وضعیت مهاجران عرب فرانسه در ونوس سیاه

فیلم فرانسوی ونوس سیاه Black Venus ساخته عبداللطیف کشیشف با موضوع وضعیت مهاجران در این کشور با استقبال نسبتا خوبی مواجه شد. کشیشف که در سال 2007 با راز دانه نام خود را بر سر زبانها انداخت در حال حاضر یکی از بهترین فیلمسازان مهاجر کشورهای عرب آفریقایی در فرانسه شناخته می‌شود.

 

داستان فیلم در اوایل قرن نوزدهم فرانسه می‌گذرد و ماجرای واقعی یک برده سیاه پوست به نام سارتیج بارتمن را روایت می کند به واسطه اندام تنومندش به عنوان یک هیولا در شهرهای مختلف به نمایش گذاشته می‌شد. این زن که اهل آفریقای جنوبی بود در پاریس به طرز فجیعی جان سپرد.



 

 

کشیش پیش از نمایش فیلم درباره آن به رسانه‌ها گفت: او زندانی باورهای دیگران بود. انحراف در باورهای عمومی را شاید بتوان مهمترین مایه فیلم ونوس سیاه دانست. وقتی به عنوان بازیگر کار خود را در فرانسه آغاز کرد خود نیز به نوعی قربانی این باورهای غلط بود.

 

وی افزود: رنجهای بسیار کشیدم. اطرافیان و همکاران مرا به عنوان بازیگر به رسمیت نمی‌شناختند و من برای آنها تنها یک مرد عرب تبار بودم. برای شکستن و تغییر تصورات غلط عمومی نسبت به عربهای تبعه فرانسه بازیگری را کنار نهاده و به فیلمسازی روی آوردم.

 

کشیش در پایان گفت: ما مهاجران با دیگر فرانسوی‌ها تفاوتی نداریم. ما را به این باور رسانده‌اند که با آنها متفاوتیم.

 

در فیلم ونوس سیاه بازیگرانی چون جاناتان پیینار، الیویر لوستو و دایانا استورات ایفای نقش کردهاند.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر