۹) به کارگردانی راینر ورنر فاس‌بیندر را فیلمبرداری کرد.

 

در سینمای آمریکا مارتین اسکورسیزی او را برای همکاری انتخاب کرد و فیلمبرداری فیلم‌های خود «رفقای خوب» (۱۹۹۰)، «دوران معصومیت"»(۱۹۹۳) و "دار و دسته‌ی نیویورکی» (۲۰۰۲) را به او سپرد.

 

میشائل بالهاوس در ۵ اوت ۱۹۳۵ در برلین به دنیا آمد. پدر و مادرش هنرپیشه بودند. پس از گذراندن یک دوره عکاسی، تنها ۱۸ سال داشت که وارد اکیپ فیلمبرداری ماکس اوفولس، سینماگر نامی شد و با فیلم لولا مونتز همکاری کرد.

 

میشائل بالهاوس در سال‌های دهه ۱۹۶۰ و آغاز شکوفایی سینمای نو در آلمان، خلاق‌ترین فیلمبرداری بود که با سینماگرانی مانند راینر ورنر فاس‌بیندر، فولکر شلوندورف و رودولف نولته به همکاری پرداخت.

 

میشائل بالهاوس از اوایل دهه ۱۹۸۰ به هالیوود رفت و در بیش از ۳۰ فیلم سینمایی مدیر فیلمبرداری بود. از سال ۱۹۸۴ مارتین اسکورسیزی فیلمبرداری تمام کارهای خود را به او سپرد.

 

بالهاوس، با فروتنی خود را فیلمبرداری ساده می‌دانست، اما کار او با ابتکار و خلاقیتی فوق‌العاده همراه بود. در سینما او را ابداع‌گر تکنیک حلقه بالهاوسیمی‌دانند. این تکنیک پیش از بالهاوس وجود داشت، اما او بود که آن را به کمال رساند و به بهترین وجهی به اجرا در آورد. در این تکنیک، دوربین یک دور کامل به گرد صحنه می‌چرخد و کل فضا را با خود به گردش در می‌آورد.

 

میشائل بالهاوس جوایز و افتخارات زیادی کسب کرده بود که آخرین آنها در سال ۲۰۱۶ بود که جایزه خرس طلایی را به خاطر کارنامه هنری‌اش از جشنواره سینمایی برلین (برلیناله) دریافت کرد.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر